Kreditkort - Pådrivet köpbeteende?

Hej gänget!

På villovägar kom jag att överhöra något om en studie som genomfördes om kreditkort och köpbeteendet när man håller i ett kreditkort. Forskningen sade något om att människan tenderar att spendera det man inte har, så kallade tillfälliga lösningar. Man spenderar nu och tänker äsch, jag löser det sedan.

Har ni någon input på detta beteende? Känns studien logisk? Är det lättare att tänka ett steg till innan “pengarna dras direkt” och göra ett mer rationellt beslut?

1 gillning

Hört talas om att vissa gör så…

Själv bara haft å har betalkort…

Jag kör bara kreditkort och på mig har det omvänd verkan; Håll igen lite, du har en räkning som kommer nästa månad! :sweat_smile:

8 gillningar

Använder bara kreditkort till allt. Betalar av dom 1-2 gånger i veckan dock, när jag känner för det / har tid / kommer på det. Sen även om jag skulle använda max kredit på mina kort så kan jag betala av det direkt.

Kreditkort gynnar bara folk som inte använder korten för krediten utan för förmånerna som kommer med.

Kreditkortsbolagen tjänar majoriteten av sina pengar på folk som använder korten för krediten pga ont om pengar iom räntan är absurt hög. Jag tror jag har ungefär 17% ränta på alla mina kort :slight_smile:

Har man taskig eller dålig koll på sin ekonomi bör man absolut inte ha ett kreditkort.

Sen angående studien, vilket land är den gjord i? Vi har en väldigt annorlunda inställning mot kredit jämfört med exempelvis USA som har ett kreditsystem från stenåldern.

Hela USA’s “creditscore” bygger på att man har skulder. Har du inte varit skuldsatt hela ditt liv får du inte ett huslån exempelvis. Resonemanget där är att det är bra att man haft skulder över längre tid och haft råd att betala räntan på skulden. Har du betalat av skulden ökar inte din creditscore.

7 gillningar

Jag korslänkar in den här från en annan tråd med samma diskussion:

Inser att jag nog är lite likadan, är lönekontot fullt så känner man sig lite för rik och sätter lätt på sig spenderbyxorna, men när man spenderar pengar man “inte har” blir man snålare.

1 gillning

Var erbjuden American express guld kort på 80-talet, men hade ju betalkort så de va inte aktuellt…

Var de kreditkort som de är nu i Sverige eller “charge cards” på den tiden?
Här är de charge cards fortfarande, dvs man är tvungen att betala hela fakturan varje månad.

De va kreditkort me obegränsad kredit…

Ok, intressant, traditionellt har de ju inte varit kreditkort med avbetalningsmöjlighet ens i USA.

Va jag kommer ihåg så va de typ räkning månaden efter som skulle betalas… Eftersom de inte va intressant då så kan minnet svika lite… Är ganska länge sen då…

1 gillning

För mig funkar det inte så bra med kreditkort. Obegripligt nog börjar jag shoppa på ett sätt som inte är likt mig. Visst betalar jag räkningen i slutet av månaden, men det blir klart mer kostsamt än när jag använder enbart betalkort och handlar för pengar som jag har. Jag vet inte själv varför jag funkar på det här sättet. En felkoppling i hjärnan troligtvis. :sweat_smile:

3 gillningar

Minns själv när jag använde kreditkort med cashback att jag kom på mig själv med att välja dyrare produkter eftersom att jag ”ändå skulle få mer cashback”. Rejäl tankevurpa där.

2 gillningar

Min fru lider lite av det syndromet, men inte specifikt för kreditkort, hon är generellt bonusknarkare av rang.
I det stora hela tjänar vi nog på hennes bonusjagande, men ibland glider hon iväg åt hållet att handla mer för att få mer bonus…

3 gillningar

Det kan funka bättre om man öronmärker vissa inköp för kreditkortet. Vi kör på att allt som ska betalas gemensamt av hushållet går via kreditkort med cashback. Det kan vara svårare att reglera om man använder kreditkortet till vad som helst. Men egentligen tror jag bara att det är en vanesak, har man väl haft några svidande räkningar i slutet av månaden så blir man mindre frikostig med kortet.

1 gillning

Det stämmer nog. Jag har haft ett Volvokort för allt som avsåg bilen och det funkade ju. Kanske är det mest avgörande nu att jag vill ha det så enkelt som möjligt. Helst inga fakturor alls. :sweat_smile:

Jag började använda kreditkort för några år sedan, enbart för att nyttja dess bonusar/förmåner.

Har verkligen insett hur lätt det är att “tappa greppet” eller överkonsumera när man handlar på kredit.
Har du inget ekonomiskt intresse, eller uppfattning om plus och minus, samtidigt som du handlar på kredit, så förstår jag verkligen att du hamnar lätt i lyxfällan.

Å det påverkar med all säkerhet mitt köpbeteende även idag, även om jag är övertygad om att jag “bara köper det jag behöver”.

1 gillning

Vi hade tidigare ett kreditkort, främst avsett (eller endast skulle jag säga) för inköp av mat. Fanns egentligen två anledningar till att testa på kreditkort, dels för att få ta del av s…k. “cashback” men också för att få en lite bättre uppfattning om hur mycket vi spenderar på mat och på så sätt försöka minska våra matkostnader.
Tycker inte vi spenderade mer, utan snarare tvärtom. Dessutom hade vi en kreditgräns på 5000kr/månad, vilket gjorde att man var lite mer försiktig med sina inköp.

Sade sedermera upp kreditkortet, då villkoren för cashback blev sämre samt det började tillkomma extra kostnader.

Mvh,

2 gillningar

Vi kör allt på Kreditkort. Enkelt och man får bonus. Om jag tex skulle vilja köpa en ny dator så gör jag såklart det med kreditkortet för det kommer ge bra bonus - men INTE förrän jag har summan ihop-sparad i riktiga pengar - ganska självklart tycker vi.

Vi ser inte kreditkortet som en snabbgenväg för att kunna spendera pengar vi inte har, utan som en möjligt att tjäna pengar på det vi handlar.