Jag och min fru har alltid haft ett gemensamt lönekonto för alla gemensamma utgifter och autogiro och sådär. Utöver det har vi haft varsit kort och konto dit vi fört över max några tusenlappar i taget för att hantera löpande köp i butiker, restauranger osv. Resonemanget bakom att INTE ha kort direkt kopplade mot lönekontot är att skydda oss ifall kortet blir kapat. Då kan de maximalt få tag på några tusenlappar istället för allt som finns på lönekontot. Nu är det aldrig mer en månadslön för oss båda men ändå mycket pengar.
Sista året har jag provat Klarna-kortet för att kunna använda Google Pay då vår bank aldrig löser det. Jag tycker det fungerar kanon och det är faktiskt kopplat direkt till lönekontot. Men fördelen är att de tar någon dag innan pengarna dras från kontot. Och jag får ju notiser via Klarna. Så det känns ju som en bra säkerhetsgrej att jag direkt kan se om det sker något skumt köp och då hinner jag stoppa det i tid innan alltför mycket pengar kan försvinna.
Så det kanske är dax att överge separata konton och kör allt mot lönekontot? Hade varit skönt att slippa föra över pengar mellan olika konton och bara betala med kortet utan att kolla saldot.
Innan jag körde kreditkort hade jag debitkort som hade eget konto på samma bank där jag hade resten av pengarna (dvs, det tog bara några sekunder att fylla på med bankappen). Jag tycker det är en bra metod.
Nu kör jag kreditkort med Apple Pay i stället, och kortet har jag inte med mig. Känns tillräckligt tryggt eftersom det lär vara svårare att kapa. Plus att det är kredit, och man har tid att lösa ev kapning med kreditbolaget innan räkningen sedan kommer.
Betalar månadens löpande utgifter med mina kreditkort. Använder i ICA-butiken bankkort på ICA och har ett litet månatligt sparande på ICA-banken om 600 kr/ månad vilket gör att man kvalificerar sig för dubbel- bonus på matvarorna. Ett av mina kreditkort ger cash-back på varje köp.
När löningen kommer in betalar jag mina räkningar inkl. kreditkortsfakturorna förstås och sparar eller investerar resten av pengarna.
Jag tycker om att se mitt saldo innan köp eller att isåfall bli nekad, blir en bra påminnelse tycker jag. Jag kör också på ett separat bankkonto med kort, skickar över några tusen dit då och då.
I mitt tycke är den bästa lösningen ett kreditkort, eftersom man enligt lag har bättre skydd (konsumentkreditlagen) jämfört med debetkort. En konkret fördel med kreditkort är att man har rätt att reklamera ett köp till kortutgivaren, vilket är användbart om säljaren bedrar dig eller av annan anledning är otymplig att ha att göra med. En sådan (lagstadgad) möjlighet har du inte med debetkort.
Ska du ha ett kreditkort, se till att alltid betala hela fakturan, och se över vad det kostar. Jag valde kreditkort efter priset: mitt krav var att det skulle vara gratis.
Exakt.
Dessutom tillkommer ofta möjligheten att tjäna poäng/bonus på köp. Och i många fall finns kort med överlägsna försäkringar.
Sidospår:
Om man t ex har ett resemönster som lämpar sig för det kan det t o m vara vettigt att betala för ett specifikt kreditkort. Jag kör Amex SAS Eurobonus Elite, som är dyrt men för mig och min familj möjliggör extremt billiga resor till släkten i annan världsdel (tänk Nordamerika för fem pers t o r i business för tot 8-9000:-, inkl vad kortet kostar) Dessutom väldigt bra hyrbils- och reseförsäkring så man kan skippa dessa delar separat.
Ett lönekonto och ett kortkonto som jag för över någon tusenlapp till då och då. Har sällan över 3000 på kortet.
Blev bestulen någon gång som student och då var det skönt att ha det separat.
Har allkort betalar en räkning varje månad ett eget konto för kortet.
Men jag har kortet stängt för internet köp och utlandsbet det tar 2 sek att öppna i appen när jag skall bet något
Behöver inte vara krångligare än så. Öppnar upp för att automatisera upp betalningar på ett helt annat plan. Samt man slipper hela köret med att alltid fylla på pengar på debit kort konto.
Litar fullt på att kreditkortsgivaren (LF) har min rygg om något nu händer.
Använder dock ej fysiskt kort utan mobilen för betalning. Är ju mer nojjig för att mobilen försvinner då värdet på enheten är större än vad någon obehörig kommer kunna plocka ut från kortet utan PIN.
Jag kör Klarna mot lönekontot för mina egna privata utgifter man har tillsammans med sambon ett gemensamt konto, “hushållskontot”, där vi har varsitt kort kopplat.
Fördelen med detta är att det blir lätt att hålla koll på hushållsutgifter och att dessa inte skenar iväg. Och om det behöver fyllas på så är det lätt med “snabböverföring” som finns i ICA-Bankens app utan att man behöver logga in
Om man nu kommer ihåg att aktivera det var tredje månad eller vad det är…
Jag har alltid haft ett lönekonto med kopplat kort till, 1 sparkonto och ett konto som skulle fungera som buffertkonto som jag skulle föra över pengar till varje månad men det har funkat sisådär så nu provar jag att ha ett extra räkningskonto som jag automatiskt för över pengar till räkningarna varje månad vid löning.
Om Jag tex skulle byta bank idag så skulle jag nog ha 1 Kortkonto, 1 Löne/räkningskonto utan kort, 1 Sparkonto med ränta för kvartals/års räkningar