Är 23 år och har hela mitt liv använt det vanliga kortet men får av banken, Nordea Debit i detta fallet.
Men som jag förstått det så är det bättre med kreditkort?
Om jag förstått strategin rätt med kreditkort så bör man t.ex så fort man får lönen lägga in den på ett sparkonto med ränta och använda kreditkortet till vardagliga köp. T.ex handla mat, köpa utemat, skönhetsartiklar m.m. Sedan när räkningen kommer så tar man ut det beloppet från sparkontot och betalar det direkt så man slipper ränta.
Har jag förstått det rätt då? Alla kanske inte gör så men det känns som en bra strategi.
Eller borde man ha fler kort till olika användningsområden? Eller finns det en bättre strategi att hantera vardagsekonomin?
Det du skriver låter inte fel.
Nästa steg är då att hitta ett kort som passar dig som ger någon form av cashback. Pengar eller poäng som kan utnyttjas.
Dock anser jag personligen att det finns alldeles för många människor där ute som inte borde komma i närheten av ett kreditkort … Obs inte en kommentar om dig
Storbanks debitkort är säkert billigast för många som inte kan hantera kreditkort. Det är en hel del saker med kreditkort som måste skötas ordentligt för att inte missa betala i tid. Kreditkort måste användas med omsorg . Det krävs stor disciplin .Annars kan det bli dyrt.
Har funderat på ett Komplett MasterCard. Handlar egentligen bara elektronikprylar på komplett så det skulle passa bra.
Förstår det du säger. Har alltid varit väldigt försiktig med min ekonomi. Har inte heller några barn, djur eller flickvän så behöver egentligen bara tänka på mig själv så det blir lättare.
jag tror att om jag gör som jag sa tidigare att jag lägger undan lönen när den kommer sedan betala kreditfakturan så fort som möjligt.
Men hur är det med fakturor och sådan? Det måste man väl betala med sin vanliga bank och personkonto? Typ Hyran, mobilräkningen m.m. Tänker även ifall man måste swisha någon så måste man ju ha en summa på bankontot som man kan använda eller går det att tänka på något annat sätt?
Förstår det har typ velat skaffa ett kreditkort i över ett år. Mest pga cashbacks/bonusar osv men vågar inte eftersom då blir man kanske nästa person på lyxfällan med kreditskuld på 1 miljon och 12 olika kreditkort haha Det tror jag dock aldrig skulle hända med tanke på min livssituation och hur jag ser på pengar.
När det gäller Nordea är det svårt att få ränta, då måste pengarna över till annan bank.
Ska du betala räkningar via Nordea blir det jobbigt med flytt tillbaka.
Ska det bli enklare så bör du kanske byta bank.
Eller så anser du att lönen som kommer in är en del av din buffert och skippar räntan för att minimera jobbet …
Det är inte fel, men vinsten är väldigt begränsad. Säg att kreditskortsfakturan ligger på 20 000 kr/mån (vilket är högt för en person) så är räntan du tjänar in på sparkontot i storleksordningen 20 kr per månad på det upplägget. Inte värd pengarna om upplägget är det minsta krångligt. Dessutom skalar intjäningen med hur mycket du spenderar i månaden, vilket är ett dåligt incitament … En enda miss med att betala kreditkortsfakturan gör också att du kan gå back flera månader.
Om du ska satsa på kreditkort välj i så fall ett med bonus (t.ex. Komplett), eller kör på ett gratis debetkort som har de bästa funktionerna för dig. Finns t.ex. Rocker, Lunar, etc.
Självklart, det är också något jag funderat på. Är det verkligen värt den lilla cashbacken man får om det känns minsta krångligt? Det som lockar mest är just kompletts kort som generellt verkar ha ganska bra bonusar och rekommenderas av många. Men inte minst 4% bonus på köp hos komplett.se.
Det lutar nog åt att tänka på detta lite till. Alternativt så skaffar jag bara kortet i 1-3 månader och kör på strategin jag sa tidigare för att se hur det känns och sedan utvärdera om det är värt att fortsätta. Jag misstänker att mina utgifter på en månad är inte är så höga eftersom jag kommer flytta till en billig etta och bor ensam. Så det är inte direkt att kreditkortsfakturorna kommer flyga iväg och man är skuldsatt resten av livet
Så tänkte jag också när jag skaffade Komplett kreditkort… Det jag dock insett är att Komplett sällan är billigast när man ska köpa elektronik utan brukar ligga 5-10% högre än Dustin, Webhallen, Inet, etc.
Som sagt, kör på det som blir smidigast tycker jag. Jag skulle rekommendera Komplett kreditkort eller Rocker debetkort, båda är gratis och har 0,5% cashback (för Rocker krävs att du blir inbjuden dock för att få en cashback). Undvik storbank om du verkligen inte tycker det är smidigast för det finns vad jag vet inget betalkort från en storbank som är gratis.
Det beror på hur mycket du vill optimera/krångla till det.
Alla kreditkort har sina för och nackdelar. Inget kreditkort är bäst på allt. Det blir helt enkelt dina egna preferenser som avgör.
Du kan förslagsvis föra över pengar direkt till ditt kreditkort när du får lönen och då använda som ett vanligt kort. Då behöver du helt enkelt bara tillse att du inte överskrider beloppet och då kommer du få en “nollad” faktura. Då kringgår du krediten men får bonus ändå
Hmm, det hade jag inte tänkt på och visste inte att man kunde göra. Vet du om det går med Komplett Mastercard eller funkar det på alla kreditkort? T.ex om jag för över kanske 5000 för det är vad jag tror summan kommer bli den månaden och det är 500kr kvar när månaden är slut så förs det bara över på nästa faktura istället?
Tror det går på de flesta.(Jag har aldrig använt Komplett)
Ja om du nästa månad handlar på kredit så kommer fakturan minska med 500.
Men om vi säger att du för över 5000 igen så har du 5500 i saldo att använda.
Det är alltså precis som ditt vanliga lönekonto.
Många kreditkort kan man inte ha plussaldo på (tex Komplett). Jag skulle rekommendera att antingen skaffa ett kreditkort som har en app där du kan se hur mycket du spenderat och få notifieringar vid köp eller koppla kortet till Curve så att du inte spenderar mer än du har råd med.
Tänk på att tex Komplett har rätt hög ränta vid missad betalning. Kom ihåg att välja elektronisk faktura för att slippa fet fakturaavgift och får du fakturan via e-post ska du se till att betala den några dar innan förfallodagen för säkerhets skull.
Se också upp för valutapåslag och uttagsavgifter som många kreditkort har (valutaväxling på tex Forex räknas också som kontantuttag).
Detta är viktigt om man bryr sig om cashback. Handlar du i andra valutor än SEK med Komplett-kortet så tillkommer ett valutapåslag på 1,75% vilket i praktiken innebär att du får en negativ cashback jämfört med andra kort utan valutapåslag som Rocker eller Curve. Detta går att lösa om man kör Komplett via Curve, men då är vi inne på rätt komplicerade upplägg för någon som inte är betalkortsöverintresserad.
Är det så? Jag trodde annorlunda när jag svarade ovan.
Har du mer information kring detta bortsett från Komplett då?
Skulle vara användbar information för mig.
Northmill hade så på sitt förra kort (rebilla). Överinbetalning återbetalades enligt villkoren vill jag minnas. På ikanos kort (shell, preem) har man kunnat ha plussaldo, men i senaste villkoren ändrades det till att man kan tillåtas ha ett “tillfälligt” plussaldo men de förbehåller sig rätten att återbetala om man har pengar stående på kontot. Oklart vad som räknas som tillfälligt. Man kanske kan betala in i förskott om man använder upp det under månaden. Var ett tag sen jag kollade, men har för mig att Komplett inte får ha inlånade pengar från dig på kortkontot enligt nåt regelverk och därför måste återbetala.
Tänkte bara dela med mig hur jag gör konkret då du hade en del frågor om det. Som du själv skrev gör nog många på olika sätt. Så här är bara ett exempel.
Ca 10:e varje månad kommer fakturan från kreditkortet (använder Coop Mastercard). Då lägger jag in den för betalning 2-3 dagar innan förfallodatum för säkerhetsskull.
24:e kikar på saldot för mitt bankonto
25:e lönen kommer in. Då för jag över hela beloppet som var kvar den 24:e till sparande. För även över mer sparande från den nya lönen ca (15% av lönen i mitt fall).
26:e-1:a dras alla fakturor från bankkontot (kreditkortsfakturan, mobilräkningen, boende osv.)
Efter detta finns en mindre summa kvar på bankkontot för att täcka upp Swish och liknande som behöver dras direkt från bankkontot fram till nästa lön. Annars använder jag kreditkort för de köpen som går, men håller koll på saldot och kan se alla köp som genomförts via deras app, så att jag har koll på det.