Vilka bankkort anvĂ€nder ni đŸ€”?

Hur mycket tjÀnar man att hÄlla pÄ med gratis kreditkort? Vanlig bankkort kostar 20kr i mÄnaden hos Skandiabanken. Olika kort Àr bra pÄ olika saker men Àr det vÀrt besvÀret? Hur mÄnga av Er anvÀnder storbanks kort? Om man jÀmför snittet tror jag att majoriteten utanför den hÀr forum anvÀnder storbanks kort ! :thinking:

Hur ser ni pÄ kredit kort dÄ de Àr direkt oetiska med sÄ höga rÀntor som mÄnga hamnar i skuld? :thinking:

1 gillning

Jag sjÀlv anvÀnder Komplett Bank och betalar hela rÀkningen i mÄnadsskiftet. TjÀnar nÄgon hundralapp i bonus per Är pÄ det. Men det handlar lika mycket om smidigihet med t.ex. Apple Pay. Har sÀllan med mig mer Àn telefonen numer nÀr jag gÄr hemifrÄn, bÄde kort, bil- och hemnycklar Àr i telefonen numer.

4 gillningar

Jag har bÄde kreditkort frÄn circle k och ett kort frÄn Handelsbanken som jag anvÀnder.
Hade jag inte behövt betala för kort frÄn Handelsbanken hade jag sagt upp det.
Fakturan betalas automatiskt varje mÄnad.
Jag skaffade nyligen kort frÄn lunar dÄ jag ÀndÄ skulle anvÀnda deras sparkonto.
Det var gratis sÄ jag bestÀllde hem ett. Det kan vara bra med ett Visa som komplement till tvÄ MasterCard.

2 gillningar

Visa vs Mastercard Àr samma som LF Global indexnÀra vs Avanza Global i mina ögon :grin:.
Hur mycket kan skilja mellan Visa/Mastercard?

SjÀlv har jag Skandia Visa, Bank Norwegian Visa, Klarna Visa. NÄgon ska bort :grin:. Kan bli Skandia som kostar 20 kr :joy::rofl:. Oj vad snÄlt. :thinking::grin::face_with_hand_over_mouth:. Klarna har jag koppla till Skandiabanken konto direktbetalning och fungerar exakt samma som Skandia Visa fast helt gratis och bÀttre.

Jag tÀnkte om det ena ligger nere av nÄgon anledning har jag det andra tillgÀngligt.

5 gillningar

Crypto.com’s VISA kort i kombination med Curve kör jag, funkar vĂ€ldigt bra och jag Ă€r vĂ€ldigt nöjd Ă€n sĂ„ lĂ€nge.
Enda dÄliga Àr appen (crypto.com) och att de anvÀnder SMS som tvÄstegsverifiering.

Carpay anvÀnds mest. Bonusen gör att jag tankar skoter och ÄkgrÀsklippare gratis varje Är.

Swedbank Mastercard ingÄr i nyckelkund annars hade jag inte haft det. AnvÀnds dock aldrig.

Klarna kortet har flera fördelar.
Köpte en sÄg och betalade med klarna kortet.
SÄgen gick sönder direkt nÀr jag testade den. Hade problem med reklamationen hos företaget.
Var vÀldigt smidigt att pausa betalningen och inte ligga ute med nÄgra pengar tills jag hade brÄkat klart med företaget och fÄtt en ny sÄg.

2 gillningar

Shell Mastercard Àr det jag anvÀnder regelbundet men för alltid över pengar och anvÀnder aldrig krediten.
Bank Norwegian Visa finns ocksÄ med som reserv om Mastercard av nÄgon anledning inte fungerar.
Sparbanken Mastercard(kontantuttag ett par ggr per Är)

AnvÀnde tidigare komplett bank kreditkort men kÀndes inte vÀrt det att behÄlla efter dom sÀnkte cashbacken. Fick typ bara 40-50kr varje mÄnad dÄ. Sen behövde man ju vara orolig för rÄka glömma betala rÀkningen och Äka pÄ dyr rÀnta.

Har skaffat nu rocker betalkort istÀllet. Dom har haft ett tag nu att man fÄr 0,5% ytterligare för varje person som anvÀnder din referens lÀnk sÄ har fÄtt betydligt mycket mer hos dom jÀmfört med komplett. FÄr typ 200-300kr i mÄnaden nu. Mest troligtvis kommer dom ju sÀnka den nÀr dom fÄr nog mÄnga kunder men tills vidare Àr jag vÀldigt nöjd. Sen Àr det skönaste ju att man slipper vara orolig för nÄgon rÀnta eftersom det Àr ett betalkort du fyller pÄ med swish.

Mitt bankkort jag fÄtt frÄn sparbanken har jag inte anvÀnt pÄ 2 Är.

1 gillning

Har SAS Amex Elite. Kostar en ordentlig slant men har ett gÀng trevliga förmÄner och försÀkringar men framförallt genererar det för vÄr familj minst en resa t o r till slÀkten i USA i business class varje Är.
LÀtt vÀrt.

2 gillningar

Jag har Swedbank Mastercard kopplat till lönekontot.
Sedan ett Swedbank kreditkort Mastercard Platinum, som anvÀnds vid resor.

Ett tag hade jag AMEX Platinum, vilket skulle visa sej vara totalt odugligt vid resor annat Ă€n USA. Det var ocksĂ„ hutlöst dyrt

DÀrav klipptes det ganska fort efter första resan.

1 gillning

SAS MasterCard Premium (1495 kr/Är)
Inte lika dyr och bra som Amex kortet men ett bra kort om man gillar att resa och har stora utgifter man kan lÀgga pÄ kortet

2 gillningar

SAS-korten Àr ju egentligen bara bra om man verkligen kan anvÀnda dem och dessutom slÀnga pÄ lite jobbutlÀgg och resa för poÀngen.

1 gillning

Vilka och antalet kort som Àr vÀrda att satsa pÄ beror helt pÄ dina egna vanor. Det jag sjÀlv har Àr:

Preem - Ger bonus. Bra för inköp i SEK.
Santander - Inget valutapÄslag. Bra för resor och e-handel frÄn utlandet. Kan inte nytecknas.
Norwegian - Gratis kontantuttag

Har Àven skaffat gratis SAS Amex-kort men har inte kommit igÄng med det Àn. Skulle dÄ anvÀndas istÀllet för Preem för att ge rabatt pÄ resor istÀllet för bonus.

Jag har tidigare anvÀnt Santander-kortet mycket men Amazons etablering i Sverige har gjort behovet mindre.

Tycker att beskrivningen av kreditkort som ”oetiska” Ă€r felaktig. Man sköter sin ekonomi sjĂ€lv och kreditkorten har inte nĂ„gon olĂ€mplig reklam eller nĂ„gra direkta incitament för att inte betala hela rĂ€kningen varje mĂ„nad.

Kreditköp som förekommer inom e-handel dÀr man genom olika upplÀgg ökar andelen köp pÄ kredit som leder till skuldsÀttning Àr nÄgot annat Àn kreditkort.

Att vissa Ă€r alkoholister betyder inte att Systembolaget skulle vara ”oetiskt” för att ta ett nĂ€rliggande exempel.

4 gillningar

Det Àr oetisk ha sÄdana höga rÀntor upp till 21% :-1:. TyvÀrr har kreditkort knappast nÄgra humana rÀntor. DÄ har de rÄd ge oss kortet gratis och lite bonus dÄ mÄnga hamnar i kredit avbetalning. Skulle vara intressant om de redovisade hur mÄnga % av oss har skulder och hamnar fel :+1:,inte betalar fakturan i tid och handlar mer Àn vad vi har rÄd med. Kredit Àr farligt för mÄnga och blir ganska lÀtt trycka pÄ köp knappen :thinking::+1:. Sedan finns det en del av oss som kan hantera det pÄ rÀtt sÀtt och ha en del fördelar anvÀnda gratis kreditkort :+1:. Det mÄste alltid finnas nÄgon som Àr svagare att betala för gratis kallaset. Annars hade det aldrig funnits gratis kort :+1:

Mitt off tonic men jag lÀste i en annan trÄd att det kostade pengar att överföra frÄn sin bank till lunar (dÄ den Àr etablerad i Danmark rÀknas det som utlandsbetalning om jag förstod det rÀtt?). Har du provat att föra över till sparkontot? Och i sÄ fall drog din bank nÄgot?

Alla Àgg i samma korg
 vÄgat !

1 gillning

Jag ser inte problemet faktiskt.
Jag och de flesta andra vuxna svennebananmÀnniskor med chinos och jobb betalar 100% av fakturan varje mÄnad och nyttjar aldrig krediten.
Inte mer oetiskt Àn Ica som sÀljer choklad och cigg, eller systemet som sÀljer alkohol.

5 gillningar