Min sambo och jag håller på att undersöka olika möjligheter kring ett gemensamt bankkonto med varsitt konto kopplat till detta. Vi har undersökt både storbankerna, men också lite modernare alternativ som gemensamt konto hos Revolut och Lunar.
På det här kontot ska vi stoppa in vår kvot till de gemensamma utgifterna, och betala räkningar från detta kontot samt våra gemensamma inköp med våra betalkort.
Att öppna ett gemensamt konto med betalkort hos storbankerna innebär en avgift på runt 25kr/mån per kort. Ett surt tillskott till de redan sura avgifterna man betalar till sin bank för att låna ut pengar till dem.
“Moderna” banker som Revolut/Lunar verkar erbjuda gemensamt konto med varsitt kort gratis. Kruxen är att dessa inte kan hantera e-fakturor/autogiro för våra räkningar.
Vi har också vacklat lite mellan gemensamt konto och att skaffa varsitt kostnadsfritt kreditkort.
Vi har idag olika banker (jag SEB och sambon ICA Banken). Hon är nöjd med sin bank, och jag är nöjd med min, och har dessutom hela mitt företags ekonomi hos SEB. Men för detta gemensamma konto finns väl ingen direkt lojalitet åt något håll vi kan helt enkelt tänka oss att kompromissa om vi kan undvika avgifter.
Vi har ett gemensamt konto på SEB som vi båda två har betalkort kopplat till. Används för samtliga av våra utgifter, både räkningar (mest autogiro) samt kortköp. Automat sparande för båda går ut från detta konto och in på Avanza. Lönen går rätt in på det kontot för mig medan min frus går till hennes barndomsbank först, kriterie för att behålla den landsortsbanken.
Enkelt upplägg men vi betalar SEBs månadsavgifter.
Vi har idag DanskeBank. Varsitt eget konto och sparkonto, ett gemensamt konto. Ett kort till sitt egna konto, och ett kort som är kopplat till gemensamma. Funkar utmärkt att betala räkningar, e-faktura, autogiro från gemensamt konto. Betalar väl en tjuga i månaden eller så.
Sen ska vi uppgradera till kreditkort som vi betalar från gemensamma kontot men det är ju detalj.
Jag håller på med samma resa och har nog kommit fram till att det inte finns en bra lösning…
Lutar åt att INTE koppla betalkort till det gemensamma kontot då det som du upptäckt medför onödiga extrakostnader och istället höja krediten på vårt kostnadsfria gemensamma kreditkort vilket kan betalas via eFaktura via det gemensamma kontot.
edit: Tänkte göra detta som Länsförsäkringar Bank Guldkund (då ingår avgiften som bankkund), men upptäckte att det inte erbjuds i mitt län. Så jag letar lite kombination.
Än så länge är ett alternativ att ha det gemensamma kontot hos Lunar då det enbart kostar 29:- i månaden för mig att äga och öppna kontot. Kort osv ingår, problemet är att autogiro inte finns ännu så det blir väl en reell lösning först Då
Man kan väl konstatera att inget i livet är gratis.
Ja, jag har också varit inne på någon variant med kreditkort, gärna kopplat till något flygbolag eftersom jag flyger ett par gånger i månaden, oftast med Lufthansa - och på senare tid Air France/KLM nu när de lagt vantarna på SAS europaflyg.
Men samtidigt så är det alltid trevligt att se kostnaderna på det gemensamma kontot i realtid, det går man ju miste om när man använder kreditkort. Då kommer respektive parts spenderande som en överraskning i slutet av varje månad vilket gör den löpande kostnadskontrollen svårare.
(Ursäkta har ej läst alla inlägg)
Ett sätt att ha två kort på ett konto är att ha ett enkelt konto på en bank, tex Swedbank, utan kreditkort. Sedan Klarna-kortet (vilket är gratis) och en av Er (eller båda) har detta kort kopplat till sin telefon via Google/Samsung/Apple wallet/pay.
Så gjorde jag och min sambo med ICA-kortet (som visserligen kostar).
Har Preem kreditkort (0.5% bonus). Kostar inget och inte heller extra kortet.
Jag får fakturan och sen swishar min sambo det hon ska betala (jag tjänar lite mer så betalar lite mer).
Jag har grävt i detta för ett år sen, det vi landade i var länsförsäkringar som gemensam bank, i vårt län är det gratis om man tackar nej till kortet. (eller blir guldkund).
Därutöver har vi extrakort till okq8 kreditkort. Kostade 100kr att starta men inget per år.
Vi kan båda koppla e-fakturor mot samma konto vilket inte var möjligt med tex skandia.
Även om det är en ok lösning finns det skrämmande stora brister, vi ser tex inte varandras inkomna e- fakturor. Tjänsten/ servicen till familjer/par med gemensam ekonomi borde kommit längre.
Vi har hållit på och swisha fram och tillbaka till varandra i flera år, baserat på våra gemensamma utlägg vi haft för månaden och en lönekvot med hjälp av ett omfattande Excel-dokument. Nu har vi konstaterat att vi lika gärna kan stoppa in en klumpsumma baserat på en lönekvot på ett gemensamt konto för att underlätta.
Det handlar väl inte så mycket om att vi inte skulle vara rimliga individer Men det blir enklare att kunna hålla koll på hur månaden går, annars måste vi ju logga in och kolla två krediter.
Vi har gemensamt konto på Handelsbanken med 10tkr beviljad kredit och varsitt kort kopplat till detta konto.
Gör månatliga automatiserade överföringar till det gemensamma kontot och betalar gemensamma inköp med korten.
Det fungerar bra överlag men vi stör oss på att det är ett projekt att utröna hur mycket pengar som faktiskt är kvar på kontot då handelsbanken anger disponibelt belopp, saldo, kortköp och kortköp ej fakturerat när vi loggar in för att kolla.
Borde gå att göra enklare.
Jag tänkte att jag kan följa upp vad som hände här:
Jag behåller SEB för mina privata utgifter och mitt företag.
Min sambo behåller sitt ICA Banken.
Vi öppnade ett gemensamt konto med varsitt debitkort hos ICA Banken. Vi räknade ut som ICA Bankkund och att vi veckohandlar på ICA får vi tillräckligt med bonus (dubbel bonus) som mer än täcker kostnaderna för de extra korten hos ICA.
Utöver det har jag ett kostnadsfritt CarPay-kort för att samla alla utgifter kring bilen (P-avgifter/laddning etc) för annars upplever jag att sådana småavgifter annars tenderar att försvåra överskådligheten på kontoutdraget. Nu är det skönt att det att “bilen har kostat mig 2000 kronor i parkering/laddning/spolarvätska etc… denna månaden”).
Sedan har jag också ett Amex-kort eftersom jag resa mycket, ca 40 flygningar/tågresor per år. Då får jag tillgång till lounger, fastrack, frukostar, boostad flygbonus och andra bekvämligheter som är skönt när man är på resande fot. På detta kortet försöker jag också ta alla stora inköp, typ IKEA, hotellnätter, utlägg vid middagar etc för kickback.