Delat matkonto - tips från er?

Hej!

Jag och sambon delar idag på matkostnaderna månadsvis och vi har valt att själva ha hand om 3000kr vardera på varsitt konto, så vi har 6000kr totalt.

Ibland blir det över pengar för mat och jag har då en vana av att nalla från mitt eget matkonto, vilket jag inte vill fortsätta med, undrar därför om ni har tips på något kort vi båda kan ha tillgång till (gärna 2 kort) som vi kan föra över 3000kr var till varje månad?

Min tanke är då att pengarna till mat som blir över månadsvis får vara kvar på detta konto vi i så fall har ihop.

Bör även nämna att vi handlar i olika butiker och gärna inte låser oss till ett kort som gäller i en och samma butik.

Mvh maskinen!

Ett gemensamt konto på en gemensam bank vore väl en bra lösning, med två olika kort.

2 gillningar

Vi har ett gemensamt matkonto via Lunar. Kostar 19 kr (för den som delar med sig av kontot). Funkar smidigt. Snabbt att komma igång. Man får även ränta på pengarna på kontot.

Det är rent tekniskt ett gemensamt konto för vad som helst, men vi har det bara för matinköp. Ni kan också ha flera delade konton om ni vill dela andra kostnader.

1 gillning

Shell är gratis med två kort. Man får även cashback på 0,5 procent på allt man handlar. Och ja… Sparränta får man också så klart ifall man sätter in pengar där

1 gillning

Förstår inte problemet.

Jag och min särbo delar mat/hygien kostnader och samlar våra kvitton i var sin plastklämma ( min blå och hennes röd då vi är lite genuskonservativa ) i en låda i köket hos mig.

När det blir för mycket kvitton så att vi inte kan stänga lådan så räknar vi ihop vad var och en handlat ( bara kronor - inte ören ) och skillnaden delas och den som handlat för minst swishar över halva differensen.

Sedan slänger vi kvittona och börjar om med tomma plastklämmor.

Systemet har fungerat superbra i flera år och är enkelt och överskådligt.

Lite lustig effekt är att när vi handlar så är det lite av en kamp att få betala. Allt för att slippa kompensera den andra parten vid avstämningen - och istället bli kompenserad. :slight_smile:

Skall sedan säga vi lever inte med millimeterrättvisa - livet är för viktigt för att bara räkna kronor och ören. Och skulle någon tappa kvittot från Willys lägger man bara en handskriven lapp med beloppet i respektive plastklämma.

2 gillningar

Ja, så där hade vi förut men det är ju ärligt talat rätt bökigt att hålla på med kvitton, räkna och föra över pengar särskilt när familjen växer och det mesta man köper är gemensamt. Då är det betydligt smidigare med ett gemensamt konto dit man automatiskt för över pengar och handlar med varsitt kort. Helautomatiskt system utan något trassel med kvitton.

4 gillningar

Vi körde ICA-banken för vårt matkonto i Sverige. Kostar även den en slant per månad i nivå med övriga banker. Vet ej hur många kort, men tjejen hade kortet och jag hade kortet på Google Wallet. Så fungerade finfint. Enkelt och tydligt att ha ett ICA-kort också. Signlarerar starkt att den är för mat! :stuck_out_tongue:

Exakt. Är man en familj är gemensamt konto säkert en bra lösning.
Vi är särbos och har egna ekonomier så därför vill vi inte blanda ihop dom - därav vår lösning med “kvittoklämmor”.

1 gillning

Shell ska bara ge 0.25% snart:

Det visste jag inte! Då kan det nästan bli läge att se sig om efter någon ny lösning.

Kör alla kostnader i hushållet direkt in i Splitwise. Inget behov av att swisha till något särskilt konto. Sen betalar vi allt med ett Amex + extrakort för gratis flygresor.

1 gillning

Låter som att detta kanske är samma som:

Vill man göra det enkelt&avancerat på samma gång, kan man skaffa någon app likt Settle Up eller liknande för att fördela kostnader mellan varandra. Använt i grupper jag rest med tidigare för att få en enkel överblick och rättvisa i vem som är skyldig vem och hur mycket.

Såg nu när jag skrivit klar att förslaget finns redan.

Har samma upplägg, men annat AMEX och annan app för att splitta :slight_smile:
På de sättet behöver man inte ha flera kort, man har ett kort för både privata och delade utgifter

Vi har ett gemensamt konto där alla inkomster kommer in. Därifrån dras sedan alla utgifter och sparande. Vi har kort kopplat till kontot som vi t.ex handlar mat eller annat från affärer med. Smidigt upplägg tycker jag.

Vi använder ett kort från OKQ8. Sätter in 3000 var för mat varje månad. Funkar smidigt! Blir lätt att ha koll på matkostnader och skönt slippa redovisa kvitton.

Jag om min sambo skaffade oss gemensamt konto på ICA-banken. Vi handlar nästan uteslutande på ICA och man får dubbelbonus om man har ett spar där. Tror det är minst 500kr till ett sparkonto.
Sedan beställde jag ett kontantkort och kopplade det numret till det gemensamma transaktionskontot så att vi lätt kan swisha in pengar om dom vanliga översättningarna inte räcker.
Två kort kopplade till samma konto.

På detta sättet har vi en liten buffert på sparkontot och ett lätt sätt att dela på dom gemensamma kostnaderna.

Toppen toppen, tycker vi! :slight_smile:

Vi har 1 ICA-konto med 2 kort. Vi sätter båda in pengar på ICA-kontot. Smidigt och enkelt.

Vi turas om att betala, mera rättvist än så behöver vi inte ha det.

Jag brukar handla på väg hem från jobbet på onsdagar och då betalar jag och sedan brukar vi betala varsin gång om vi handlar både lördag och söndag. Det är rättvist att jag betalar en extra gång eftersom jag tjänar mer.

Nu är det kanske inte relevant. Men 6000kr i månaden för 2 pers till mat? Äter ni hummer varje dag?