Vart bör jag och min sambo starta ett gemensamt konto?

Hej,

Jag och min sambo har ett tag använt oss av Splitwise vid gemensamma utgifter men vill nu ta nästa steg och starta ett gemensamt konto samt kort. Fortsatt separata konton där respektive lön går in osv.

Det ska användas för:

• Gemensamt transaktionskonto för fasta utgifter
  • Gemensamt kontokort
  • Sparkonto med ränta för t ex buffert

De gemensamma utgifterna förutom avgift och lån på lägenhet:

• Mat (Största utgiften)
  • Restaurangbesök
  • Drivmedel (vilket är ganska lågt per månad)
  • Nöje som vi gör tillsammans
  • Gemensamma köp t ex tv eller liknande

Ge oss gärna tips på vilken bank samt hur ni gjort för nedan.

Mvh Micke

1 gillning

Punkt två.

Ett kreditkort som ger något tillbaka till er. Kostar ibland en peng, men beroende på vad man önskar är det bra.

Lite svårt att ge råd utan att se helheten.

1 gillning

Tagit bort personlig information.

3 gillningar

Vi har Handelsbanken med gemensamt konto, “huskonto” varifrån räkningar dras samt konto “kortkonto” från vilket köp med kort dras. Vi har inget kreditkort.

I appen väljer vi att kunna se snabbsaldo utan att behöva logga in för kortkontot.

Har haft gemensamma kreditkort länge. Det har fungerat bra.

Vi använder Lunar. Jag har det fysiska kortet och hon har det digitalt i telefonen. Fungerar sådär när bara en kan vara inloggad åt gången. Är på jakt efter en bättre gratislösning.

Nån som vet om LF stödjer gemensamt konto med två kort? Jag har LF idagsläget och hon har Swedbank.

Eftersom jag själv använder Icabanken för lönekontot, så skulle jag skaffa ett gemensamt konto med två bankkort där. Det går också att sänka kostnaden genom att skaffa Klarnakortet och koppla till kontot, istället för att använda Icabankens bankkort.

Kreditkort föredrar jag att ha med cashback eller bonus. Everydaycard verkar ha bäst villkor för cashback på min nivå. Jag bor på hotell någon gång per år, och tänker skaffa kreditkort som ger bonusnätter där.

2 gillningar

Jag och sambon började med ett gemensamt konto hos Ica Banken med varsitt betalkort kopplat till kontot. Dit förde vi över pengar, 50/50 för just alla rörliga utgifter vi hade.
Vi har kvar Ica banken för rörliga utgifter men vi har även ett gemensamt konto (utan betalkort) på Danske Bank för alla fasta avgifter, mestadels för att vi även har ett bolån hos DB. Dessutom ett gemensamt konto på Sbab för buffert.

Lycka till i djungeln av möjligheter. Hoppas ni hittar ett sätt som fungerar för just er två. Och skulle en lösning inte vara optimal så går det alltid att byta :slight_smile:

1 gillning

Jag och frugan har Länsförsäkringar privat och vi öppnade även ett gemensamt konto där. Vi har automatisk överföring till det gemensamma kontot som räkningar och sådant dras ifrån även matpengar går dit.

Vi har även varsitt betalkort kopplat till det gemensamma.

Vi har gemensamt konto med varsitt kort hos ICA för matinköp, månatlig insättning.

Allt annat har vi SAS Amex Premium till, med extrakort. Samlar både poäng hos SAS och åker två-för-en, en gång om året för poäng.

Vi använder Splitwise för att hålla kolla på delade kostnader, fungerar bra för oss.

1 gillning