Hej!
Jag håller på effektivisera min och min sambos gemensamma ekonomi.
Det allra enklaste vore ett gemensamt lönekonto som också kan fungera som servicekonto för våra autogiro, samt med varsitt debetkort kopplat till kontot.
Men… det är något som tar emot med att skaffa gemensamt lönekonto. Finns det några risker/nackdelar?
Om det inte funkar, så är det väl exakt lika enkelt att ha varsitt lönekonto men köra automatisk överföring till gemensamt konto och betala allt därifrån ändå
Vi kör 1 konto där alla löner går in, alla fakturor och autogiro dras. Sedan har vi varsitt egen konto som fylls på 1gång/vecka och ett gemensamt hushållskonto som också fylls på 1 gång per vecka.
Jag har bara sett fördelar sedan vi gjorde det här. Framförallt jämnare ekonomi (inte behöva hålla på att föra över pengar i slutet av månaden) men det kräver så klart att man är helt med på att ha gemensam ekonomi.
Jag och min sambo kör ett gemensamt lönekonto. När alla räkningar och dylikt är betalt slussas pengar vidare till våra sparanden och dessutom en summa till varsitt eget transaktionskonto där vi har egna kort.
Har kört så i ca ett år och tycker det har funkat himla smidigt
En risk är ju att där blir väldigt mycket pengar samtidigt som man har ett kort kopplat till kontot. Det hade jag inte vågat. Jag brukar ha max 10 000kr på kontona som jag har ett kort kopplat till. Har blivit skimmad en gång. Lyckligtvis stod där bara några hundra på kontot då.
I min familj har vi 3st konton(egentligen 4, men sparkontot fick vi på köpet) på banken.
Mitt lönekonto (Jag har ett kort)
Smabons lönekonto (Hon har ett kort)
Gemensamt utgiftskonto (Vi 2 har varsitt kort)
Samt ett sparkonto för minibuffert sparande inför semester eller mindre löpande inköp som är planeringsbara (typ inrednings grejer så som soffa/fotölj/robot damsugare etc)
Vi får lön på våra respektive konton, därefter så går det en summa till det gemensamma via stående överförng. Från gemensamma kontot dras alla räkningar och autogiron. Vi köper mat och drivmedel. Samt saker som vi gör ihop som familj.
På våra lönekonton skickas även pengar till våra fonder och sparande. Kvar är samma summa på respektive konto för hopp och lek.
Nu jag har rörliga lönedelar vilket gör att jag ofta får in vesäntligt mycket mer, då korrigerar jag det så att vår sparkvot ökar med motsvarande extra som dök in på mitt konto. Lika så om min sambo varit sjuk eller VABar så justerar jag så hon har samma mängd hopp och lek pengar som jag innan jag skickar vidare till sparandet.
Anldningen till att vi har valt att göra på detta viset är att vi vill kunna slösa med våra hopp och lek pengar eller spara dem till något som man normalt hade viljat ta upp med sin partner innan man köpte. Det kan vara nått dyrare smycke, en handväska eller i mitt fall en dyrare klocka. Nu får man kännslan av att det är OK att spendera utan att behöva fråga vad partnern tycker om att man vill lägga X på Y.
Det gör också att hon inte ser när jag köpt blommor eller bokat en spahelg som jag vill överraska med
Utöver risken att tappa lite spänning i livet så finns det en rejäl risk med låsta tillgångar om någon av oss skulle gå bort och den andra då inte har några kort som fungerar(Autogiro löper normalt på tills pengarna är slut, men du kan inte använda kort eller ta ut pengar innan boupptäckningen/arvsskiftet).
Jag är principiellt emot. Jag tycker att varje vuxen av integritetsskäl ska ha en del privat. Däremot kan man mycket väl ha gemensamma konton för stora delar av ekonomin men att ha sin egen kontroll över lönekontot är icke förhandlingsbart för min del.
Låter som en smidig lösning!
Får jag fråga vad ni har för bank?
Vi har Swedbank just nu och de ville ha 300kr/år och person för varsitt extrakort. Vi har idag endast varsitt kort till våra respektive lönekonton hos dem och min tanke var att köra det upplägg du beskriver med varsitt extra debetkort till vårt gemensamma servicekonto.
Jag har Länsförsäkringar. Kostar väl ungefär samma extra, blir en pizza och dricka mindre per år och person. Kan tycka att det är lite småaktigt att ta betalt per konto och kort. Men det är ju många bäckar små för att nå upp till stora vinster.
Jojja,
Av ren nyfikenhet, tänker du likadant kring köp av andra produkter?
Ex ”3 för 10 kr”-chokladen i kassan på ICA. Jag har ändå handlar för så mycket så dessa borde dem bjuda på…
Har hört argumentet om gratiskort hos andra tidigare men aldrig förstått skillnaden för det är ju en helt annan produkt du får och som dem har utgifter för att erbjuda.
Jag rekommenderar alltid “spenderingskonton” samt att verkligen känna sambon innan ekonomi slås ihop.
Alla konton som är kopplade till kort har ett annat konto bakom där pengarna faktiskt ligger och om nån tar kortet så kan de bara komma åt 2-3 tkr utan mitt bankid
Min tredje flickvän och första sambo (samma person) länsade de gemensamma kontona och jag hade ingen laglig rätt att klaga enl. Advokat
Vi har Swedbank. Vi kör separata lönekonton, men har också varsitt e-sparkonto där vi korttidssparar och sedan ett gemensamt utgiftskonto dit vi för över automatiskt för de stora återkommande utgifterna (hyra, bolån, etc).
Vi har ingen millimeterrättvisa eller ifrågasättande av vad den andra köper för sina pengar. Vi är två vuxna som litar på varandra.
Funkar perfekt som andra bank (du kan länka in saldo från swedbank med) och ger automatisk budget / spar översikt. Jag och sambon kör gemensamt konto där för alla våra utgifter.
Betalar ni räkningar, bankgiro, autogiro och allt via Lunar? Ser ni några fördelar/nackdelar jämfört med de vanliga storbankerna?
Jag och min sambo har ett gemensamt konto för inköp av mat/livsmedel med varsitt betalkort, och har sneglat på Lunar för ett gemensamt konto även för gemensamma räkningar och utgifter. Jag saknar att gå in på en webbsida när Lunar kört hårt via appen. I vissa fall vill jag kunna spara ner e-fakturor m.m och vill ha en något större skärm när jag går igenom uttdragen m.m
Kan berätta hur jag och min sambo gör. Vi har separata konton och ekonomi men delar på alla hushållskostnader.
För löpande inköp bokförs inköpet i appen Splitwise under rätt kategori. Detta ger möjligheten att plocka ut data och följa upp summan per kategori över tid. Jag har en pivottabell i Google spreadsheet.
Eftersom jag är hushållets självutnämnda sparguru så sköter jag betalningarna av räkningarna. När räkningarna betalas nollställs också splitwisesaldot, och jag räknar ut vad min sambo skall betala mig. Hon får en översikt per mail över månadens räkningar, de är ju oftast likadana.
Glömde säga att vi också har ett gemensamt konto på ICA-banken dit vi för över vår mat-budget för månaden med varsitt kort.
Det lever dock endast kvar pga ett gammalt studenterbjudande jag fick som fortfarande hänger med kontot.