Gemensamt lönekonto?

Är någon av er med i fackförbund? Vi har “gratis” mastercard som ingår i fackavgiften + gratis extrakort som vi använder från vårt gemensamma konto :+1:

1 gillning

Hur mycket tjänar ni på denna idé?

Vi har också liknande upplägg, funkar fint!

1 gillning

Ja, det är därför jag samlar mina inköp till större delen hos en aktör. Den ger då bonusar och lägre priser överlag som tack för att jag väljer den mathandlaren. Får även ut kort och appfunktioner utan extra kostnader i samband med detta.

Ser inga konstigheter att man får rabatter eller att X antal användare ingår per produkt/licens/abonnemang(vi betalar ju fullpris 2ggr för att ha varsitt kort till vårt gemensamma konto)
Min mobilleverantör tillåter mig att ansluta familjemedlemmar till nedsatt pris. Min musik leverantör gör även detta.
På mitt netfix konto har vi flera användare och anslutna enheter för att familjen skall kunna nyttja produkten. Dvs jag behöver inte skapa, och betala för, ett netflix konto per TV, mobil, platta i mitt hem.

Jag anser att produlten jag köper bör ha en rimlig prissättning, bankerna är extremt fyrkantiga gällande detta och det anser jag vara lite sniket, då de tjänar extremt bra på det utan att tillföra nån egentlig kostnad. De tjänar ju dessutom på att ha mig som kund och att jag har mina pengar och transaktioner med dem. Att då ta betalt för nöjtet att dem skall tjäna pengar på mig kan bli lite frustrerande ibland.

Men jag har inga principiella problem med att dem gör vinster, jag vill ju att min bank skall gå bra och vara stabilt lönsam. Dock så blir det lite småsniket kring saker som detta, inte att dem är lönsamma på helheten.

Vi har varsitt lönekonto. Från det sätter vi över en summa till ett gemensamt servicekonto (automatisk överföring) som är till för räkningar.
Från lönekonto går det över pengar till Avanza ISK automatiskt.
Vi går igenom allt i slutet av varje månad och det är inga konstigheter.
Alla kortköp görs med gemensamt kreditkort.
Tycker att det fungerar bra. Det är ingen av oss som köper något onödigt.

2 gillningar

Vi får lön på egna konton. Eget sparande dras. Resten sätts in på gemensamt konto förutom månadspengen som är på 5k var. Autogiro, mat, sparande och annat dras från gemensamma. Om de egna pengarna inte räcker tar vi av det gemensamma eller från buffertkontot vid större utgifter.

1 gillning

Samma här, samma anledning. Även om man har så gott som helt gemensam ekonomi med hög nivå av transparens är det min fasta övertygelse att två vuxna människor inte bör ha gemensamt löne-/transaktionskonto där inkomst går in hela tiden – för att det är en detalj som är av privat och sekretess natur (bank-sekretess).

Och det oavsett t.ex. om man är gift eller “bara” sambo.

3 gillningar

Ja, jag tror det är en sådan lösning vi kommer landa i också.
För att effektivisera får vi skaffa kort till ett gemensamt transaktionskonto. Ska bara bestämma mig för om vi vill ha allt på ett ställe eller om vi ska använda en annan tjänst för det gemensamma utgiftskontot…
Så många val :blush:

@mrTswed japp alla gemensamma utgifter, även räkningar, bankgiro etc tas från ett delat konto. Vi delar ekonomin i proportion till lön.

Fördelar mot ex Handelsbanken som jag forfarande har kvar är ex att det är smidigare och enklare att sätta upp stående överföringar, kategorisera transaktioner rätt etc. Tycker det fungerat mycket bra överlag.

Jag är ett stort fan av Ramit Sethis “conscious spending plan” och lunar gör det lätt att sätta upp ekonomin enligt den mallen.