Jag har försökt hitta diskussioner om det här både här på RT och på andra forum, men ofta handlar det mer om hur man delar upp ekonomin snarare än hur man faktiskt har den helt gemensam.
Jag och min fru har en totalt gemensam ekonomi. Det finns inget “mitt” eller “hennes”, bara “vårt”. Just nu har vi två separata Swedbank-konton där lönerna går in. Vissa fasta utgifter dras från hennes konto och vissa från mitt, mest av slump beroende på hur det har blivit när vi satt upp saker. Vi budgeterar tillsammans, men eftersom vi har olika inkomster blir det lite rörigt och jag behöver ofta föra över pengar till henne på känsla.
Sparandet går till ett ISK i mitt namn, och det känns helt okej som det är. Men jag funderar på att vi borde ha ett gemensamt konto där bådas löner går in och där alla utgifter, både fasta och rörliga, betalas från. Mest för att få bättre översikt och slippa hålla på med överföringar fram och tillbaka.
Det som gör mig lite osäker är hur man praktiskt löser vissa saker. Till exempel överraskningar och presenter. Om jag vill köpa något större till henne, typ en 30-års-present för 30 000, så ser hon ju direkt att en stor summa dragits eller vad jag köpt. Hur gör ni andra i såna lägen?
Vi tänker att vi kanske behåller varsitt privat konto för småsaker, typ månadspeng till godis, fika, presenter och liknande, så man kan köpa något spontant utan att behöva förklara. Men allt annat gemensamt.
Jag har även hört att folk använder ICA-banken för mat där de för över pengar varje månad, det skulle hjälpa oss jättemycket för vi spenderar alldeles för mycket på mat. Hur fungerar det? Kan man bara handla på ICA eller vad är tanken?
Sedan funderar jag på hur man gör med bufferten. Ligger den på det gemensamma kontot också, eller har ni den separat? Finns det några nackdelar med att ha ett gemensamt lönekonto för allt? Jag har alltid haft eget konto så jag är lite rädd att jag missar något praktiskt.
Och bara för att förekomma eventuella svar om skilsmässor osv – det är inte det jag frågar om. Skulle vi gå isär delar vi 50/50 ändå. Jag vill bara få till ett bra, smidigt system för en gemensam vardagsekonomi som faktiskt fungerar i praktiken.
Extrainformation:
Just nu är det alltså:
Varsitt Swedbank-konto med:
- Vardagskonto
- Lönekonto (här dras alla fasta utgifter)
- Nödkonto
- Spar i fonder och barnspar
En Nischbank:
- Större delen av spar på ett högräntekonto för bostadsköp