Hur gör man rent praktiskt med fonder när man går från delad till gemensam ekonomi

Hej!

Detta kan mycket väl vara en riktig nybörjarfråga, men lyckas inte googla mig till svaret.

Jag och min man gifte oss för snart ett år sen. Fram tills nu har vi haft en uppdelad ekonomi bortsett från ett konto för gemensamma utgifter. Nu känner vi att det är dags att successivt gå över till en mer gemensam ekonomi på riktigt.

Vi båda har fondsparande sen tidigare, men på olika banker och i olika fonder. Vår plan är att framöver istället ha gemensamt fondsparande och då på Lysa istället för någon bank. Hur bör vi tänka med våra fonder nu när vi ska skifta? Sälja av allt direkt och investera allt på nytt direkt? Sälja av lite i taget och investera lite i taget? Är det ett dumt läge just nu att göra ett skifte? Något annat vi bör tänka på?

Det jag undrar är alltså hur man rent praktiskt hanterat fondbiten när man går från delad till gemensam ekonomi?

1 gillning

Ni kan ha kvar vad ni har där det är idag. Gemensam ekonomi betyder inte att allt ska vara på samma konto eller i en gemensam konto.
Jag tycker även att det är bättre att man fortsätter att ha var sina placeringar då det gör att båda känner ansvar. Risken är stor annars att en tar hand om du placeringar. Det är inte dumt heller om två personer placerar oberoende av varandra för att sprida risker och undvik diskussion om vad man ska köpa.

5 gillningar

Välkommen @Mikkstar till forumet! :slight_smile:

Alla gör lite annorlunda men det som @Frasse1 skriver är rätt klokt. Det som man egentligen kan göra är att bara sammanställa allt på ett gemensamt papper och relaterat till det som gemensamt. Vilken bank det står på spelar mindre roll.

Vissa har allt i ett namn, andra delar 50/50 och sedan finns allt därmellan. Det som t.ex. jag och Caroline gjort är att vi kör det mesta via mina konton, men Caroline har full dispositionsrätt, så att hon kan se allt på mina konton från sitt konto på Swedbank och på samma sätt kan jag se LYSA-kontona eftersom hon gett mig fullmakt att se pengarna där.

1 gillning

Upplägget påminner om mitt. Jag och frun äger 50 procent var av villan, sedan äger jag cirka 75 procent av vårt sparande på papperet, vilket saknar betydelse.

Vi har (regelvidrigt) tillgång till varandras Bank-ID, så det finns fullständig insyn på vardera håll. Detta är inget som jag rekommenderar i gemen, men efter cirka 40 år tillsammans har vi inga problem med detta.

3 gillningar

Ni behöver inte sälja av för att lyfta över det till ett annat institut utan man kan hämta in det från en ISK från en annan. Osäker på hur det funkar om det står på en annan person men det kommer jag kräva ett godkännande på ett eller annat sätt.

Jag kan tycka att det är smart att båda har pengar i sitt eget namn för alla fullmakter sägs upp automatiskt om någon av er skulle gå bort. När jag jobbade på bank hade vi många kunder som förtvivlat ringde in om att de inte kom åt sina pengar sedan makens / makans bortgång och vi kunde inte göra någonting förrän bouppteckningen var klar och inskickad till oss.

1 gillning

Tack för era svar!

Bra input att vi bör ha kvar egna fonder som står på oss separat (även om vi äger alla pengar gemensamt), men med dispositionsrätt. Jag tror det mest känns emotionellt rätt att lite börja om och placera så som vi tillsammans tycker känns bra, även om jag kan instämma i att det också kan vara bra att var och en väljer fritt och på så sätt kan känna eget ansvar.

Vi är eniga om att vi båda ska ha en summa kvar var som vi investerar som vi vill, men att vi vill ha den större summan gemensamt investerad, samt att det är främst dit det månatliga sparandet ska gå. Vi har även landat i att en fondrobot nog är det som överensstämmer bäst med hur vi båda vill ha det, uppdelat i två olika fonder med olika hög risk. Egentligen skulle vi ju kunna låta pengarna vara där de är nu, då den ena av oss i nuläget har fonder med lägre risk och den andra med högre (och se det som två olika hinkar) och vi har en snarlik summa på dessa konton, men samtidigt är vi inte heller helt nöjda med våra fondval nu när vi pratat om det…

Hur hade ni gjort i vårt fall med underlaget:

• Vi har ungefär lika hög summa vardera i vårt respektive fondsparande
  • Den ena av oss sparar främst i global indexfond och den andra i mer utvalda fonder med högre risk.
  • Vi vill dels ha ett kortsiktigare sparande (5-10 år) för ev framtida kontantinsats, amortering och liknande och dels ett långsiktigt för pension och mer ekonomisk frihet.

Hade ni låtit det vara och sett det som två olika hinkar enl fyran hinkar-principen där en har ansvar för det ena och en för den andra? Eller gjort på något annat sätt? Ska kolla in detta med att lyfta över mellan ISK-konton.

@janbolmeson Har ni något poddavsnitt som just berör ämnet gemensam ekonomi vs delad och kanske detta med gemensamt fondspar? Har använt sökfunktionen, men kan inte hitta något uppenbart. Tack för bra podd oavsett! :slight_smile:

1 gillning

Vi har sedan alltid helt gemensam ekonomi. Allt mitt är ditt. Gifta 40+ år
Däremot så är vi lite olika riskbenägna OCH hanterar gärna sparade pengar på vårt eget sätt.
Vi har därför våra sparpengar uppdelade så att var och en har ca hälften och placerar som den vill och törs. ( Hon mer bankkonto etc och jag mest fonder).
Vi petar även med våra egna pensionsfonder etc efter eget huvud.
Men vi skickar pengar till varandra för att hålla sparkontona ungefärligen lika stora i längden.
Dvs när mitt konto växer snabbare än hennes (det händer) skickar jag henne en slant jag kanske benämner “almosa” :smiling_face_with_three_hearts:

Vill man ha det så är det bara att sätta upp varsit LYSA konto och pytsa in hälften i varje på ett bräde.

Vi har inga formellt gemensamma konton alls däremot skickar vi varandra pengar utan knot om ex den enes transaktionskonto skulle behöva påfyllning. Jag har klart högre pension och betalar de fler räkningar så det är inte så vanligt att det behövs.

1 gillning

Nej, faktiskt inte… Inte än… :slight_smile:

2 gillningar

Tänk på att ISK enbart kan stå i en persons namn, även om man har delad ekonomi. Skulle olyckan vara framme och den ena går bort så kommer de pengarna ärvas av den andre (om man är gifta och inte har enskilda barn osv), men det kan ta tid innan det går att komma åt det. Det är även ett fall där man helst vill slippa tänka på pengar, och därför är det bra om det finns två ISK-konton - en hos vardera.

Framåt finns det även en viss sannolikhet i att det är skattetekniskt smart, då det pratas om att första 300 000 ska vara skattefria. Vilket då kommer vara per person… Har ingen påverkan idag, men kan ha framåt.

1 gillning