Spara på rätt nivå

Hej
Jag och min sambo håller på att slå ihop våra plånböcker och vi inser att vi har två olika sätt att se på ekonomi. Även om hon inte är slösaktig på något vis så vill jag spara mer av min inkomst än vad hon vill tex.

Mitt förslag nu är att vi lägger alla pengar i en pott och sedan tar vi och sparar ca 42% av våran inkomst. 27% skulle gå till någon form av fond, medan resten går till semester, buffert och barnkonto.

Är det orimligt mycket anser ni?

Hur ser erat sparande ut?

Nedan är en fördelningen grafiskt:
image

Du säger att nu ska spara till bland annat buffert. Är ni helt utan sparande i dagsläget? Har ni funderat på hur mycket pengar ni kommer spara ihop och hur länge ni ska hålla på att spara såhär? 42% är en väldigt stor andel, akta er för att glömma bort vad ni ska med alla pengar till.

Vi har båda ~30k netto, dvs vi har ~60k totalt.
~15k går till boende, och ~15k går till allt annat (mestadels mat, men också SL-kort, abonnemang, lite nöjen, etc).
Dvs vi har ~30k, så sparkvot på 50%. Av dessa går ~15k till fonder (långsiktigt sparande), och ~15k till sparkonto (kortsiktigt sparande, i vårt fall större boende om nåt år).

Dock lite kluven till att fråga detta forumet om vilken sparkvot man borde ligga på, finns väldigt många sparnördar här :slight_smile: Vi är väl också det på sätt och vis, inte en chans att medelsvenne sparar 50% av lönen.

1 gillning

Tror det är viktigt att ni är överrens om målet med era gemensamma familjefinanser.

Bättre att enas om t ex 33% om det innebär att båda är hyfsat nöjda än att kriga fram en siffra som passar dig själv bättre.

Vid en bra ”kompromiss” är båda aningen (och lika) missnöjda.

Alternativet är en del gemensamt sparande och sen en egen del knutet till dig själv.

Finns det bil/fordon/hushålls/prydnadssaker/äta jobblunch ute osv finns det ju även där kanske olika prioriteringar/önskemål/nyttjande så någon millimeterrättvisa går det aldrig att uppnå (Den enes hobby kanske kräver stor bil där man annars klarar sig med en mindre bil osv)

2 gillningar

Hur ser hennes förslag ut då? Hur långt från varandra är ni? Om hennes förslag är att ha lite mer för nöjen, vad konkret skulle hon behöva ta bort för att nå upp till din önskade sparkvot?

Vet man var varje krona hamnar, och har en prioritetslista, tycker jag det är väldigt lätt att pinpointa exakt vad som försvinner vid en vald sparkvot.

1 gillning

Måste ni slå ihop alla pengar då?

Om ni nu har olika syn på ekonomin är det kanske bättre att ni har separat ekonomi med en gemensamt konto för hushållets utgifter där ni lägger halva lönen.

Så kan du spara det som blir kvar av din lön och hon kan spendera sin.

6 gillningar

Jag skulle INTE vilja lägga alla pengar i en pott. Man måste som vuxen människa med integritet få ha en egen ekonomi som ingen annan får lägga sig i. Att däremot ha olika delade konton där det går in pengar är en annan sak.

Om 42% är mycket eller lite beror ju förstås lite på. Vad ska ni ha pengarna till? Är det något även din sambo tycker är jätteviktigt? Det är ju helt klart mer motiverat att spara om det finns ett mål man längtar efter. Att bara snåla och spara 42% för sparandets skull i stället för att unna sig härliga upplevelser i nuet känns rätt trist. Ni behöver kanske ta ett snack så att ni drar åt samma håll och så att båda är med på samma tåg? Och antagligen förhandla så att ni hittar en kompromiss mellan era olika synsätt.

4 gillningar

Jag skulle också kolla vad ni lägger i betydelsen av pengar. Kolla gärna det här avsnittet och dess uppföljare:

2 gillningar

Hej

Fanken vad många svar. Så kul att man har några att diskutera sånt här med. Även om det är något av en ekokammare som @Johann är inne på. :joy:
@Skogstomten Håller med om att det gäller att få en samsyn på familjfinanserna. Helt klart. Och det blir väl så att man får försöka jämka ihop en bra budget precis som i alla projekt man tar sig för så gäller det att få pengarna att räcka till :slight_smile:

@Aktiv_Forvaltning Vi har olika mycket i inkomst och det känns mest rätt att slå ihop alla kostnader och inkomster. Så vi får lika att leva för. Tycker jag i alla fall.

Ni har alla fina inlägg och kommentarer som breddar upp min synen. Vi kommer lösa det som att vi ge varandra lite mer buffert att röra oss med i månaden. Så vi inte känner oss fast i varandra ekonomiskt för det är nog inte hållbart i längden.

@janbolmeson nu har jag lyssnat på avsnittet. Får ta och diskutera de frågorna med min sambo och se om vad vi har för syn på pengar.

1 gillning

Det är svårt att svara på utan följdfrågor om ålder, familjeplaner, boendesituation osv.

Men i grova slängar: Har ni båda bra löner och rimligautgifter är (ju) inte 40% sparande orimligt. Men har man olika idéer om vad man vill göra med slantarna får man prata om det och justera ner. Men då får man ju också överväga om man ska ha helt gemensam ekonomi.

Nej medelsvensson har verkligen inte 50 % sparkvot, eller ens 10 %. Genomsnittssvensken sparar 2000 i månaden. De med inkomster över 50 000 sparar runt 5000 i månaden enligt en undersökning från länsförsäkringar.

Hur mycket man ska spara beror såklart på livssituation och mål med sparandet, men nog kan man få en skev bild om man bara jämför sig med folk på ekonomiforum.

1 gillning

Hej,

Håller helt med om att skaffa ett gemensamt konto där lönerna går in, och sedan ha gemensamt sparande! Det tar bort otroligt mkt vardagsgnäll ur relationen när inget är ”mitt” ellet ”ditt”. Extra bra funkar det när man tjänar väldigt olika mkt. Båds brukar då dessutom undvika lyxkonsumption då det ju inte bara är ens egna pengar man spenderar… har funkat klockrent för mig och frugan, trots att vi ofta tycker ganska olika om sparande och konsumption. Transparens löser massor av problem.

Mvh

F

2 gillningar

Jag skulle rekommendera att det långsiktiga sparandet är <= 15%. Det blir en bra balans mellan att leva nu och ha pengar senare i livet.

2 gillningar

Absolut!
Vi för direkt över lönen till ett gemensamt konto, och sen pö om pö flyttar över tillbaka till lönekontot (som debitors och Apple Pay är kopplat till) vid behov.

1 gillning