Hej på er!
Vet inte riktigt varför jag skriver här… men känner mig uppgiven.
Efter många tjafs och diskuterande har vi äktenskapet bestämt att dela upp pengarna vi sparar.
Detta pga: jag vill spara spara spara. Är känslostyrd och trygghetssparare.
Min partner vill kunna köpa saker spontant och slippa ”fråga” om våra gemensamma pengar.
Jag förstår detta att jag har hållt på pengar och varit sträng. Men jag har gjort detta för familjens skull. Vi har inte mycket pengar sparat och är ganska belånade ( bolån) småbarnsföräldrar och inte i toppen i livet rent ekonomiskt.
Jag lägger gärna pengar på saker som behövs o är ordentliga ( enligt mig) medans hen gärna slösar pengar på saker som att byta ut gardiner ofta, köpa inredningsdetaljer, byter ut fullt fungerande prylar osv.
Hen kommer att få ett arv längre fram och känner väl sig trygg i det ca 750” Medans jag kommer från en familj som inte hållt i pengarna eller investerat i något.
Jag vill tillägga att detta är inga JÄTTE summor i detta forum. Men för mig som är en vanlig arbetare i en liten stad känns det livsavgörande.
Ni känner inte någon av oss men jag behöver lägga till detta för att ni ska förstå.
Huset har vi renoverat sen vi köpte det( stora o dyra investeringar) mkt av pengar o sparande har gått dit. Takbyte, dränering, badrum, nytt värmesystem, altan, garage, solcellsanläggning. Typ allt. Under 12 år.
Min partner fick ett arv på ca 800”. Visst en del gick till huset och annat viktigt. Lån på bilar betalades av osv. Men ingenting finns kvar. Hen sparade ingenting. Efter 2 år var pengar slut. Vilket ger mig kalla kårar.
Alla gör som dom vill med sina pengar men jag blev väldigt förvånad över hens fartblindhet.
Jag kanske måste acceptera att jag inte kan hjälpa min partner till rätt tänk till sparande?
Hen står inte ut med att leva sparsamt för att få det bättre i framtiden, ” jag ska bara köpa detta med” jag svarar med många bäckar små.
Ursäkta lång text men känner mig uppgiven. Vill verkligen att vårt förhållande ska fungera och jag måste nog sluta leka ” förmyndare ” för det förstör mer än blir till någon glädje.
Jag undrar om ni andra är helt överens om pengar? Delar ni samma ekonomiska intresse?
Hur gör ni ?
Nu ska jag sälja av våra fonder o dela upp allt. Sen får jag börja om med ”min del” och försöka bygga upp en ny indexportfölj och de som mitt skötebarn. Känns tungt o tråkigt men det är det enda rätta.