Sambofråga - pengar som investerades innan vi blev tillsammans

Hej!
Jag har en fråga kring privat- och samboekonomi jag bara velat ha ett tyckande om.
Lite bakgrund:

Jag och min sambo har varit tillsammans i 4 år, har två små barn tillsammans och förhållandemässigt är allt prima, vi älskar varandra och våra två små grabbar över allt annat och är lyckliga tillsammans. Vi bor idag i en hyresrätt (varit på husjakt men inte slagit till, sen chockhöjdes räntorna så vi avvaktar i nuläget).

I dagsläget är min sambo hemma med vår yngste son, och kommer så vara tills hans är dryga året, medan jag pluggar på heltid (distans, så jag är hemma stora delar av veckan ändå), jobbar lite extra och är föräldraledig en dag i veckan.

Då mitt CSN tar slut i sommar och jag har ett års studier kvar kommer nästa läsår bli tufft för oss, vi behöver klara oss på ”bara” föräldrapenning och min lilla lön från de dagar jag jobbar (blir ca 20%, en dag i veckan alltså).

Till ämnet vi diskuterat men inte är helt överens om: Vi båda har ett privat sparande vid sidan av, investerat på Avanza. Min sambo har drygt 50’ och jag drygt 170’ kronor. Mina pengar har jag fått ihop dels från en lägenhet jag sålde innan vi träffades och inkomst från jobb, som jag placerat i aktier och fonder då det är ett stort intresse för mig.

När vi båda börjar jobba om ca ett år från nu, efter studier och föräldraledighet, ska vi köra med gemensam ekonomi. Inget konstigt med det, det känns fair för oss båda trots att en av oss troligen kommer tjäna mer än den andre.

Min sambo argumenterar för att vi ska slå ihop alla våra besparingar (även de pengar vi hade sparat ihop innan vi träffades, på varsitt håll), till en stor summa och börja vår gemensamma ekonomi därifrån. Jag känner att det är lite orättvist, då jag ”puttar in” över 100’kr mer än sambon i vår gemensamma ekonomi. Det är trots allt pengar jag själv sparat ihop sedan tidigare och kanske vill ha till något större köp jag själv vill göra i framtiden, eller bara ha som lite extra ”ekonomisk frihet”. Försökt diskutera detta, men vi är inte helt överens och vet inte riktigt hur vi ska ta oss vidare i diskussionen.

Har någon av er där ute varit i samma situation? Eller ni kanske har idéer på hur vi kan gå tillväga?
Jag vill inte känna mig snål, som jag känner mig när det ”bara” handlar om pengar, men det är trots allt en summa jag själv kämpat med att spara ihop under ett par år innan vi träffades.

Allt gott och tack på förhand, allihop!

2 gillningar

Ni har barn ihop. Jag hade funderat på äktenskap då många juridiska gråzoner löses. Annars behöver ni upprätta ett samboavtal.

Vi kör gemensamt sparande men varsitt (mindre) konto för eget slösande (typ om jag vill bjuda polarna på krogen).

12 gillningar

Vad förväntar du att ni kommer ha för inkomster när ni båda arbetar heltid? För för mig låter det som att ni lägger energi på småbelopp som inte kommer spela någon roll på medellång sikt.

18 gillningar

Ni kan ju lägga 50.000 på ert gemensamma sparkonto båda två och fortsätter spara tillsammans därifrån. Jag personligen tycker att resterande 120.000 kan förbli dina!

9 gillningar

Tack för svar!

När jag tagit examen och sambon börjar jobba kommer vi ha ganska lika lön, skulle tippa på att vi ligger mellan 35-40’/mån båda två.

Det har du kanske rätt i. Men hur tänker du att det går att lösa i nuläget då?

1 gillning

Precis så som jag känner! Men sambon tycker inte det känns rättvist, då hon varit föräldraledig längre än mig och därmed gått miste om inkomst hon fått om hon hade jobbat….

Vi pratade om det när vi precis fått vårt första barn, vi visste att det skulle bli knapert ekonomiskt framåt, så vi reglerade det så att hon fick ett antal föräldradagar av mig då.

1 gillning

Gift er och ta gemensamt ansvar för er familj.
50 eller 170k är ointressant i det längre perspektivet.

28 gillningar

Det känns som mycket pengar innan livet har “satt sig” men det låter som att ni snart är inne i ett tryggt medelklassliv och då spelar det mindre roll över tid. Det är klart att det skulle vara surt om ni skulle gå isär men utslaget över några år är det heller inte så mycket pengar… Ni har barn tillsammans, det är mer värt än några 120’, se bara till att skapa värde i era liv för pengarna. Vad ska du (och endast du) ha pengarna till annars?

När vi blev sambor en gång för länge sedan så satsade jag mina surt sparade 200’ på kontantinsats och min sambo sina sparade 50’ på en nödvändig pendlarbil. Vi la ungefär lika mycket rent procentuellt men inte nominellt… Vi hann vaska 250’ i förlust på bostadsrätten sen också. Det löser sig.

4 gillningar

Likt ovanstående kommentar är det inga pengar om du tänker på det liv ni har framför er. Framförallt inte då ni har flera decennier kvar på arbetsmarknaden och har barn tillsammans. Slå ihop påsarna och var glada. Om du bekymrar dig över så lite pengar i det stora hela, kommer det vara många saker du kommer bekymra dig över tills du går i pension. :slight_smile:

Tillägg: är tämligen säker på att den minskning av livslön & pension hon får genom att vara hemma 80% av tiden med barnen är långt större än den skillnad i rent kapital ni bägge har idag.

21 gillningar

Enligt mig är det alldeles för lite pengar för att man ska bråka om det, 100k under ett helt liv är ingenting.
Vi här kör helt gemensamt oavsett vem som drar in mest, vi ligger kanske på 95/5 genom åren.
Så mitt tips är att visa dig generös och gå med på din sambos förslag, att bråka om pengar leder ofta till elände.
Lycka till :pray:t2:

11 gillningar

Småpengar i det stora hela. Inte värt att komplicera ert förhållande över. Jag tycker det låter som ett bra utgångsläge för delad ekonomi.

Jag och min fru gjorde något liknande när vi blev sambos. 25 år och tre barn senare och vi har aldrig tjafsat om pengar.

5 gillningar

Din sambo har en bra poäng här. Du hade ju kunnat vara föräldraledig istället för henne så hon hade kunnat komma ikapp dina 170 om det nu ska vara lika.

Det är en fin summa du har sparat men inte så stor i sammanhanget där ni är en familj med två barn som ska ha en stadig gemensam tillvaro!

Dum kulle att välja att dö på :slight_smile: satsa på det gemensamma är mitt råd!

17 gillningar

Man kan fråga sig vad två nio-månaders graviditeter och två förlossningar kan vara värda i pengar…? Visa din sambo din uppskattning av vad hon ställt upp med och dela lika på pengarna. :heart:

24 gillningar

Jo, tyckte också att det verkar lite i det stora hela, speciellt med två barn. Kanske man kan göra så att 20% av skillnaden sätts in på separat konto,prepaid visa whatever som får användas till vad som helst. Splurge på sig själv eller överraskningsresa till sambon?

Vi har inte blandat våra sparanden. Är gifta, har barn och bor i vårt andra hus, helt gemensam ekonomi i vardagen osv. Tidigare pengar ligger där de ligger :woman_shrugging:
Men vi hade kanske en annan utgångspunkt, köpte första huset efter bara månader tillsammans och båda hade redan pengar till halva kontantinsatsen. Därifrån har vi byggt upp det som är vårt. Våra gamla sparanden är alltså inte “allt vi äger”, de bara finns där någonstans, till någon gång… Men såklart suddas gränserna ut med åren, ingen av oss kommer nog dra ut på en långresa ensam :laughing:

1 gillning

Slå ihop och kör. Som så många säger är det småpengar över ett helt liv. Vem vet hur det ser ut framöver och vem som tjänar hur mycket och när.

Min fru och jag kör helt gemensamt med ett lönekonto och två kort till det. Det funkar väldigt bra för oss. Vi slog ihop våra påsar innan vi gifte oss för dryga tio år sedan. Jag skulle tro att jag bidragit med mest men nu tjänar hon mer än mig. Som sagt - 100 k är peanuts över ett liv.

Hoppas det löser sig.

4 gillningar

Felräkningspengar typ. Din första vårdnadsprocess kommer gå på mer än 120k ifall familjen kraschar, så fokusera på den delen istället.

4 gillningar

2 graviditeter och 2 förlossningar. Hon har faktiskt bidragit mer.

Ni älskar varandra och har barn tillsammans. Det är värt att satsa på familjen. ”Happy wife, happy life”.

5 gillningar

Kan inte annat än att hålla med. Det du har bidragit mer än henne och då är det du har gått plus på dina investeringar under tiden ni har varit ihop inte med räknade, är för lite.

Säg att ni kan slå ihop allt men att du vill i framtiden få unna dig något för de pengarna. Då kommer det kännas som att du inte går tomhänt.

Håller med älskar ni varandra vad är då pengar. Har själv varit i samma situation. Varför tänker ni som är unga på pengar så mycket. Mitt och ditt själv 60 +. Inte pratade vi pengar utan jag hade hon inte. Det blev våra pengar och användes tillsammans som våra.