Jag och min fru har en inkomst som skiljer sig med 65% (give or take) från varandra. Jag har haft ett eget sparande sedan jag var ung och nu är det halverat efter ett husköp.
Vi betalar lika mycket var på hyran+elen idag, men jag funderar på om det går att göra något åt vår stora inkomstskillnad på ett privatekonomiskt plan? Kan hon ge pensionsrätter/liknande, ska jag betala mindre på huset och spara delen jag inte betalar i en global indexfond, etc.
Hur ska jag göra detta för att få det så rättvist som möjligt mellan oss?
Relationen fungerar utmärkt, vi planenerar resten av våra liv ihop och enligt mig är det rimligt att fundera på detta nu just därför.
Vi har haft liknade situation med stor inkomstskillnad och låg/ingen pension för min fru under många år (15+ år). Hon har dessutom studerat i perioder vilket har varit gemensamt beslut dvs nästan ingen inkomst alls.
Vi har gjort så att vi summerar inkomster inkl pensionsavsättningar och utgifter månadsvis (man kan göra det kvartals eller årsvis också) och sedan satt över diffen till den andra. Dessa pengar har hon sendan sparat/investerat i sitt namn.
Sedan ett par år har vi det motsatta och det kommer att fortsätta. Så numera är det hon som sätter över till mig.
Livet är långt och saker och ting ändrar sig så därför är det väl bra att göra det rättvist
Var ni medvetna om potentiella inkomstskillnader när ni gifte er? Om sparande går till gemensamma utgifter som hus och pension, har du inte redan stöttat din hustru med lönen? Måste den stå på hennes konton också, varför då? Är det för att minska ert gemensamma sparande och öka konsumtionen?
Innan jag svarar så vill jag bara förtydliga att det är hon som tjänar mer än mig.
Hennes månatliga tjänstepension är större än mitt personkontossparande dito. Sedan, om vi nu skulle gå isär skulle hon få halva personsparandet men jag får inget av hennes tjänstepension.
Det här skulle väl eventuellt vara ett alternativ som ni kan titta på? " För över premiepension till din partner" ( För över premiepension till din partner | Pensionsmyndigheten)
Det kanske går att sätta upp ett möte med en pensionsrådgivare för att få mer klarhet i hur det skulle se ut & hur det påverkar eran ekonomi.
Rent spontant tror jag detta kan vara en bra lösning, snarare än att gå in & ändra på det privatekonomiska planet.
Jag har satt ihop detta dokument för just detta då jag och min sambo tjänar ganska olika. Där kan du sammanställa personliga och gemensamma inkomster såväl som utgifter lika så.
Dokumentet räknar ut fördelningen av gemensamma utgifter i förhållande till inkomst.
Förutsättningen är att man också har ett gemensamt konto, eller så går det säkert att lösa på annat vis. Men det är iaf så dokumentet är byggt.
Vad exakt är det ni vill åstadkomma?
Trygghet?
Enkelhet?
Rättvisa?
Steg ett är väl att inse att ni är just gifta, sen lägger ni alla pengar i samma hög och peppar varandra att tjäna så mycket som möjligt. Det är ni som ett team.
Om ovanstående känns jobbigt kan ni ju fundera på rimligheten i att INTE ha gemensam ekonomi men ändå hålla på och subventionera dig.
Jag och min fru har det motsatta förhållandet, där jag tjänar mycket mer. Men det gagnar ju henne också, och hade gjort det även om vi inte haft helt gemensam ekonomi. Min inkomst möjliggör en annan material standard på vårt gemensamma liv.
Vid en ev skilsmässa får hon hälften av allt, vilket är mer än hon hade haft tidigare.
Hon har kunnat vara hemma mer med barn än om hon varit gift med en låginkomsttagare.
Och min höga tjänstepension är just min.
En sak man kan göra enkelt som redan nämnts är att överlåta ppm insättningarna som är ca 12500 SEK per år till sin “sämre lottade äkta hälft”. Det har jag gjort under lång tid . Den delen ger min fru ca 3000 mer per månad i livsvarig pension nu och mig 3000 mindre. Minskar skillnaden mellan våra pensioner rejält. Finns flera möjliga fördelar. Om din fru tjänar bra och går i pension vid standardåldern kanske hon får så hög pension att hon får betala statlig skatt på den. Då är det en fördel att ha överlåtit ppm på dig. Sänker sammanlagd statlig skatt.
Tilläggas kan att jag för det mesta tjänat ca 50% mer än min fru men vi har alltid kört helt sammanslagen ekonomi dvs skickar pengar mellan oss vid behov i båda riktningar. Funkar bra ända sen vi var fattiga studenter för 40 år sedan. Dock har vi delat upp sparpengarna i två delar där hon “fegar” mer med bankkonton etc. Utfallet delar vi dock på. Dvs i praktiken skickar jag lite av min fondsavkastning till henne om summan börjar diffa.
Från Man till Hustru var det så. Det jämnar ut sig med råge!! pga flera år längre livslängd för kvinnor dvs mer utbetalt. Kvinna till man?
Statlig skatt är en stor sak 20 % .
Hade din ekonomi sett bättre ut om ni inte var tillsammans?
Jag förstår inte varför vissa anser sig ha rätt till andras inkomster bara för att de tjänar mer. Så länge ni delar på alla utgifter på ett rättvist sätt och du fortfarande har pengar kvar efter dessa kostnader så anser jag att det är rättvist. Om du vill ha mer pengar över behöver du troligen göra en karriär ändring.
Kollade och det handlar om 6% i överföringsavgift för att kvinnor statistiskt sett lever längre än män, men jag förstår det som att det gäller även i det omvända fallet om en kvinna för över till sin man, så då blir det dubbelt skitdåligt.
Statlig skatt är en stor sak ja, jag är smärtsamt medveten om detta, men jag planerar inte för ett uttag av pension i en verklighet vi inte riktigt vet hur den ser ut, om kanske tjugo eller trettio år. Att då redan nu försöka optimera ner sin pension för att minska statlig skatt känns oerhört vanskligt…
Håller med om att om det är 6% från kvinna till man är det BARA vettig om man då lyckas undvika statlig skatt på den summan man överför. Håller med om att ingen kan gissa exakta skatteregler långt in i framtiden. Finns dock inget annat sätt. Man måste överföra i många år för att det skall bli effekt.
Det minst dåliga är nog ändå att extrapolera same same regler som nu kompenserat för inflation. Man kan ofta styra sina uttag om man har ett antal pensionskällor. Blir mer till er båda sammanlagt efter skatt om man kan öka pension som den som har sämst har om de som tjänar mest lägger sig på statsskattegränsen eller över den där den i framtiden ligger. Ofta har barn etc som inte blir ledsna om det trillar ut en del arv från ev kvarvarande tjänstepension
Appropå planering etc. Det är ett problem att många inte tycker det är nån större vits att tänka långt nog framåt och planera för rimligt och troligt gärna lite konservativt utfall av sin pension.
Inget vet något helt säkert långt i framtiden… Men den måste likförbannat hanteras efter en rimlig bedömning.
Ta det som det kommer är kanske ok om man har högt sparande eller ok med att jobba så länge som behövs ev långt upp i ålder, Kanske när man skickas hem när man fyller 72 räcker i alla lägen?
Att bli jätteförvånad och besviken när man några decennier senare vid 65 får 45% av sin lön i pension pga att man kanske inte funderat över effekten av ingen eller dålig tjänstepension, deltidsarbete etc och aldrig loggat in på minPension.se. Är ganska ovuxet.
Visst kan man tycka att politiker i Sverige borde haft bättre pensioner by default och att man inte borde behöva detaljrota i saken löpande men nu är det som det är sedan väldigt länge…
Detta har varit utfallet man kunde vänta sig under lång tid nu.
När jag och min fru inte har gifta så fördelade vi de gemensamma utgifterna procentuellt. Hon tjänade ca 50 % mer och betalade 60 % av de gemensamma utgifterna. Eller snarare, vi skulle sätta in x kr på gemensamt konto varje månad och hon stod för 60 % av dessa.
När vi gifte oss och skaffade barn ändrade vi upplägg och tänkte att alla pengar vi tjänade från och med då är gemensamma. Då bestämde vi ett belopp som båda får ha som egna pengar varje månad för att göra det vi själva vill med dem. Säg att vi behåller 8 000 kr varje månad var och resterande pengar från lön sätts in på gemensamma kontot (och vidare till sparkonto). Av de “egna” pengarna vi har så har vi kommit överens att 1 000 kr ska sättas över till varsin kapitalförsäkring. Jag sparar mycket av min pott, 4 500 varje månad i kapitalförsäkring + 3 500 kr i indexfonder. Hon sparar inget utöver sina 1 000 kr, vilket är hennes aktiva val, och lägger på sådant hon är intresserad av.
Förutom detta överför jag mina pensionsrätter till henne då jag tjänar mer än henne för att jämna ut lite grann kopplat till pension.
Rekommenderar starkt att ha x kr att fördela till vardera varje månad - det är det bästa beslut vi tagit för att inte hamna i någon orättvisa.
Så vid en eventuell framtida bodelning får hon halva sitt sparkapital och du får minnet av hundrasjuttiosex fikor med väninnorna och en halv låda smink?
Läs mitt senare svar. Mitt sparande är fortsatt sparande för nöje, vilket används men bara mindre frekvent. Vi har ett gemensamt sparande om 20 000 kr/månad (plus vad som är över vid månadsslut).
Vet inte varför ni vill gör antaganden om min ekonomi som ni inte har någon inblick i