Vi har fått vårt första barn, och min sambo kommer att vara hemma med barnet. Vi har valt att fortsätta med separat ekonomi, men vill ändå dela gemensamma kostnader och sparande på ett rättvist sätt.
Hon har i dagsläget 9 709 kr i nettoinkomst, jag har 52 190 kr. Våra gemensamma kostnader (inkl. boende, mat, bränsle etc.) uppgår till 25 400 kr/mån. Utöver det sparar vi tillsammans 10 000 kr/mån på ett gemensamt konto (tidigare 20 000 kr, men vi justerar nu).
Hon har egna kostnader på 3 000 kr (inkl. pensionssparande), vilket jag tycker är viktigt att hon fortsätter med.
Min tanke är att hon, efter att ha betalat sina privata kostnader, bidrar med så mycket hon har kvar till sparandet. Det motsvarar 2 500 kr, och jag fyller på med resterande 7 500 kr. Jag tar även hela kostnaden för våra gemensamma räkningar.
Är detta en rimlig och hållbar lösning för att upprätthålla en rättvis ekonomisk balans under hennes föräldraledighet eller bör hon få spara hela föräldrarpenningen?
Det som är rätt, är det som känns rätt för er. Oavsett vilka svar ni får på internet.
Vi hade också en väldigt asymmetrisk inkomst under småbarnsåren och valde att jag helt enkelt förde över ungefär halva min nettolön till henne, efter att jag betalat några av de största räkningarna. Ganska lösa boliner men kändes rätt för oss.
Glöm inte heller bort att hon kommer att missa pensionsavsättningar. Ett sätt att jämna ut detta är att du kan överlåta dina PPM-avsättningar under några år. Dock får hon in lite mindre än du avstår, p.g.a. att kvinnor har längre förväntad medellivslängd.
Glöm inte inte bort eventuellt tjänstepensionsbortfall.
Det är även ur maslovsbehovstrappa väldigt bra att ha “egna” pengar att röra sig med även om det mesta “löser sig” med gemensamma konton.
Jag har pratat med min fru gällande eventuellt barn att vid assymetrisk föräldraledighet/lönebortfall att:
Kompensera pensionsbortfall.
Säkerställa att sparande fortlöper i samma proportion/samma sparkvot som tidigare (lägre inkomster, lägre sparande).
Samma kvot rörligt kapital till handväskor, bildelar och fina bakelser på caféet.
Tycker spontant att ditt föreslagna upplägg, om hon ska vara hemma så mycket det bara går av föräldraledigheten, är rätt oschysst. Med det sagt, jag vet självklart inte hela bilden och endast ni kan veta vad som är rätt.
Den juniora (mindre) parten är ofta i underläge och får ofta bara finna sig. Det är inte helt hundra att hon tycker att det är rätt visst i längden även om hon inledningsvis tycker att det låter schysst. Dvs, ge lite mer än vad du tänker dig är “50/50” rätt.
Jag har ställt samma fråga, problemet för mig är att hon kör dyra skitfonder med 1,10% avgift på minst. Jag gör tvärt om, sparar till vår dotter på fonder med låg avgift, 50% global 25% Europa och 25% Sverige.
Ja, jag har tjatat på henne att sälja och köpa billigare fonder.
Detta är en helt annat ämne att tampas med än ursprunglig fråga.
Vidare, är det hennes pengar så får hon väl köpa tidningspapper och elda upp om hon så önskar?
NB! Detta är inget som är bestämt kring ekonomin, hon kommer att ha pensionspar på ca 2000kr i månaden. Tycker folk att upplägget är dåligt så ge förslag på hur vi skulle kunna dela upp det.
Jag betalar allt, det min sambo betalar är sina räkningar på typ 1000kr (a-kassa och mobil), pensionsavsättning, sen stoppa in pengar i sparkontot som går till barnkläder etc som hon får plocka fritt utav. Ungen får ett sparande på 1250kr i månaden som jag stoppar in på KF.
Det är svårt att få till det exakt jämnt med barn.
Den som vabbar och är föräldraledig kan få negativa effekter av det som är omöjliga att förutspå eller beräkna. Vad är till exempel priset av att en person som vabbar mycket faller bort från listan av tänkta befordringar? Personen själv kanske aldrig får veta att detta skett.
För att jämna till så gott det går anser jag det vara vettigt att lägga ihop löpande inkomster i samma pott.
Båda i paret har lika mycket fickpengar att röra sig med varje månad (överskott/underskott överförs från gemensamma potten). Gemensamma / familjens utgifter betalas från gemensamma potten.
Individuella köp (och individuella utgifter) betalas med de egna pengarna.
Sparande görs till gemensamt sparkonto från gemensamma potten.
Om ni har individuella sparanden sen tidigare kan de fortsätta vara individuella.
Detta upplägg skapar dels lika förutsättningar från och med nu när ni är en familj. Men bibehåller också eventuella arv och tidigare sparanden som individuella.
Om ni gifter er kräver bibehållna individuella delar äktenskapsförord. I övrigt finns många juridiska fördelar med äktenskap.
Jag förstår inte. Vad är det för sparande ni har? Vems konto går det in på? Och vem kommer få försörja familjen i framtiden ifall den ena förälderna har sparat mindre än den andra?
Vi har ett gemensamt för typ renovering, resor och allt sånt. Som båda har access till. Där vi har 150’ idag. Sen har vi var sitt separat sparande.
Hon har 600’ och jag 450’ på sparande, båda har inkomstförsäkring.
Om man ska tänka på att den som har sparat mer bör försörja så ska hon försörja mig… Förstår nog inte sista frågeställningen.