Stämmer! Jag jobbar hemifrån 100% vilket innebär att jag använder bilen 5% kanske? Har en vw ID 5 som jag äger och finansierar.
Tanken var att köpa en bil till henne men i och med att jag sitter hemma heltid så skippade vi detta utan hon kör min.
Huset äger vi 50/50 och har stoppat in nästan lika mkt. Jag har kanske stoppat in 100’ mer.
Tillägg: det tråkiga är att min sambo har 0 intresse för ämnet eller diskussion om upplägget. ”Gör det som känns bäst”.
När vi fick barn slog vi ihop inkomsterna, så allt går till ett konto, efter betalda räkningar/gemensamma utgifter får man ”utdelning ” på hälften var.
En fördel (tycker vi) med detta upplägg är att man kan lägga upp uttag av föräldradagar och vabb efter vad som är fördelaktigast för familjen.
Ni är nu en familj, en enhet, ett vi.
Som nyblivna föräldrar kommer det troligen att innebära många förändringar varav en av de viktigaste är gemensamt ansvar.
Mitt råd är att sluta fundera i banor av mitt och ditt, och istället tänka vårat.
Kanske har jag missat nåt, men varför har ni bestämt er för att även ha skild ekonomi under föräldraledigheten? Hur länge ska hon vara hemma med barnet?
1up på gift er, blir mycket smidigare ekonomiskt & juridiskt nu när ni har barn. Och nu när ni redan har den planen är mitt råd att börja leva ”ekonomiskt” redan nu, såsom ni planerar efter giftermålet.
Som gifta är min rekommendation gemensam ekonomi, alt gemensam med varsin privata skojbudget.
Precis, och har man god ekonomi man kan ju välja hur stor skojbudgeten är: Finns 12 tkr kvar varje månad när det “nödvändiga” är betalt så kan man välja om man ska spara 10 tkr gemensamt och låta 1 tkr vardera gå till skojbudget, eller spara 2 tkr och låta 5 tkr vardera bli “privata” skojpengar.
Då pratar jag med min fru och förklarar varför det är rimligt och sen bestämmer vi oss för att köpa den. Eller inte köpa den. Att vara överens om för familjen större inköp tycker jag ingår när man är sammanboende och har gemensamma barn.
Ett kul upplägg jag hörde vad gäller föräldraledighet är att föräldrarna håller budgivning på hur mycket de vill ha betalt för att ta jobbet. Sedan antar familjen det lägsta budet och betalar för denna utgiften från kontot för barnomsorg.
På detta viset så blir det inget “oavlönat hemarbete”.