Hjälp inför 2023

Hej Forumet! Jag har varit en lyssnare/läsare av forumet länge, men har inte tagit steget till att “våga” skriva här. Men nu kör vi!

Inför 2023 har jag många tankar och orosmoln. Det kan vara så att detta inlägg blir lite spretigt, men allt handlar i alla fall om min familjs ekonomi. Lite bakgrund är att jag och min fru köpte hus för ca 2,5 år sedan. Vi har två barn, 2,5 år och 8 månader. Min fru och jag har varit hemma med båda barnen, hon den största delen. De senaste två åren har min lön ökat mycket i jämförelse med min frus och vi har pratat om att en kompensation för hennes missade inkomst/pension skulle vara bra att få till.
Min första fråga: Hur kan jag beräkna/tänka när det gäller att kompensera min frus tappade inkomst/pension?

Min andra fråga handlar om appar och hjälpmedel för privatekonomin. Jag har använt mig av excel i flera år men känner nu att det är dags att se mig om efter något nytt och mer automatiserat. Dock är jag inte jättesugen att koppla hela min privatekonomi till ett helt, för mig, okänt företag/app. Har ni några tips här?

Hoppas det är någon som har lite info om detta, ha det gött!

6 gillningar

Det går att föra över premiepension mellan makar.
Dock dras 6% för att kompensera för kvinnors längre genomsnittliga livslängd.

Du kan ju kompensera henne genom att stå för en större del av utgifterna. Som tidigare talare skrev så kan du föra över din PPM på henne.
Ni kan även se er ekonomi som en enhet där ni gemensamt bidrar och betalar efter var och ens förmåga för stunden.

1 gillning

Tack för era snabba svar! Vi började med att kompensera för våra inkomster när min fru gick på föräldraledighet. Brukar vara att jag står för 75-80% av alla utgifter.

PPM ska jag kolla upp!

Ni är gifta och delar redan på allt minus pensionen. Men frågan är hur stor betydelse det ens kommer ha när det är dags för er att kliva av.

Jag och min fru gör iaf inget speciellt annat än att ta hand om varandra. Vanligt sparande skulle jag säga och blir frågan aktuell får ni ta det då.

Bloggen har Sveriges bästa system: https://spirecta.se/

Lycka till och ta hand om varandra.

Mvh
Fredrik

1 gillning

Eftersom ni som sagt är gifta tänker jag att eventuell kompensation ska ske med fokus på hur läget för respektive person blir om ni skulle separera. Gör man den analysen brukar det tydligare visa sig var sårbarheterna och de faktiska ojämlikheterna finns. Det kan som nämnt vara lägre pension, antaganden ni gjort om framtida arv som då faller bort, tydligt lägre lön på grund av en lång tid utanför arbetsmarknaden osv. För mig är det också ett tecken på kärlek och trygghet att man ser om varandras hus utifrån det, scenariet.

2 gillningar

Jag ser fördelar i att göra jobbet själv, för koll mot resp. källa och status. Fördelen med Excel är att man kan visa data precis hur man själv vill. Då är det värt att man får logga in på diverse sidor då och då och knappa in lite i Excel-arket.

2 gillningar

Spirecta ska jag kolla upp, har märkt mer och mer att jag är lagd åt den nördiga sidan när de gäller grafer :wink: Tack Prepp! Alternativtliv, du tar även upp bra aspekter, tack för de kloka orden.
Allt grunder sig i omtanke och att man vill att allt ska vara rätt. Då vi är gifta så underlättar det såklart men allt kan hända i en relation. Jag tror att det jag fastnade på var att jag inte hittade någon information om hur man kan kompensera sin partner för tappade inkomst, pension osv. Jag arbetar som lärare vilket gör att jag typ inte tar ut några dagar, förde över 170 stycken till min fru för senaste barnet. Just nu när hon är hemma med barn 2 så tar hon ut 2 dagar per vecka för att spara dagar. Detta gör att hon tappar rätt rejält på pensionen, eller iallafall vad vi har kunnat förstått.

Men det kanske är just ett framtida problem om det händer något i relationen, bara att vi är överens och fortsätter att ta hand om varandra.

2 gillningar

Tack själv!

Kompensationen bör man man nog ta tag i när allt fortfarande är frid och fröjd. Om det primärt är hennes pension som drabbats kanske det inte är en så dum idé att överföra en del av din PPM till henne som föreslagits ovan?

Absolut, det är väl tanken! Vi är just nu i småbarnsåren så tror det är därför hon har tagit upp det. Vi har en relativt stabil ekonomisk situation men då det är något som stressar henne så tänkte jag att ni här på forumet kunde ge lite kloka ord. Vilket visades sig vara helt rätt :smiley:
Efter jul ska vi försöka få tid att sätta oss ner, kanske kombinera det med Spirecta för att gemensamt ha bättre koll. Ju fler orosmoln man kan ta bort desto bättre mår man ju :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Problemet jag ser är att ni lägger en massa tid på en juridisk konstruktion som inte håller juridiskt. Om ni inte har äktenskapsförord kommer alla era tillgångarna att delas 50% var. Vad ni kallar det är mindre relevant. Kanske fungerar olika med KF men är osäker på det.

Men om du vill och är ärliga mot din partner ser jag inga problem. Du kan ju ge henne allt vid en seperation om du vill.

Mvh
Fredrik

Ett äktenskap är ett gemensamt projekt som båda betala med sin tid på jorden. Vem som gör vad i hemmet spelar ingen roll men den som har mest pengar betalar.

Arv kan vara annorlunda för det involverar oftast ytterligare en generation. Det får man respektera, tycker jag. Det som t.ex min fru ärver är hennes egendom och inget som jag anser mig ha rätt till. Även om jag juridiskt sett skulle ha det. Jag vill inte att någon annan ska betala för mig.

Ni skulle kunna ha ett lönekonto där båda era löner går in. Därifrån drar ni alla utgifter för familjen samt privat konsumtion. Då får ni ha koll på att ni bränner ungefär lika mycket privat.

Pension är en annan fråga, där krävs det att ni aktivt delar med varandra. Men även med separata pensioner kan ni ju såklart välja att pengarna att hamnar på ert gemensamma konto för gemensam konsumtion. Se bara till att ni pensionen hamnar hos den efterlevande om en av det skulle avlida före den andre.

Hej och välkommen, TS!
Jag har suttit och skrivit ett tresidors-svar till dig men väljer att skita i det. Det blir för personligt och grötigt.
Vi har varit i en snarlig situation och jag gissar att de allra flesta är det. Kvinnan är i regel hemma längre och ser i retrospektiv både för och nackdelar. Likaså mannen som i regel jobbar mer men t.ex. tappar tid med barnen.

Viktigt att särskilja inkomster och vilka sysslor ni sköter i familjen framöver. Det är för vår del t.ex. rimligt att jag står för 75-80% av våra utgifter p.g.a. avsevärt högre inkomst just nu.
Min sambo lagar oftast kvällsmat och har valt att sköta majoriteten av tvätten eftersom hon dels pluggar hemifrån men också sköter de sysslorna mer effektivt än mig. Jag grovstädar veckovis, sköter disken, handlar, skjutsar barnen till träningar, etc. Det är inte alltid rättvist men det är av gemensamt intresse att båda trivs och därför får vi kompromissa.

Min sambo har så klart samma möjlighet till heltidsjobb eller plugg för att komma ikapp med förlorad löneökning under de år hon var föräldraledig. Inget har alltså aktivt hindrat henne från att börja tjäna mer pengar. Jag stöttar henne till 100%. Hennes val av yrke och anställning är inget jag ska ansvara för. Därför är det i min mening orimligt att jag ska stå för hennes ekonomi (ej vår gemensamma) när hon varit föräldraledig.

Min sambo har ofta ågren över sin ekonomi för att hon har svårare att sköta den p.g.a. mindre administrativt intresse. Jag har ågren när jag märker att vi dras in i något patriarkalstrukturellt träsk där jag förväntas stå för i regel allt vi gör tillsammans. Det är så det blir ibland och då måste vi sätta oss ner och diskutera.
Jag har tänkt kompensera henne (även om jag egentligen inte har det ansvaret) p.g.a. förlorad tjänstepension under föräldraledigheten genom att t.ex. ge henne motsvarande summa med viss ränta i Avanza Auto.

Spirecta ser intressant ut men 150kr/mån känns saftigt för något en kan ha koll på själv i t.ex. Excel eller Google Spreadsheet. Vet någon om Spirecta har möjlighet att kontinuerligt räkna ut vem som ska betala vad utifrån månatlig inkomst?

Tror den funktionen finns. Dock använder jag den inte då jag inte tror på den typen av struktur men är säkert lika bra som systemet i övrigt.

Mvh
Fredrik

I vårt fall är jag anställd med kollektivavtal etc medans min fru är egenföretagare. Vi har lagt upp ett antal gemensamma konton till olika former av buffertsparande och har stående överföringar till dessa. Viktigast är dock att vi har (och har alltid haft) ett gemensamt konto med två kort kopplade till detta. Till detta konto för vi över det vi behöver använda till alla gemensamma kostnader varje månad. Beloppet på månadsöverföringen är satta utifrån våra inkomster - så vi bidrar utifrån vår egen förmåga och förväntade intäkter. I mitt fatt så stoppar jag in det mesta av min lön på olika konton och det lämnar några tusenlappar till egen konsumption varje månad. För min frus del så har hon en mer osäker och varierande inkomst och hon bidrar främst till till det gemensamma kostnadskontot - sedan sparar hon 3000 kr extra varje månad i ISK för att kompenseras för utebliven tjänstepension. Vi är båda hyfsat ekonomiska och hennes snittinkomst har blivit högre än vad vi budgeterat för och är tacksamma för när vi köpte hus - det visade sig att hon hade rätt mycket pengar i sin lada iom att jag stått för det mesta av de löpande kostnaderna.