Det är så att jag och min sambo nu väntar barn tillsammans vilket såklart är väldigt spännande men samtidigt verkar detta vara något av en djungel gällande hur man “bör” göra för att få det så rättvist som möjligt ekonomiskt.
Sambon är just nu tjänstledig för studier (planerat inför förlossning) och jag driver företag, så det kommer troligtvis att te sig naturligt att jag inte är hemma lika mycket, i alla fall inte initialt vilket jag däremot självklart vill vara sen.
Fler barn är planerade i framtiden (enligt henne ) och vi vill ju göra så att hennes förlust av t.ex pension blir så minimal som möjligt i slutändan.
Jag hade gärna anställt sambon och betalat ut pensionsersättning i form av TJP eller liknande men jag har en kompanjon/delägare också så jag undviker helst detta.
Ska man bara swisha en extra slant åt henne rutinmässigt varje månad som täcker eventuellt pensionsbortfall och låta henne investera dessa själv kanske?
Hur har ni tänkt/gjort i liknande situation?
Hoppas ni har en fin helg!
Kan du förklara mer utförligt för nån som inte riktigt har stenkoll på hur pensionssystemet ens fungerar?
Hur för man över ens pension till någon annan?
När pengarna förs över minskas beloppet med 8 procent. Mottagaren får alltså 92 procent av beloppet. Alltså, om du för över 100 kronor så får mottagaren 92 kronor. Kring detta finns många missuppfattningar.
Det är inget att rekommendera. Mycket bättre lösning om du ska lägga in fast summa pengar på sambos Isk.
Å andra sidan lever oftast kvinnorna några år mer än vad männen gör. Rent statistikt sett tror jag inte det är fel, men visst för den enskilda individen kan det bli mindre lönsamt.
Jag har i alla fall fört över min PPM. Jag klarar mig alltid, men min fru skulle ta mycket stryk med sin låga pension om jag dör i förtid.
Bra att veta om så är fallet, att bara ge bort 8% rakt av känns inte alls lockande!
Då är det som du säger att lägga in på hennes ISK som bör vara lämpligast!
Fast vi bör ju rimligtvis jobba lika länge så det faller ju lite baserat på det dock. Tror det lutar åt en stående överföring som hon får själv får lägga in i valfritt sparande
Aha ok, då förstår jag att det blir tungt för din sambo.
Jag hade nog föreslagit att ha någon form av gemensam ekonomi istället för att swisha fram och tillbaka. Det blir jobbigt i längden. Det tyckte i alla fall jag och min fru.
Vi sätter in våra löner på ett gemensamt konto och drar sedan allt därifrån. Om vi sen behöver något personligt så sätter vi över lika mycket som vi tar ut till motparten.