En specifik men också generell fråga.
Jag och min sambo ska börja med delad ekonomi.
Jag har högre lön än henne och tänkte då betala proportionerligt mer än henne. (jag har inte alltid haft högre lön och kommer kanske inte ha det i framtiden, vi båda frilansar men hon gör det i en mer lukrativ bransch)
MEN, hennes pensionssparande (ej privatsparad utan den vanliga med tjänstepension) är klart högre än min.
Så min fråga, hur skulle ni ha räknat in skillnaden i pensionspar när ni delar på ekonomin?
Jag vill ha med skillnaden i existerande pensionssparande i beräknande när vi delar på vår ekonomi men jag vet inte riktigt hur det är rimligt att räkna.
Hon har cirka 30 % mer än mig i pensionssparande som det är nu. I exakta summor är det väldigt mycket pengar och jag kommer kanske aldrig kunna komma ifatt henne, inte ens om jag privatsparar 3000/mån som jag gör nu (+tjänstepension). Vi är 37-39 år gamla.
Ok, så du vill kunna avsätta lika mycket i månaden som hon gör? Då är det väl bara se till att ni ligger på samma nivå av avsättning och sedan göra uppdelningen i er gemensamma ekonomi?
Fick känslan ett tag att du kanske var ute efter att avsätta ikapp en tidigare upparbetad nivå av pensionskapital hos din sambo
.
Jag var nog inte så tydlig. Jag vill inte avsätta lika mycket per månad. Just nu avsätter jag mer än henne. Jag vill veta att när vi pensionerar oss så har vi en någorlunda lika nivå i pension.
Då kommer ett litet tankespjärn (utan att veta något om er gemensamma historia), på vilket sätt har du tidigare bidragit till att din sambo har 30% mer avsatt i pensionskapital?
Tänker lite högt. Skulle ett upplägg kunna vara nästan delad ekonomi?
Lön person 1: 25 000 kr/mån
Lön person 2: 35 000 kr/mån
Totalt: 60 000 kr/mån
Pott till gemensamma kostnader(boende, förs., bil, hushåll, semester osv:
Person 1: 17 000 kr/mån
Person 2: 20 000 kr/mån
Totalt: 37 000 kr/mån
Till eget förfogande (nöje, fickpeng, intressen, pensionsspar osv):
Person 1: 8 000 kr/mån
Person 2: 15 000 kr/mån
Som du är inne på så behöver ju en tillfälligtvis hög inkomst inte betyda att det kommer att var så över tid.
Toppen! Tankespjärn är bäst.
Det sätt som jag har bidragit på är främst att jag inte har jobbat och varit föräldraledig när hon har jobbat. Men det har även hon gjort för mig så att säga.
Jag är inne lite på nästan delad ekonomi. Nu ska vi tänka lite här hemm.