Står inför en bodelning efter skilsmässa och funderar över hur man kan räkna om man ska kompensera för ojämn fördelning av inkomst och därav stora skillnad i pensionsprognoserna.
Vi har under åren talat om att pensionsspara privat till mig, men har aldrig kommit till skott och nu står vi, eller mest jag då, med konsekvenserna
Omständigheterna är:
Gifta i 18 år, 2003-2021, 2 gemensamma barn. Min ex-man tog ut en del av föräldraledigheten, kanske 40% av dagarna, jag var helt föräldraledig 2009-2013, vi spred ut dagar/ersättning för att optimera barntiden.
Jag jobbade heltid i ca 3,5år efter föräldraledighet sen blev jag utmattad och har jobbat deltid under 5 år, det blir nog i snitt 60% under dessa år.
Båda barnen har särskilda behov och vi har haft ambition att dela på vab, möten osv, har dock inte lyckats fullt ut med det, och “underhållsarbetet” för att hålla familjen rullande har förstås mest skötts av mig då jag varit hemma mer.
Han har jobbat långa dagar på annan ort, övernattningar några ggr i månaden.
Inkomsterna skiljer mycket, han har haft årslön på i snitt 1 650 000 kr, jag 350 000kr .
Vi har haft en gemensam ekonomi på så sätt att vi delat ungefär proportionerligt på kostnaderna.
Han har en stor tjänstepension som han alltid varit både mån om och väldigt förtegen om, men jag vet att han har en 10 taggarlösning och att det har varit fördelaktigt för honom.
Jag är inte insatt i upplägget men vet att hans tjänstepensionen ägs av hans arbetsgivare och jag tror värdet bestäms den dag han går i pension, vilket borde innebära att den inte är förmånsbestämd, om jag förstått rätt.
Mina funderingar går så här:
Som familjeenhet har vi under 7,5 år jobbat kanske 150% eller 140% som helhet, och vi borde förstås hanterat det på ett ekonomiskt rättvist sätt och sett till att spara privat till min pension under åren. Men på grund av barn, utmattning osv, osv har det inte blivit av.
Under 1 år satte han över pensionsrätter till mig.
När vi nu gått ur äktenskapet har han en betydligt bättre pensionsprognos än jag.
Tjänstepension är ju inte giftorättsgods, men då samtliga ekonomiska förhållanden och omständigheter i övrigt ska redovisas vid bodelning borde det vara rimligt att redogöra även för vilka belopp som avsatts till tjänstepension.
Hur tjänstepensionsavtalet är utformat påverkar om tjänstepensionen ska ingå eller inte, och därav behöver det redovisas.
Han uppger att han inte har löneväxlat.
Vi är inte osams, men vi har lite olika syn på kring detta med bodelning…
Fråga 1: Hur mycket skulle det ha sparats per månad, hur länge skulle vi sparat, och hur stort skulle kapitalet blivit om man gjort en genomsnittligt bra placering med låg risk?
Fråga 2: Finns det annan, enkel och rimlig lösning för en rättvis fördelning?
Önskar alls inte pressa fram nån orättfärdig, vinningslysten ide, men tänker att det borde gå att hitta en moraliskt rättvis lösning.