Hur pensionskompensera frugan som går ner i arbetstid?

Frugan tjänar 36000 kr/mån och har 4,5% tjänstepension.
Jag tjänar 40000 kr/mån.

Vi har gemensam ekonomi, dvs delar lika på inkomsterna samt gemensamma utgifterna.

Vi är båda runt 30-35 års åldern.

Frugan kommer snart gå ned i arbetstid och arbeta 75% för att möjliggöra att vårat barn inte ska behöva gå jättelånga dagar på förskolan.

Hur bör jag kompensera henne ekonomiskt för att undvika att hennes pension inte halkar efter?

Tänker jag rätt med nedan kompensation för TJP-delen? :
15% av 36000 = 5400 kr (dvs så mycket i lön hon kommer tappa varje månad)
4,5% av 5400 = 243 kr (dvs så mycket TJP hon kommer gå miste om varje månad när hon arbetar 75%)

Borde jag alltså kompensera henne med 243 kr/mån för den TJP-del hon kommer gå miste om?

Bör man även kompensera för lite allmän pension som hon kommer gå miste om?

2 gillningar

Det beror ju lite på.
Hur mycket kompenserar hon dig för att du inte får möjligheten att bonda lika mycket med ert gemensamma barn?

8 gillningar

Hur kompenseras du för att du tvingas vara på jobbet när hon får mysa med barnen?
Nobelt av dig att kompensera, men ni kanske inte ska räkna exakta kronor, ta nåt som känns ok

2 gillningar

Hon “låter” mig ju arbeta 100% :laughing:!
Haha nädå men efter en pappaledighet på ca 8 månader i streck vill jag gärna arbeta. Det är ju inte bara mys att ta hand om barn…

2 gillningar

Vi använde oss av möjligheten att min premiepensionsavsättning överfördes på henne. Bara att anmäla att man vill det . Vi körde den varianten i många år. Ingen stor summa extra varje år. Hon tjänade mindre och tog större ansvar för barn, hus och hem genom lite mindre jobb i många år. Dvs rimligt överföra del av min pension på henne. Höjde hennes pension några tusenlappar drygt och sänkte min motsvarande.

1 gillning

Med gemensam ekonomi så är det väl bra för båda att kompensera både tjänste och allmän pension. Ni lever på den gemensamma pensionen när ni tar ut den sen så det blir ingen förlust för dig i det. Men kommer kännas bra att få ut likvärdig pension.

2 gillningar

Hur kompenserade ni varandra under föräldraledigheten?

Jag vill inte gå på känsla för att avgöra belopp, jag vill resonera fram det matematiskt, då kan jag sedan “känna efter” :slight_smile: .
Och nej det behöver inte vara exakta kronor.

Tack ska kolla upp detta!

Pensionen för oss är +30år bort. Även om våran nuvarande ambition är att leva tillsammans livet ut vet man ju aldrig om det blir så tyvärr. Och går vi skilda vägar i framtiden vill jag inte att mitt barns mammas pension ska ha blivit förstörd.

Vi var föräldralediga ungefär lika länge. Skillnaden var att jag tog ut ersättning fler dagar än vad hon gjorde eftersom jag har störst inkomst. Så båda tjänade mest på det :slight_smile:

6 gillningar

Ja, man vet aldrig vad livet blir i framtiden. Jag kanske var otydlig men min tanke var att kompensera hennes pension fullt ut. Jag tjänar mer än min fru, vi jobbar båda heltid, har helt gemensam ekonomi. Vi spar ett högre belopp till hennes pension än till mig. Tanken är att våra pensioner trots löneskillnad ska vara likvärdiga när den dagen kommer🙂

Jag är bara nyfiken; varför ska ni ha samma pension när ni har olika lön? Ni har ändå inte så hög lön att ni kommer få statlig inkomstskatt på pensionen (gud förbjude att reglerna ändras)?

Det behöver inte vara lika på kronen utan vi har bara valt att spara mer på hennes ISK för framtiden. Om vi delar allt i livet så känns det rätt att jämna ut ekonomin också. Man vet som sagt inte vad som händer i livet och det finns ingen fördel att en part ska sitta på mer resurser. Vi behöver inte fundera vem som är hemma med barnen, vem som ev skulle jobba deltid, satsa på karriär etc.Ekonomin är vår gemensamma så det känns rätt att fördela även pensionen någorlunda lika, utan att sätta allt i Excel filer :slightly_smiling_face:

Samma pension är vi inte ute efter. Det vi är ute efter är att undvika att mitt barns mammas pension ska bli förstörd för att hon är snäll och går ner i arbetstid för att vårat barn ska få det bättre.

3 gillningar

Jag vet inte om jag är fel ute, men jag tycker verkligen att folk nuförtiden överanalyserar och övertänker.

Din sambo vill vara hemma med barnen, kanon. Du vill jobba 100%, kanon. Den här frågan om ständig kompensation med några hundralappar hit och dit alltså..

(syftar på ett flertal trådar och inte bara din)

3 gillningar

Utan att ha räknat på dessa eventuella hundralappar i månaden i kompensation så tänker jag att ränta-på-ränta-effekten kommer hjälpa dom att växa till en OK summa under dessa ca 35 år frugan har kvar till pension. Pengarna ska ju investeras av henne för framtida penssionssyfte.

Jag tycker det är en fin grej också att kompensera henne.

Edit:
Ja där ser man… jag provade ränta-på-ränta-kalkylatorn och fick fram väldigt trevliga siffror :slight_smile: (förstår förstås att det inte är någon garanti samt att några av dom sista åren kommer vara mer viktat mot ränta än aktier/fonder!)

1 gillning

Ja, men det jag menar är att ni har gemensam ekonomi, hon/ni sparar väl en summa varje månad ändå? :slightly_smiling_face:

Att få vara hemma mer med barnen verkar ju vara en belöning i sig.

Men det var inte meningen att hacka ner på dig eller andra. Gör som ni känner för, ju mer sparat till pension, desto rikare pensionärsliv :slightly_smiling_face:

Ja båda sparar en varsin summa enskilt varje månad efter alla gemensamma utgifter är betalda. Hon investerar dock inte någon del av sitt månadssparande.

Det är inte bara belöning att få vara hemma mer med barnen, tycker iallafall jag.
Kan t.ex vara stressigt med lämna och hämta på förskola ibland. Småbarnstrots. Medmera…

Det jag menar är att här i forumet så tjatar alla alltid om man ska ha helt gemensam ekonomi och dela på allt. Om ni nu har det så är det ju bara mental bokföring att ni sparar separat till henne eftersom ni ändå delar på allt om ni går isär. Ni delar också på allt när ni bor ihop och även till pension. Så jag ser inte vitsen med att dela upp på det sättet? :slightly_smiling_face:

1 gillning

Vi kommer inte dela på allt om vi går isär.

Har inte läst alla svar nu, men är yngsta barnet under 4 år behöver ni inte tänka på allmän pension, den fylls upp ändå (pensionsrätt för barnår).
Huruvida tjänstepensionen behöver ersättas beror på avtal, en del har ju förmånen att den betalas in fullt ändå när barnen är små.
Jag får ingen insättning vid föräldraledighet så vi gör precis som ni funderade över, alltså sparar privat den summan jag förlorar i insättning från arbetsgivaren. Det blir såklart aldrig exakt, att eget sparande är med skattade pengar är ju ytterligare en faktor att ta hänsyn till. Om man bryr sig :sweat_smile: Vi gjorde inte det, kompensationen har nog varit både “för stor” och “för liten” genom åren, men det finns i alla fall ett sparande.

1 gillning

Hur vet du det?