Hur pensionskompensera frugan som går ner i arbetstid?

Vi tecknade äktenskapsförord när vi gifte oss.

Då blir det även intressant hur det (äktenskapsförordet) är upplagt för att förstå och tycka till om vad som är ”rättvist”.

Det är inte mer komplicerat än att:

• Det jag har tjänat/sparat ihop/investerat innan vi blev ett par behåller jag vid eventuell separation.
  • Det hon har tjänat/sparat ihop/investerat innan vi blev ett par behåller hon vid eventuell separation.

Skillnader värda att nämna mellan mig och frugan är:
Jag är 3 år äldre än henne och har haft turen att landa ett välbetalt jobb redan från unga år i arbetslivet. Hon har studerat längre tid än mig och har därför mycket högre studieskulder än vad jag har.

Om ni nu då öppnar ett ISK i hennes namn och börjar spara, kommer inte det beloppet då att delas mellan er?

Belopp:
36000 x 0,25 x 0,045 = 400 kr i mån.
Om barnet är under 4 år, efter det så saknas ju även 18,5% i allmän pension på 9000kr (1 650kr/mån)

Beror också på om hon tar föräldradagar, då minskar ju tappet

Det är dyrt att gå ner i tid och att kompensera för det… (men rätt, iaf i mina ögon)

Om hennes inkomst är stabil över tid kan ni kolla i efterhand på Pensionsmyndighetens hemsida hur avsatta pensionsrätter minskat när hon gått ner i tjänst. Motsvarande kan säkert hittas för tjp. Sätt av mellanskillnaden på ett konto/ISK i hennes namn och skriv in i äktenskapsförord att de insatta pengarna och avkastningen av dessa är hennes privata. Du kan ju ungefär förutse hur mycket det ska bli och sätta in efterhand för att minska ”smällen” vid årsskiftet.
Överväg skriva ä-förord med familjejurists hjälp för att få formuleringarna rätt, dvs enligt era intentioner. Läser man juridikspalterna finns många exempel på hur fel det kan bli om man gissar själv eller tar hjälp av ”kunnig kompis”.
Vid bittra skilsmässor är risken stor att parterna går på detaljer (där som bekant hin håle sitter) och lagens bokstav.