Pension till frun

Hej!
Är gift och har småbarn. Tjänar ungefär x3 så mycket som min fru. Finns det något sätt att överföra pension till henne, annat än premiepensionen?

Eftersom min lön är så mycket högre, och jag också har andra krav från min arbetsgivare, tar min fru i princip all vab och jobbar deltid för att vi ska få ihop vårt liv. Våra inkomster hamnar på samma konto så det är ju jämlikt och bra men problemet är ju att mina pensionsavsättningar blir enormt mycket högre än hennes. Eftersom hon jobbar deltid etc blir hennes pension lägre än om vi tex delat lika på ansvaret hemma, skulle vi göra det skulle jag dock behöva byta jobb.

Som de flesta gifta par har vi inga planer på att skilja oss men man vet ju aldrig. Vid en skilsmässa skulle hon ju dra en rejäl nitlott. Tänker att det är större chans att äktenskapet håller om ingen utnyttjar den andre med, vilket jag ju på sätt och vis gör nu.

Det bästa hade varit att våra pensionsinbetalningar slås ihop och sedan delas, ungefär som med lönen, men det går ju inte.

Någon annan som varit i samma situation? Hur har ni löst det?

En lösning är förstås att jag byter jobb och vi försöker dela så lika det bara går på vab etc men det känns som en dålig lösning för allt utom pensionen.

5 gillningar

I det absolut sista avsnittet av podden Ekonomi På Riktigt togs just den här frågan upp:

1 gillning

Antingen spara till henne i lysa låt säga 5k per månad extra fram till pension.
Eller så skriver ni ett avtal där du helt enkelt vid eventuellt skildsmässa betalar henne en viss summa per månad till någon av er går bort.

1 gillning

Kanske bra lösning. Blir svårt att sätta av stora pengar till separat sparande just nu, behöver pengar för bostadsköp etc.

Om vi fortsätter vara gifta och jag för först antar jag att frun ärver min tjänstepension?

Jo men att sätta av pengar till henne löpande är väl både det mest rättvisa och det som är bäst.
Att magiskt ha 5 miljoner till henne om 20 år är kanske inte mer realistiskt.

Men det är väl bara vid skilsmässa som det blir orättvist eller tänker jag fel?

Om vi skiljer oss säljer vi väl villan och får göra upp tänker jag?

Hoppas och tror förstås att det inte sker men hoppas som sagt att risken för skilsmässa minskar om man är schysst.

1 gillning

Har du ordnat så att din fru ärver din tjänstepension om du dör? Det är ett val du gör och brukar inte vara automatiskt.

2 gillningar

Efterlevandeskydd heter det. Och, nej, brukar inte automatiskt vara så, man måste välja efterlevandeskydd till tjp.

2 gillningar

Bra tips! Trodde att det alltid var så by default

Gäller heller inte retroaktivt, dvs frun skulle ärva bara det du tjänar in efter du valt efterlevandeskydd. Så kolla upp det snart om det är viktigt för er

1 gillning

Om du har en individuell tjänstepension kan du kolla med din arbetsgivare om du kan göra en privatöverlåtelse. Då kommer tjänstepensionen bli giftorättgods och skulle ge din hustru större trygghet vid en skilsmässa.

3 gillningar

Det enklaste är kanske att föra över din Premiepension.

Det gör jag redan men blir väl cirka 16500 kr om året, dvs knappt något tyvärr.

Verkligen sorgligt att man inte lätt kan välja att alla ens pensionsavsättningar man tjänar in under ett äktenskap delas lika. Riktig kvinnofälla som sagt. En del män utnyttjar nog sina kvinnor men dom flesta har nog inte ens tänkt på det.

2 gillningar

Sorry, läste slarvigt.

Nu är du nog ute och cyklar här. Aldrig hört att efterlevandeskydd bara skulle gälla på nyinsatt kapital. Källa?

Har liknande situation men ligger några år före om man säger så. FIRE sedan ett halvår.

Jag har väl i princip betalat alla räkningar i ca. 20 år och företaget jag jobbade för blev sålt och gav en stor bunt pengar. De månader som vi hade mer räkningar bad jag om en överföring så ordnade jag resten.

Jag jobbade med försäljning inom IT och min fru är förskolelärare som jobbat 80% sedan barnen var små.

Vi är ju gifta så alla pengar, hus och bilar delas ju 50/50. Dör jag så ärver ju min fru och mina två barn.

Bara för att ändå ha lite mer upplevd balans sätter jag över 5000:- sedan några år på hennes Avanza så att hon också har ett sparande. Men det har ju ingen praktisk betydelse eftersom ändå hälften är hennes.

All pension som jag har har henne och barnen som förmånstagare.

Tar ut min TJP sedan januari. Min fru är ledig fredagar.

Jag tror du har rätt, jag är nog ute och cyklar här för jag kan inte hitta något om det alls. Vi gick igenom denna fråga hemma för ett par år sedan och jag fick uppfattningen att det var så men jag måste blandat ihop saker sen dess. Tack för att du rättar.

1 gillning

Ok, jag var inte helt ute och cyklar men vad jag skrev var inte helt korrekt heller.

Lägger man till efterlevandeskydd i efterhand så gäller det hela beloppet så länge man har en godkänd hälsoprovning. Blir hälsoprovning inte godkänd så gäller skyddet bara framtida inbetalningar. Eg kolla denna sida under “hur ändrar jag återbetalningsskyddet” Återbetalningsskydd, Kåpan Tjänstepension

1 gillning

Se där! Det är nog olika regelverk hos olika banker och försäkringsbolag. Hos Avanza kan man bara lägga till efterlevandeskydd i samband med (och upp till ett år efter) en så kallad ”familjehändelse”. Giftermål eller barnafödsel.

1 gillning

Naturligtvis är det klokt att se till ekonomin, men jag skulle nog säga att det finns en annan viktigare aspekt som inte får glömmas bort. Om jag ser till mitt eget och bekantas äktenskap så är det ofta annat som leder till splittring. Din fru jobbar deltid, tar all vab och sköter vardagslogistiken. Det är väldigt lätt att det leder till att hon en dag tycker att du jobbar för mycket/inte har koll på barnens grejer/att hon inte får egentid/att ni inte gör något tillsammans som familj/att du tar förgivet att hon ska fixa allt/att hon inte fått vidareutbilda sig etc etc (alla exempel från min bekantskapskrets). En kompis trodde att det skulle hjälpa att prenumerera på matkassar och ha städhjälp för att underlätta för frun. Det gjorde det inte eftersom problemet inte var praktiskt utan känslomässigt, det var inte sysslorna i sig utan mannens frånvaro.

Nu kanske jag predikar för de redan frälsta, ni kanske har hittat er grej och ni kommer hålla ihop tills ni är 100. Men annars är mitt bästa tips (förutom överförd premiepension och extra pensionssparande); ta tillvara på livet och kärleken och prata med och lyssna på varandra :heart:

Vår lösning blev just det du skriver; att byta jobb. Mindre lön, men också mindre stress och ett bättre förhållande. Vi bestämde oss för att vi hellre ville vara gifta med varann än med jobbet.

8 gillningar