Pension som ett par eller ensam (hur tänka?)

Hur räknar ni med att pensionen ska räcka ni som är ett par idag.

Räknar ni med att ni ska klarar er själva på pensionen(minpension.se) eller räknar ni som att ni ska klara er som ett par.

Idag lever jag och min partner tillsammans och delar alla kostnader. Jag räknar allt tillsammans.
Men när jag kollar min pension så får jag ut ca 20 000 kr efter skatt(dagens peningvärde) och min partner får ut ca 15 000 kr efter skatt.

Med dessa pengar klarar vi oss galant. Men om någon av oss går bort blir det helt annorlunda. och då räcker inte 15 000 kr till min sambo.
Tänker jag fel med att vi fortfarande lever som par vid pensionen och klarar oss? Hur tänker ni och hur ska man tänka? Det är ju många år bort och det kan hända vad som helst tills dess.

Börja med att se över efterlevandeskyddet i alla era pensioner, och gör en kalkyl för hur det ser ut efter dödsfall med pension + efterlevandeskydd.

När ni nämner det inser jag att jag har efterlevnadsskydd i tjänstepensionen.

Nu inser jag att jag skulle vilja ställa om frågan.

Vad är bäst ekonomiskt för mig.

• Att välja efterlevnadsskydd i tjänstepensionen. (Då förlorar jag arvsvinster)
  • Eller teckna en separat livförsäkring istället för tjänstepensionen (jag tror detta är mer fördelaktigt än att skippa arvsvinsterna)
  • Eller: Vi sparar redan otroligt mycket på sidan om för att tex sluta jobba så egentligen har vi redan en egen pension sparad.

När jag skriver detta börjar jag nästan själv inse att vi som familj behöver nog inte efterlevnadsskydd eller livförsäkring.

Om ni inte är gifta, tänk på att utan testamente kan sambos inte ärva varandra.

Japp det förstår jag. Bra att du tar upp det.

Är man sambo kan man skriva testamente så att sambon ärver 50% av mina tillgångar medan barnen alltid har rätt till laglotten 50% av mina tillgångar.

1 gillning

Vi är nu 65+ och pensionerade på heltid . Jag har rotat i dessa saker rejält och har förberett för alla rimliga utfall framöver. Lagt mycket tid på att kommunicera muntligen och skriftligen med de olika försäkringsbolagen och planera uttag mm. 10+ olika pensionsdelar. Verkligen inte rakt på sak och alla har lite olika regler som inte alls är logiska alla gånger och även stött på buggar på hemsidor där man skall göra val och fått tips om hur man tog sig förbi att dom val jag ville göra inte fungerade. Även svar som var bara delsvar eller halvsanningar ibland. Alla bör lämpligen tänka igenom sin egen situation. Säkert lagt en arbetsmånad på helheten.
I mitt fall fyllde jag en pärm med dokumentation och varianter på planer och olika upplägg. Börja i god tid. Ibland inser man att man borde gjort ändringar för många år sedan…
Det märks säkert nedan att jag gillar ett stressfritt liv med hängslen och livrem ekonomiskt.
Vi har båda haft bra löner men jag har betydligt högre pension än frun pga högre lön och förvaltning med högre risknivå lång period .
I mina planer har jag vägt in en rad bivillkor om våra olika förhållanden som jag inte går in på i detalj.

Bra ekonomi de hyfsat friska åren är det vi brytt oss om primärt vid planeringen. När man rimligen hankar sig fram med skröplig hälsa x antal år till funkar ekonomin i vilket fall som helst via olika behovsprövade tillägg från staten .
Då får man med dagens regler same same ekonomi som majoriteten av Sveriges pensionärer !.
Våra föräldrar hade/har en hel del pension kvar i slutet av månaden efter 80 års ålder. ( Gamla förmånliga regler med ATP och förmånsbaserad tjänstepensioner mm. )

Smart att förbereda en vettig utgiftsstruktur.
Ex på vettiga förberedelser man kan överväga.

Vettigt boende med lite lån om man har möjlighet , modest månadsavgift, inget krav på bil, Nära service man kan hantera även med rullator eller rullstol, inget omfattande nödvändigt underhåll att leja bort , Ingen snöskottning och ingen trädgård. Hiss i fastigheten om flera våningar.

Vi räknar dock med att aldrig “behöva” eller få dessa behovsprövade tillägg.

• Default plan är att vi båda lever likt våra föräldrar minst till säg 80 med bra hälsa men jag räknar med att min fru troligen lever med ok hälsa minst ca 5 år längre än jag. Färre ålderskrämpor än jag och fördelen av att vara Kvinna. :smiley:
  • Vår pension är utlagd så att den börjar trappas ned sakta från ca 80 men det betalas ut tjänstepension till hyfsad andel ända fram till vi skulle fyllt runt 90 år drygt.
  • OM jag dör innan henne får frun ett tillskott på minst ca 30% extra ovanpå sin pension från efterlevandeskydd från min tjänstepension fram till hon fyllt minst 90. Hon kommer få dessa tillägg med låg marginalskatt. Hon kan garanterat bo kvar i vårt hem vi planerar framöver så länge hon vill.
  • Om hon dör i förtid klarar jag mig fint på min pension och kan bo kvar.
  • Om vi båda dör i förtid betalas efterlevandeskydd ut till våra barn från min tjänstepension till dess dom rimligen inte har några hemmaboende barn längre. (Alla planerade barnbarn då vuxna). Tyvärr betalas detta troligen ut med hög marginalskatt >50% ca då våra barn har bra löner redan.
  • Jag har numera möjlighet att pausa och förlänga utbetalning från flera av mina tjänstepensioner. :smiley: Jag har redan förlängt en av dessa till dubbel utbetalningstid under pågående utbetalning. Bra möjlighet.
  • Vissa tjänstepensioner har jag ännu inte startat utbetalning ifrån. Det ger dynamik till omplanering om exempelvis år med hög inflation och dålig utveckling skulle komma framöver.
  • Alla mina större poster tjänstepension där så är möjligt har efterlevandeskydd. Minskar min pension med härad 10-15%. Fruns tjänstepensioner har inget efterlevandeskydd för
    att maximera hennes egen pension som är klart lägre än min.