Föräldraledig och pension

Hej på er,
Mitt första egna inlägg, håll i hatten!

Jag+fästmö är nyblivna föräldrar, hennes företag betalar inte in någon pension under hennes ledighet.
Hon sparar privat för pension ca 1,5% av nettolön/månad.
Jag vill spara extra åt henne för att kompensera det hon inte får från arbetsgivaren. Vad är rimligt så att hon inte förlorar alltför mycket på att vara hemma?

Kan ha missat viktiga detaljer nu, har inte haft något direkt intresse för ekonomi och pension förrän vi blev föräldrar.

Väl mött!

Välkommen!

Tjänstepensionerna brukar ligga runt 4,5-6% av bruttolönen, plus 30% av det som ligger över 46 438 (2023), så det kanske är något att sikta på.

Varför då? Menar du tjänstepension?

Oavsett så borde de göra det så länge de har kollektivavtal som jag förstår det. Om inte kollektivavtal så får man förhandla det själv med arbetsgivaren.

Se tex artikeln nedan

Den förälder som tjänar minst under barnets första fyra år får automatiskt utfyllnad av den allmäna pension (inte nödvändigtvis samma förälder alla år).
När det gäller tjänstepension får man kolla hur kollektivavtalet ser ut. Spara samma summa som hon skulle ha fått om hon arbetade? Så gjorde vi!

Var otydlig med att jag menade tjänstepension.
Det står i deras kollektivavtal att tjänstepension ej betalas ut under föräldraledighet.
Då kör vi på vad hon skulle få i vanliga fall helt enkelt.
Stort tack för svaren!

En vettig sak att överväga är att överföra premiepensionens inbetalningar till den part som
Är hemma mest / jobbar deltid framöver / har lägre lön / Är lite yngre och kanske kommer vilja gå i pension/dra ner tidigare (Vanligt tror jag. Så gjorde vi ) .
Det ger bara god effekt om det sker över lång tid då årliga avsättningen du kan överlåta för 2023 är MAX ca 12000 SEK om överlåtande part tjänar vid eller över övre gränsen för pensionsavsättning ca 50.000 /månad
I vårt fall får min fru ca 2000 Sek mer brutto per månad i pension och jag ca 2000 SEK mindre per månad än jag annars skulle fått.
Beror förstås på hur man lyckats med förvaltningen på premiepensionspengarna. Gick fint länge med kraftigt dyk nu sista året :frowning_face:
Jag har ändå lite högre pension än min fru.
Bättre pension för henne kan vara bra om jag dör före henne.
Dessutom är marginalskatten för pensionen nästan 5% lägre i det område hon hamnar i. Ger ca någon hundralapp även det jämfört med om vi inget gjort.
Ingen större praktiskt betydelse annars så länge jag lever då vi kör helt gemensam ekonomi utan mitt och ditt (och utan nämnvärt gnissel faktiskt) sedan vi flyttade ihop för >40 år sedan.

1 gillning