Föra över premiepension

Hej,

Jag och min fru (mestadels jag) funderar lite över premiepension då vi igår läste på pensions myndighetens sida att man kan föra över premiepensionsrätter till sin partner.

Det vi funderar på är det bra att göra det i allmänt och i vårt fall specifikt. Hittade ingen info om detta i forumet.

Vi har idag två barn, min fur var hemma hela tiden med den första och kommer även vara hemma hela FL med nummer två som i dagsläget är 9 månader så cirka 6 månader till.

För att det inte ska bli allt för snett i fördelningen av pension kan detta hjälpa till att motverka att hon förlorar allt för mycket på att vara hemma?

Vår ekonomi i övrigt är helt okej men inget att skryta om. Vi är på nivå 3 i rikedomstrappan.

Våra löner är idag 35 tkr respektive 32 tkr när min fru jobbar, min lön är just lite lägre än vad jag kan få då jag precis har köpt företaget som jag tidigare var anställd på så har valt att minska min lön nu första tiden för att bygga kapital i bolaget.

Utöver detta har jag ca 5 000 kr i tjp och min fru som jobbar deltid i bolaget har 500 kr i tjp.

Tacksam för hjälpen. :blush:

Det man skall vara medveten om är att det dras av procent på den överförda summan med motiveringen att kvinnor har längre livslängd.

Mycket bra idee tycker jag. Min fru har arbetat kanske motsvarande ca 7 år mindre än jag pga reducerade timmar under barnaåren.
2,5 % av pensionsgrundande inkomst kan du överföra. Vid överföringen minskas beloppet med 7,5%. Har för mig att det är ca 13000 per år nu som kan överföras till äkta hälft om den som överför har nog hög lön.
Ojuste kan man tycka med reduceringen men då överföringen oftast? görs till en kvinna så lever damerna statistiskt nära 10% längre så det är väl oftast OK.

Jag överförde min ppm pension till min fru under ca 20 år. Hennes pension är ca 2500 Sek högre pga överföringarna och min lägre pga detta.
Försök se till att PPM pengarna placeras vettigt. Över lång tid är aktiemarknaden det klart smartaste. Min fru fegade lite väl tidvis med placeringen av dessa pengar vilket kostade en hel del tappad tillväxt.

OM den ene riskerar :smiley: hamna på pension som ger hög marginalskatt ( >55000 per månad över riktlåldern 2026 ) finns ett extra skäl till att löneväxla till den som hamnar under denna gräns.

Bra tänkt!
Kompensation för att vara hemma med barnen kan ske på flera sätt:

• Den med lägst inkomst blir kompenserad i den allmänna pensionen med barnårsrätter. Så det är inte givet att hon förlorar någon allmän pension. Om du har lägst inkomst kan ni ändra så att hon får ersättningen. På Pensionsmyndighetens hemsida kan ni se de olika sätten ersättningen beräknas på och se vilken som skulle gälla för henne.
  • Hon kan ha föräldraersättning (oklart om korrekt begrepp) från sin arbetsgivare som gör att hon inte ska förlora något/mindre i tjänstepensionsinbetalningen (eller är hon bara anställd hos dig?)
  • Det som kan hända är att hon hamnar efter löne/karriärmässigt på jobbet, men det ska inte ske och kan vara svårt att räkna på.
  • Du kan föra över din premiepension, men i ditt fall blir det knappt 10 tusen om året så det är mer en symbolisk summa. För över premiepension till din partner | Pensionsmyndigheten
  • Om din fru jobbar deltid i din firma kan det vara mer effektfullt att öka hennes tjänstepensionsinbetalning (även om det ökar bolagets kostnad).
  • Alt. om ni sätter upp ett eget sparande till henne och skriver äktenskapsförord om det. Detta kan ju tex uppnås genom att du höger hennes lön i bolaget.
1 gillning

Jag förde över min premiepension med start för ca 10 år sedan för att kompensera för min avsevärt högre lön (2-3* min frus brutto) och därmed högre tjänstepension och pension i allmänhet.

Resultatet idag är att vi har ungefär samma belopp i PPM enligt MinPension.

Väntade väl länge just för att det försvinner ett antal % på vägen, men det är det värt för att jämna ut lite.

Jag har aldrig förstått nyttan med att föra över pension. Är det inte bättre att plocka ut si. Egen på 5-20 år och lägga pengarna på isk, blir det över och man går bort så ärver man sin partner ändå som gifta. Fast det är klart om man inte har gemensam ekonomi så förstår jag tanken.

Om den som tjänar mer och får mer pension går bort i förtid brinner premiepensionen inne. Efterlevandeskydd kan endast väljas när pensionen börjar betalas ut. Genom att flytta den minskar risken att inte hinna ta ut dem, och det skapar en större ekonomisk jämlikhet. Sen händer livet, det är inte helt ovanligt med skilsmässor. Och för den som vill skatteoptimera kan det vara ett sätt att undvika statlig skatt på pensionen genom att sprida den på två.

Jag och min fru har en totalt ihoptrasslad ekonomi, jag har ändå valt att föra över premiepensionen.