Önskar få hjälp med ersättningsberäkning för min fru som tagit all föräldrarledighet med båda våra barn.
Hennes lön 38 000
Första barnet ledig mellan 2019-11-2021-09, då tog hon ut 2dag/veckan FP på SGI-nivå.
Andra barnet ledig mellan 2023-09 - 2025-03, tog hon ut samma mängd FP.
Hon har iom detta förlorat pensionsavsättning i ungefär 40månader, både tjänstepensionen och i den allmäna pensionen. Hon har också förlorat ränta-ränta under denna period iom detta.
Nu vill vi båda att hennes pension ska kompenseras till fullo så hon inte gått en krona minus när hon väl ska ta ut sin pension genom eger sparande. Jag har testat AI räkna på detta, men fått flera olika svar. Allt mellan 80kkr till 250kkr som ska sparas. Jag vill att detta ärende ska vara avslutat (pengarna insatta på ett konto) senast till nyår så vi kan lämna detta bakom oss och gå vidare i livet.
Någon som har någon bra siffra på detta?
(Ps, premiepensionen har jag redan satt över till henne, men den kändes så fjuttig i sammanhanget)
250 000 jämfört med att ha två barn tillsammans är, i min värld, småpengar. Barn betyder så mycket mer. Hur kompenserar hon dig för att hon fick vara med barnen, tid som aldrig kommer tillbaka?
Hade min fru tagit upp det hade jag gett henne en miljon direkt så hade det varit ur värden.
Jag tänker att den som jobbar också betalar det allra mesta under denna period, har egentligen svårt att se att jag tycker det är rimligt att kompensera mer än PPM, men vi är alla olika. En lön på 38 000 kr, ger väl för de flesta avtal 1 700- 2 300 kr i avsättning. Sen bör man väl räkna in 30 % skatt vid uttag. Låt säga 1 400 kr * 40. In på ett isk som ska ligga där till pension.
När det gäller den allmänna pensionen hade jag inte gjort något, vem vet vad det blir med den i framtiden . Men sätt av din PPM till henne i några år till, så blir det en liten kompensation.
Jag gillar er idee TS. Vi har istället sagt att skulle vi gå isär så kollar vi på bådas pension och jämnar ut. Det är enkelt och låser inte in pengar, men det saknar juridisk säkerhet så klart. Vi hade båda ganska små summor när vi träffades också vilket kanske gör det enklare. Vi är båda ok med lösningen vilket är #01.
Går det här in i hennes pensionssparande? Bara så ni är 100% på att det inte ingår i ev bodelning sen, då blir ju övningen meningslös. Tycker mig minnas en bekant vars man skulle vara “smart” och lägga undan stora summor åt sitt egna pensionssparande när de var gifta. När de senaste tyvärr skildes så delades summan i 2 vilket överraskade honom. (Henne med, han hade inte berättat för henne om sparandet)
Eftersom det finns barnårsrätter är inte denna fråga så dramatisk. Ni behöver begära fram underlag för de årliga avsättningarna till pensionen. Detta görs manuellt hos Pensionsmyndigheten men behöver göras med viss fördröjning. Jag tror att det just nu finns siffror tom. 2023.
För någon med hög lön kan pensionstappet vid föräldraledighet potentiellt bli stort men det varierar med ev. föräldralön från arbetsgivaren.
Det man förlorar pension på är annars främst att jobba deltid i många år, om man nu gör det. Att just vara föräldraledig upp till att barnen fyller fyra år är för en normalinkomsttagare inget dramatiskt gällande pensionen. När ni får ut underlaget kan ni lättare se detta.
Jag tycker själv att detta verkar helt överdrivet att kompensera men det blir ju lättare att diskutera när ni fått ut underlaget.
Tycker det är självklart att kompensera om man har möjlighet till det. Och det har inget med skilsmässa att göra, alltid bättre att lösa sånt så snart som möjligt, man vet aldrig vad som händer i framtiden.
Min fru jobbar 80%, vilket är ovärderligt när det gäller vardagspusslet och barnens välmående. Hon har därför extra pensionssparande och bidrar inte så mycket till det gemensamma. Vi utgår mer ifrån att jämna ut pensionerna i allmänhet dock, snarare än att göra henne ”skadefri” utifrån nuvarande lön, eftersom jag tjänar betydligt mer.
Utöver missad inkomst och pensionsinbetalning under ledigheten tillkommer ju minskad total livsinkomst. Även om föräldraledighet inte ska påverka lönen så missar man ju vissa karriärmöjligheter.
Det är nog svårt att få en exakt summa, det blir alltid ett visst mått av godtycke inblandat.
Om din fru har kollektivavtal blir skillnaden inte så stor. För vissa avtal får man tjänstepension under hela föräldraledigheten och vissa i 13 månader. Går ganska enkelt att lista ut hur många månader som har fallit bort om du kan avtalet och frågar chatGPT. Den allmänna pensionen är smart och justerar för den med lägst inkomst under barnets 4 första år. Du har sannolikt redan gjort tillräckligt med premiepensionen.
Sånt här behövs framförallt om en ska jobba deltid för att ta ökat ansvar efter föräldraledigheten.
Jag är ju nyfiken på varför du inte tog ut en enda dag föräldraledighet, bristande intresse? Om vi antar att barnen kostar 2m per styck upp till 18 års ålder och det mestadels var frugan som ville skaffa barn så kan du ju, med ränta på ränta, fakturera henne i storleksordningen 6m om ni vill ha det rättvist och bra. Obs! Ironi.
Att överföra PPM över lång tid är ofta inte en liten sak.
Väl placerat kan det bli ett rejält lyft.
I vårt fall överförde jag ppm i ca 20 år av samma skäl som du. Nu är vi pensionärer och min pension blev 2000 lägre och hennes ca 2000 högre livsvarigt pga den överföringen dvs en kompensation på hela 4000 SEK per månad mellan henne och mig.
Lite mer avkastning än inflationen framöver kan göra det ännu lite bättre för henne.
Spontan tanke: 16% av lönen hon skulle fått de 40 månaderna.
40 månadslöner x 0,16
Den sammanlagda pensionsrätten är 18,5 procent av din pensionsgrundande inkomst, varav 16 procent går till inkomstpensionen och 2,5 procent till premiepensionen.
Jag vet inte om föräldrapenning och SGI påverkar, dock.