Hjälp att planera utbetalningslängd på efterlevandepension

Hej,

Efter en tidig bortgång av en förälder sitter jag nu med en rad tjänstepensioner med efterlevandeskydd där jag ska välja utbetalningslängd (5-20 år) och ev senarelagd start. Totala värdet ligger på 3,4 mil brutto. Dvs 683k/år om allt tas på 5 år, 341k per år om allt tas på 10 år. Det är flera olika försäkringsbolag med egna utbetalningsplaner. Ca hälften av pensionen ligger 100% i indexfonder med ca 0,3% avgift, resten har jag ingen info om placeringar. Denna första hälft kan jag bestämma över helt själv, en stor del av resten måste jag plocka ut på samma sätt som mitt syskon som nog vill ta allt så snabbt som möjligt. Uppskattar hjälp att planera optimalt uttag.

Om mig: 27 år, i nuläget behov av att vara anställd men om några år kan jag nog börja jobba med AB på 10%, och om ca 7 år hade jag nog haft valet att jobba med AB på fulltid. Planerar barn om ca 3 resp 6 år.

Bruttoårslön 2022 på 500k (ca 41k/mån).
2023 ca 576k (48k/mån)
2024 ca 600k (50k/mån)
2025 ca 624k (52k/mån)
2026 ca 648k (54k/mån)
2027 ca 672k (56k/mån)
2028 ca 696k (58k/mån)
2029 ca 960k (80k/mån), därefter på toppen karriärsmässigt och endast inflationsjusterade ändringar.

Hur jag tänker nu:
-Minimera mängden pension som tas ut till statlig inkomstskatt, samtidigt det ej kommer gå att undgå i mycket.
-Balans mellan ovan och att riva av plåstret och slippa pensionsbolagens ~0,2% extraavgifter.
-Vad jag vet går allt jag ej plockat ut förlorat om jag skulle gå bort.
-Som jag tänker nu är att man hade kunnat vänta med att börja utbetalningar tills barn #1 med så mycket jag kan, och ta obetald föräldraledighet för att matcha statlig inkomstskatt, och ge betalda dagar till min partner som skattar 30%. Tar man det på 5 år hade jag kunnat göra lika till barn #2, tar jag det på 10 år hade jag även kunnat jobba fulltid på AB utan lön några år under pensionutbetalningarna.

Väldigt tacksam för om ni har fler aspekter och synpunkter.

Personligen hade jag använt Skatteverketsverktyg för att beräkna inbetald skatt utifrån olika scenarion för att se hur utfallet skulle bli.

https://app.skatteverket.se/rakna-skatt-client-skut-skatteutrakning/rakna-ut-skatt/fyll-i-dina-uppgifter

Personligen skulle jag vara försiktig med att ta ut obetalda föräldradagar när barnen är över 1 år då man gärna vill behålla sin SGI (pensioninkomst ingår inte i SGI).

Tror även att du inte får några pensionsinbetalningar från tjänstepensionsutbetallningarna.

Har inget bra svar på din fråga men hur vet du hur stor din månadslön är år efter år fram tills 2029?

Jag hade tagit ut allt på 5 år i din sits. Inom den perioden har du kanske fått det första barnet och du och den andre föräldern kan vara helt föräldralediga tillsammans första året utan att ta ut någon föräldradag, eller ta få FP-dagar.

Huvudskälet är att du förmodligen har lägre inkomst dessa första fem år än om t ex tio, femton år. Du är också ung och om du vill ta ett friår är det bra läge. Du kan i så fall plugga på distans för att skydda SGI.

Beklagar för övrigt att du mist din förälder. Det hade kanske varit fint om pengarna öronmärks till ditt eget familjeboende eller tid med familjen, så kan du alltid minnas att föräldern bidrog till det.

Lönestatistik via facket, ganska förutbestämd karriärväg, och en del gissande.

Tack för tipsen!

Tack! Många bra tankar!

Såg att SEB hade en räknesnurra för hur pemsionen blir påverkad vid deltidsarbete som vi pratar om du tar ut onetald föräldraledighet.