Hallå vill ha input på detta scenario tack.Om jag tar ut 50% pension och går ner till 80% arbetstid mina sista tre år så att jag inte når brytpunkten och få en hel del tillskott i kassan.Hur mycket lägre blir min pension livet ut om ja sedan går 100% i pension efter 3 år.Pension vs att jag tagit ut 50% i 3 år och inte tagit ut något.Rör inte min tjänstepension fören efter 67.
Det måste väl bero på vid vilken ålder du gör det?
Tänkte göra när jag fyller 64 och jobba till 67 är där snart.
Delningstal för inkomstpension vid 64,65,65,67 är omkring 17.8,17.2,16.7 resp 16.08. Låt säga 17 under 64-66. Det betyder att full pension plockar ut motsvarande 1/17 = 5.88% av inarbetat kapital årligen, och således på 3 år med 50% uttag används 3 * 0.5 * 5.88% av pensionsrätten, dvs 8.8%. Höftat torde alltså inkomstpensionen bli i runda slängar 10% lägre. Hur din deltid påverkar inarbetat kapital under dessa 3 år beror på lönenivå och avtal, men den effekten borde vara lägre om du arbetat under många år.
Stort tack
Om du är nära bör du kunna använda “uttagsplaneraren” på minpension.se
Du kommer åt den från 54 års ålder. Du kan lägga in aktuella siffror för din lön och prova olika scenarion och få en bra prognos på hur mycket det skiljer mellan olika alternativ.
Bästa sättet att få en realistisk bild av dina olika exempel och andra varianter.
Mvh DonTomaso.
Du kan enklast lösa detta genom att använda siffror från Minpension.se och sedan låta ChatGPT räkna på inkomsterna. Du kan få en realistisk uppfattning den vägen. Jag har provat.
Kan flexpension vara något?
Där jag arbetar finns tydligen något som kallas 80 - 90 - 100 som jag ska undersöka närmare. Det ska vara en flexpension.
Det innebär att om man fyllt typ 62 år så kan man arbeta 80%, få 90% av lönen och 100% av pensionsinsättningarna.
En annan trist sak man bör väga in är att skatten på uttagen pension i förtid är betydligt högre. Häraden 10% högre skatt. Dvs om du exempelvis tar ut säg 12000 i pension månatligen kommer du beskattas ca 1200 SEk högre varje månad
Jag drog ner på arbete ordentligt och hamnade nära maximal extra skatt med ca 3500 SEK högre skatt varje månad på mitt pensionsuttag på ca 35000 per månad jämfört med om jag väntat till efter riktåldern. Jag hade inte förstått hur stor skillnaden i beskattning var.
Man kan labba med olika inkomst och pension och födelseår här.
Om du labbar med födelseår 1958 eller äldre ser du skatten efter riktåldern för inkomståret 2025.