Ta ut max tjänstepension vid 55?

Jag vill börja ta ut min tjänstepension när jag fyller 55. Tanken är att maxa på 5 år eller möjligen 8 år tills jag kan börja ta ut “vanlig” pension. Men det verkar finnas begränsningar när man gör det. T.ex så får man max arbeta 8 timmar i veckan. Jag skulle vilja ha möjlighet att arbeta lite mer, kanske 15-20 tim i eget bolag. Är der möjligt på något sätt? Gäller vanliga skatteregler fram till man blir riktig pensionär? Finns det andra negativa saker med att ta ut pension tidigt? Man kan ju inte ändra sig om jag fattat rätt.
Jag kommer ev. ha intäkter från uthyrning av bostad och även en viss tillverkning i egen regi.
Är det möjligt utan att det begränsas av pensionsuttaget?
Systemet är verkligen riggat så man ska tvinga folk att ta ut pension så sent som möjligt. Jag anser att det är helt galet att jobba flera år längre än nödvändigt. Vem behöver hög pension när man är 80?

2 gillningar

En del tjänstepensioner kan du ta ut även om du jobbar. Vissa har kravet på att du inte får jobba mer än 8 timmar per vecka.
Men sedan vet jag inte om de har koll på om du jobbar och tar ut ITPK och om de i så fall gör något? Att bryta reglerna här är nog en liten risk?

De är på G att ändra reglerna så att man kan stoppa och ändra uttag av tjänstepensionerna. Men när det börjar gälla vet jag inte eller exakt hur regelverket kommer att se ut.

Vanliga skatteregler gäller tills du är så gammal så att du får förhöjt grundavdrag. Det kanske är 69 för dig?

Kolla pensionsguiden tex detta:

Jag är 62. Jag tar nu ut en del tjänstepensioner under fem år (de pensionerna som jag tar ut har inga regler för arbete om jag skulle vilja arbeta. Bla tar jag ut en del privata IPS och en pension jag fått ihop mha bruttolöneavdrag)
Jag går back lite var och varannan månad (får ut ca 17 000 efter skatt) men i December får jag börja ta ut allmän pension och då klarar jag mig.

Normalt skuldsätter sig folk i unga år och måste jobba länge för att betala räntor och amorteringar. Mitt mål är inte mycket pengar men att vara fri. Jag har inga skulder och kan därför göra som jag vill.

3 gillningar

Tack!
Jag är 53 och har det rätt bra ställt men min pension är usel då jag levt på utdelningar under några år och även varit ledig och jobbat deltid under långa perioder. Men jag har kapital i mitt hus som jag ska sälja och på så sätt kan jag leva gott på avkastning, pension, hyresintäkt och lite arbete.

1 gillning

Du får räkna på det. Du är ju så ung så att arbeta längre är väl inget dumt alternativ.

1 gillning

Håller med. Boka ett möte med @Monica som driver Pensionsguiden hon är grym på att hjälpa till med den typen av beräkningar. :slight_smile:

1 gillning

Här kan man Labba med ålder och mixar av lön och pension och se skatten. Om man vill se effekten av skatt på pensionen efter riktåldern matar man in ex födelseår 1956. Man beskattas betydligt hårdare på pensionsuttag före riktåldern. Mest extra skatt per månad är härad 3200 extra vid 35000 i pension. Det handlar om att runt 9% extra går i skatt. Obs att man kan trycka på “detaljerad uträkning” om man vill se alla detaljer i uträkningen.

Vissa tjänstepensioner går bra att ta ut och arbeta samtidigt. Vissa kräver en godkänd hälsodeklaration om man vill ta ut tidigt och ha en kort utbetalningstid. Fråga.
Jag har hört om att någon fått påpekande om att hen jobbade för mycket och tog ut sin ITP pension. Vet inte vad dom “hotade med” eller hur dom fick reda på det men hen drog ner till 8h/vecka räknat över året.

Man kan överväga att leva på uttag av sparande etc för att minska extra skatt på pensionen men man bör väga in att man kanske har några % bättre möjlighet att få bra avkastning på sparandet om man kan placera det i fonder fritt etc. Som motvikt är skatten på ex ISK högre än på pensionspengar. Ca 0,6% per år kanske.
Tänk på att skatteeffekten räknas på hela kalenderår om du använder den metoden.
Det kan finnas nackdelar att leva på sparande och se mer kreditovärdig ut vid en kreditupplysning.
Kan vara smart att tänka igenom om man behöver ,ta lån, skaffa nya kreditkort, ta abbonemang, hyreskontrakt etc. Även om man har flertal miljoner i tjänstepensioner man KAN ta ut när man behöver räknas dom inte…
En klart besvärlig brist i systemet tycker jag. Man kan be att få en kreditupplysning på sig själv hemskickad gratis. Där kan man se vad som syns. Alla inkomster, alla lån ,Alla Kreditkort med krediten, och hur dom används syns. Sparande och pensionstillgångar syns inte.

1 gillning