Om man plockar ut sin TP på 5 år mellan 55-59.
Vad jag förstått kan man då inte jobba mer än max 8h/vecka när man tar ut TP och heller inte stoppa utbetalningarna när de väl påbörjats.
Men det jag funderar på är om man har rätt att börja jobba fullt ut igen efter att utbetalning är klar?
De där Max 8 h/v i arbete gäller väl bara förmånsbestämd pension som tex ITP2 och dessutom att man fått slutbetalning (arbetsgivaren betalar in pension från man fyllt 62 till 65 som om man arbetade) men det är det ju inte frågan om i ditt fall. Har svårt att se hur man skulle kunna förhindras att försörja sig bara för att man tidigare tog ut en TJP.
Vilket tjänstepensionsavtal gäller detta för ?
Har du en länk till reglerna ?
För ITP2 hittar jag bara begränsningreglerna om att man INTE får jobba 8 timmar eller mer per vecka när man tar ut full tjänstepension.
Det är många avtal som har krav på pensioneringssyfte, inte bara ITP2 (oavsett kollektiv slutbetalning eller ej). Vid pensioneringsyfte krävs att man drar ner på arbetstiden samma mängd som man tar ut pension. Tar man ut full pension får man arbeta max 7 timmar och 59 minuter/vecka - det går inte att jobba några dagar i månaden utan timmarna per aktuell vecka får inte överskridas (knas…).
Jag ser inte att det ska vara något problem. Syftet där och då var pensionering, men saker händer och du vill börja jobba igen. Vem skulle kolla? Å vad skulle de göra åt det?
Kanske missar någon ytterligare parameter i ditt resonemang men om man slutar jobba efter 62 men innan 65 är det Alecta som tar hand om slutbetalningen.
Visste du att du som har ITP 2 kan gå i pension redan månaden efter att du fyllt 62, utan att gå miste om några pensionspengar i just denna pensionsdel? Då tar Alecta över för din arbetsgivare och betalar in pengar till din pension fram till din 65-årsdag. Det här kallas kollektiv slutbetalning.
Rent teoretiskt skulle de väl kunna begära tillbaka pengarna. @BroncoKid vad säger du? Har stött på något fall där någon blivit påkommen med att lämna felaktiga uppgifter?
Min erfarenhet är att den ena handen inte vet vad den andra gör…
Har svårt att se att det skulle finnas någon kontrollfunktion som löpande stämmer av hur mycket en ”pensionär” arbetar.
Tror regelverket mer är till för att definiera själva pensioneringsyftet i avtalet snarare än att jaga den som bryter mot regeln. Lite som att gå mot röd gubbe - det är förbjudet men inte straffbart.
Fast det är klart - går du tillbaka i arbete hos samma arbetsgivare eller samma avtalsområde och det börjar matas in nya pensionsavsättningar till valcentralen och gamla pengar redan ligger under utbetalning kan det säkerligen bli en krock och ett ifrågasättande.
Har dock aldrig stött på detta så kan inte uttala mig tvärsäkert.
Dock tror jag att det är riskfritt att ta ut sin tjänstepension och samtidigt jobba inom en annan yrkeskategori, tex jobba i en veteranpool och måla eller snickra staket åt privatpersoner.
De flesta av mina kunder hade rejäla tjänstepensioner och deras arbete vid sidan av den utbetalande tjänstepensionen bestod mestadels av styrelseuppdrag i okänd omfattning sett i timmar och dessutom mot arvode istället för lön - så dessa personer kanske inte är helt representativa när det kommer till jämförelser att fortsatt arbeta mot lön.