Vi pratar ofta om att spara till pensionen. Vi pratar mindre om att det är rätt stor skillnad hur mycket man får ut netto efter skatt beroende på när man ta ut pensionspengarna. Netto är ju det viktigaste, och att man kan planera sina uttag så att man får ut tillräckligt att leva på och samtidigt inte betalar onödigt mycket skatt.
Jag hittade en broschyr (längst ner) från pensionsmyndigheten med lite intressanta aspekter. Grafen nedan sammanställer skatteskillnader på pension uttagen före/efter 66 år och även skatt på arbete före/efter 66 år. Några intressanta punker som stod ut för mig
“Högst skatt betalar den som har socialförsäkringsförmåner eller som har tagit ut pension tidigt, dvs. personen är 65 år eller yngre under inkomståret
(orange markering).”
“En genomsnittlig pensionär, som fyller 66 år under inkomståret eller är äldre,
får cirka 9 procentenheter lägre skatt på sin pension än en yngre pensionär.”
“Lägst skatt betalar den som har arbetsinkomst och som fyller 66 år under
inkomståret eller är äldre (mörkblå markering). Vid arbetsinkomster upp till
233 000 kronor per år betalar individen som mest cirka 8 procent i skatt.”
Mina tankar kring detta är:
Om man ska sluta arbeta eller dra ner på arbete i en “förtidspension” så kanske man just inte ska ta ut pengar från tjänstepensionskonto (som normalt kan tas ut från 55 år). Kanske man ska leva på annat kapital och spara pensionskonton tills man fyllt 66 år och då få lägre skatt på pensionen. 9% mer netto är ju inte fel Kanske speciellt för pensioner med återbetalningsskydd så att ev. efterlevande får pengarna om man skulle dö tidigare än vad man hoppas på.
Kanske man inte ska satsa på att sluta arbeta helt. Kanske man inte ska bränna ljuset i båda ändar tidigare i livet och betala max skatt, utan ta det lite lugnare, inte slita/stressa ut sig, och istället satsa på att orka/ha lust att arbeta längre på deltid. Om man har den möjligheten så känns det ju motiverande att jobba ihop upp till 233 kkr och få ut 214 kkr netto med 8% skatt. Ett bra komplement till de flesta pensioner. Speciellt eftersom man tillgodoräknar sig pensionsavsättningar, så att som pensionsmyndigheten skriver att skatten egentligen är negativ.
Var detta något nytt för dig?
Hur tänker du kring detta?
Är det etiskt försvarbart att skatteplanera på detta sättet som Staten tillåter?
Bra graf! Även om jag känner till jobbskatteavdrag och lägre inkomstskatt på pensionärsarbete så är det lärorikt att se hur det slår.
I slutändan blir det ändå individuell optimering, där man inte vill ta av pensionen för tidigt, men heller inte ta ut pension som höginkomsttagare.
Staten har gjort ett bra jobb att motivera arbete både före och efter pensionen. Det är bra. Varför skulle det vara nåt etiskt tveksamt hur man själv optimerar efter regelverket?
Jag undrar snarare om egenföretagare borde ha tjänstepension alls. Jag får det till att per 100 kr resultat i firman får man kvar:
Utdelning 63.5kr
Tjänstepension efter 66 under brytpunkten minst 59 kr
5:25 59.6kr
Tjänstepension innan 66 under brytpunkten 56.3 kr
En annan aspekt är att man kanske måste sprida pensionsuttag över tid för att undvika brytpunkten för statlig skatt.
Staten skruvar på skattesystemet och medborgarna anpassar sig.
Ja, håller med att staten lagt upp bra motivationsfaktorer för att man ska vänta lite med pensionsuttag och jobba längre. Det var speciellt det sista som var en ögonöppnare för mig. 8% skatt som 66+:are upp till 233 kkr låter nästan för bra för att vara sant i Sverige
Jag vet inte exakt kring din beräkning men som egen företagare själv så brukar man hamna på runt 40% +/- några procentenheter i skatt oavsett hur man tar ut lön/utdelning/insättning i TP. Åtminstone i min beräkningar
Sen ska det ju tilläggas att man också själv genererar andra inkomster för staten eftersom man också ju betalt Sociala avgifter 31.4% ovanpå lön, särskild löneskatt 24% på pensionsavsättningar. Bolagsskatt 20% på vinsten och såklar 20% moms på omsättningen.
Ja absolut det är såklart en viktig faktor när man planerar uttagen
Jämför med mina föräldrar som drev eget bolag på 70-80 talet när staten närmast bedrev någon typ av skatte-klappjakt på egna företagare så skulle jag säga ”född fri, skattad mindre till döds än förra generationen”
Självklart är det ok att skatteplanera och optimera. Om det inte vore så, så borde alla dessa vägar var stängda.
Jag är inte inne på att arbeta, ens deltid till 66. Jag känner inte att friheten som jag strävar efter blir så som jag önskar då. Kan även vara svårt att tajma in med sin partners ev pusslande för att deltidarbeta tills 66. (Dessutom har han 2 år yngre än jag).
Jag går på din 1:a, jag tänker spara ihop så mycket kapital att vi klarar oss tills jag fyller 66 och kan börja plocka ut pension “billigare”.
På samma sätt optimerar man ju VILKA pensioner man tar ut. Precis som du skriver så vill man ju börja med den utan återbetalningsskydd och vänta med de andra så länge som möjligt.
Ja håller med dig att det borde vara etiskt försvarbart men intressant att se vad andra tycker. Om många tycker det är fel så kanske det också en dag återspeglar sig i regeländringar.
Förstår att ni kör på ”1”. Själv funderar jag på en kombination eftersom min fru är några år yngre, men samtidigt har jag samma fråga som du - blir jag/känner jag mig tillräckligt fri med ett deltidsjobb. Kanske om jag kan välja att ta valda uppdrag periodvis som konsult. Då gör man det ju bara när man vill. Vi får se
Precis! Man måste såklart tänkta efter om det är fördelaktigt att ta ut tjänstepension före 66 - att fördelarna överväger nackdelarna vilket för olika personer kan vara
Som du säger de utan återbetalningsskydd, speciellt om man inte har så lång livslängd i släkten och om man inte känner sig så stark längre
Tjänstepensioner som är inte är flyttbara och dyra där kostnaderna under ytterligare 5-10 år är högre än den lägre skatten.
Tjänstepensioner där utveckligen är dåligt och man inte har något alternativ. Tex ITP2 som ligger i fribrev (inga ytterligare inbetalningar) där man bara får en KPI uppräkning, senast 0.4% i fjor, så risken att inflationen urholkar kapitalet är hög.
I sådana fall tänker jag att det kan vara en fördel att plocka ut från 55 år även om skatten bli högre. Finns säkert fler fall för olika individer, men så långt har jag tänkt i alla fall
Ja man behöver nog lägga in allt i ett smidigt excel ark för att få koll på hur TP bäst ska betalas ut.
Jag är statsanställd så jag tror inte jag har nått som kan plockas vid 55 och jag tror inte jag kan påverka hur de är placerade heller direkt. Det jag KAN göra är just skatteplanera.
Tex så verkar det som om pension på max 53 tkr om året är skattefritt. För 2 personer blir detta 106 tkr och alltså 8800 kr/mån skattefritt (om jag läser broschyren rätt).
Så visst kan man ägna en bra tid över att se över hur man kan få ut tillräckligt med pengar per månad till så låg “kostnad” som möjligt.
Det enda som kan locka med att plocka ut tidigt, för min del, är om jag ska plock ut det och investera det själv och hoppas kunna slå myndighetens avkastning. Även om jag lyckas så är min rädsla att jag vid något tillfälle blir så pass gammal att jag kanske inte fixar att rodda med investeringar och då “plötsligt” sitter jag kanske med en väldigt låg pension per månad och pengar i en investering som jag kanske inte mäktar med att hantera…
Så man kanske säga att det finns flera orsaker att sätta av till Tjp som egenföretagare…
lägre kostnader för ditt företag 31,42% i arbetsgivaravgift men bara 24,26% i särskild löneskatt på pension
en lägre skatt (kolumn i skattetabellen) som man sen betalar för uttag av pension efter man fyllt 66 år
En tro om lägre skattesats och/eller lägre lön utifrån att man får mindre pension och hamnar under brytpunkter för statlig skatt.
vore du anställd hos någon annan skulle det i princip alltid avsättas till tjänstepension enligt olika avtal. 4,5% av lönen upp till brytpunkten ungefär och 30% över. Driver du eget behöver du alltså se till att göra de här avsättningarna själva om du vill jämföra med/ha det ungefär som om du vore anställd av någon annan.
5)?
Utdelning slår mig som bäst, både störst belopp och pengar nu bättre än sen.
När det är maxat är det ganska dött lopp mellan 5:25 och TJP under brytpunkten enligt min för all del slarviga beräkning ovan.
100kr / 1.2426 * (1 - 30% skatt)
Vs
100kr * (1 - 20.6% bolagsskatt) * (1 - 25% 5:25-skatt)
Har inte räknat på lön över brytpunkten för ett större utdelningsutrymme. Det lär vara sämre men kanske inte enormt … om man värderar pengar nu över senare.
Max lön upp till brytpunkt, utdelning såklart (minst runt 180 kkr/år totalt för delägarna i småbolag men beror på löneuttag) och därefter lägga pengarna i bolags KF för framtida utdelning eller 5:24… eller tjänstepension för de som så vill.
Jag med
Tack! Jo det stämmer 50% av lönen som måste vara minst 431 kkr/år för att använda löneunderlaget. Utdelningsutrymmet är då 50% av löneunderlaget.
Därunder gäller förenklingsregeln på är ca 180 kkr/år i utdelning
Jag blandade ihop det med mitt första år i bolaget där det var förenklingsregeln som kickade in.
jag har editerat i inlägget ovan så att ingen blir förvirrad
Jag satte mig med minpension.se idag och försökte laborera med uttag av all pension efter 66 års ålder.
Jag lyckades inte undvika brytpunkten hur jag än spred ut de olika pensionerna.
Det går inte att välja start av uttag efter 80
Bara Maggan som blev
För tillfället håller jag fast vid att ta ut ITP2 tidigt och allmän pension från 64.
Resten kanske efter 66