Jag driver eget företag och har lite funderingar kring tjänstepension.
Situation i korthet;
Tar ut lön till brytgräns för statlig inkomstskatt
gör ca 12% ebit i företaget, relativt stabilt
Har en relativt god ekonomisk situation från början
Gillar inte inlåsningseffekter
Jobbar ca 70%, inga direkta planer på att jobba mer
är nyss fyllda 30 med två barn
Vill nog aldrig sluta jobba (tror jag?) men kommer troligen inte vilja jobba så mycket mer än i dagsläget
Placerar ca 30-40 tkr i månaden i företaget (ett moderbolag med avsikt för förvaltning , skilt från den löpande verksamheten) + 5-10 privat, avsikten med placeringarna i företaget är långsiktig tillväxt för pengarna, kan inte se att de kommer behövas för att växa verksamheten (har andra tillgångar för det)
He investerat sedan 2010 med blandade framgångar, relativt passiv
Finns det någon anledning att göra tjänstepensions avsättningar som jag missar?
Jag noterar att du inte nämner utdelning, är det något du använder dig av? Brukar inte det komma före både tjänstepension och investering i moderbolaget om man vill optimera?
Delar ut max till låg avkastning, har dock ingen direkt nytta privat så lånar samtidigt ut pengarna till bolaget med en ”accepterad” ränta från BF, är min ränte-del i portföljen
Spännande upplägg, men jag försöker förstå vad du egentligen vinner på det? När du tar utdelning (20 % skatt) och sedan lånar tillbaka pengarna till bolaget mot ränta (som beskattas med 30 % privat) känns det som att det blir mer skatt totalt jämfört med att bara investera pengarna privat på ISK eller KF.
Är det någon speciell fördel du ser med att ha pengarna kvar i bolaget på det sättet, i stället för att investera dem direkt privat?
Ser möjligheten till att ha en relativt stabil räntekomponent i portföljen som ger en relativt hör avkastning (drygt 6%) med relativt låg risk eftersom jag kontrollerar 100% av bolaget. Placerar sedan 100% av kapitalet i bolaget i breda indexfonder, har hör likviditetsomsättning i bolaget och en relativt stor chekräkning med låg ränta som utnytjas ca 2-3 dagar i veckan (månadskostand för utnytjande ink ränta ca 50 kr…).
Tänker du ändå att det skulle vara en bättre ide att investera i räntefonder osv. privat? har idagsläget endast ränteplaceringar i mitt egna bolag.
Jag försöker förstå fördelen med ditt upplägg. Du tar utdelning lågbeskattat och lånar sedan tillbaka pengarna till bolaget mot 6 % ränta, samtidigt som bolaget verkar placera kapitalet i både aktier och räntor. Rent skattemässigt låter det som att du får både kapitalskatt på räntan och bolagsskatt på avkastningen i bolaget.
Är det inte mer effektivt att behålla pengarna privat och bygga en mellanriskportfölj på ISK/KF, eller bara ha sparkonto + globalfond? Då slipper du skatteglappet och allt krångel med internräntan.
Valet mellan TJP eller KF kan vara knepigt, man vet inte hur reglerna ser ut om 10 år?
Personligen gillar jag flexibiliteten som en KF innebär, TJP låsta pengar tills man är 55.
Nu har jag passerat denna ålder, men utnyttja utdelningen så långt det går är mitt råd.
Jag undrar hur mycket jag ungefär ska sätta av till tjänstepension i eget AB. Jag är 45 år och tar ut full lön till brytpunkt och full utdelning. Jag har ca 2,5 mkr sparat i allmän pension och 3,5 miljoner i tjänstepension.
Hur ska jag räkna för att hamna nära men under en sannolik statlig skatt vid uttag av pension om 20 år?
På minpension ser det ut som att jag får ca 44 000 i pension när jag fyller 65. Jag hittar inte hur jag ändrar i simulatorn för att höja och sänka avsättning till tjänstepension?
Min verksamhet är lite känslig för stämningar så jag för gärna ut pengarna. Så för mig är ditt förslag, även om jag är tacksam för det, att ta det osäkra före det säkra.
Jag hittar inte var på min pension man kan ändra sin tjänstepension. Går det?