Hej!
Jag blir mer och mer förvirrad ju mer jag läser kring olika sätt att spara till pension som egenföretagare. Hade ett möte med Monica på pensionsguiden där vi gick igenom de olika alternativ som finns och kom fram till att tjänstepensionsförsäkring skulle passa mig men nu vacklar jag. Det är så svårt att se och planera så långt fram i tiden (är 36 idag).
Negativt med tjänstepension är helt klart kostnaden i slutänden och att den är låst till minst 55 års ålder - vem vet ens om man lever då eller om man vill gå tidigare.
Kapitalförsäkring har jag och investerar företagets pengar. Vad krävs/hur krångligt är det at hålla företaget aktivt för att kunna ta utdelningar vid pension? Känns ju skattemässigt fördelaktigt och jag skulle kunna använda pengarna när jag vill eller om kommer fram till att vill göra annat med dom, typ investera i bolaget.
Direktpension, kan de bara betalas ut som lön… inte utdelning (förutsatt att du själv äger AB)?
Tack!
Mvh
Linnea
Utdelning enligt förenklingsregeln kan du göra som pensionär även om du inte tar ut lön.
Men det kan ju vara förbjudet när det är dags för dig.
Ja de är ju de som är så klurigt. Men för att ta utdelning eller lön krävs att jag har kvar bolaget aktivt, vad krävs för det?
Vad menar du med aktivt. Du kan ju bara låta ABt finnas.
Ja det är lite det jag undrar. Om jag av nån anledning inte skulle fortsätta med mitt eget AB o ta anställning istllet… kan det då bara finnas 30 år tills jag vill gå i pension o ta ut pengarna?
En annan fundering som dök upp hos mig nu. Kan man ta ut direktpension medans man fortsatt jobbar? Är den begränsad till någon ålder som tidigast uttag? Om man fortfarande skulle driva bolaget och få intäkter att kvitta löneskatten mot vid utbetalning
Om du tar en anställning kan du ju alltid fortsätta lyfta utdelning från bolaget istället för att vänta i 30 år och ta ut kapitalet som pension. Åtminstone om du sparat överskottet i en företagsägd kapitalförsäkring.
Ja den delen man får ta ut som utdelning även om inte tar någon lön. Men säg att man skapat sig en pengamaskin som pensionssäkerhet som genererar mer än vad detta utdelningsutrymme är och pengar kommer därmed finnas kvar i bolaget. Kan det bara finnas där då för utbetalning som lön då går i pension? Såg oxå att man kan ha det vilande i 5 år och sen lösa ut kapitalet till 25% skatt, stämmer det?
Funderingen jag hade ovan var om man kan börja ta ut direktpensionen som lön medans man fortfarande tjänar pengar i bolaget och därmed räkna lönekostnaden (lön+löneskatten) som en kostnad…? Antar att det i det fallet inte blir så stor skillnad mot om sparat bolagets pengar i kapitalförsäkring men förstod det som att man kan skaffa en premiebefrielseförsäkring på direktpension.
Snurrar i skallen…
Ett aktiebolag får egentligen inte drivas utan vinstsyfte. Då bör verksamheten istället klassas som hobbyverksamhet. Därmed inte sagt att man måste gå med vinst. Du behöver enbart ha ett syfte att gå i vinst.
Precis och då blir ju detta ett alternativ. Den så kallade 5:25-regeln om du vill läsa mer om den.
Ja, du kan återföra direktpensionen till bolaget och istället betala ut den som lön. Om bolaget fortfarande är vinstdrivande är det dock bättre att i första hand använda dessa pengar. Tänk på att du tvingas realisera vinsterna i en direktpension om du återför kapitalet till bolaget (till skillnad från en KF som schablonbeskattas).
Ja, du kan återföra direktpensionen till bolaget och istället betala ut den som lön. Om bolaget fortfarande är vinstdrivande är det dock bättre att i första hand använda dessa pengar. Tänk på att du tvingas realisera vinsterna i en direktpension om du återför kapitalet till bolaget (till skillnad från en KF som schablonbeskattas).
Men även om man går med vinst men skulle ta tillbaka direktpensionen o betala som lön, för att då lägga övrig vinst som utdelning…? För att inte betala löneskatten när man inte har några intäkter (när slutat jobba), tänker jag tokigt då…?
Alternativt om man slutar jobba och löser upp bolaget efter 5 år - får man direktpensionen som en klumpsumma med endast 25% skatt då eller betala inkomstskatt på den summan oxå?
Realisera vinsterna… Gäller detta även en direktpension som kapitalförsäkring…? Eller en aktiedepå?
Jag förutsätter att din direktpension är ett aktie- och fondkonto och ingen KF.
Inte betala löneskatten? Den måste du alltid betala. Du kanske tänkte på att kvitta utgifter mot inkomster och på sätt undvika bolagsskatt? Det förutsätter alltså att du då har en vinst att kvitta emot. Är din direktpension ett aktie- och fondkonto och du har tillräckligt stor vinst här kan du använda den.
Ett annat alternativ är att börja sätta av till periodiseringsfonder och använda dem i första hand.
@Monica och Rika Tillsammans släpper ett bonusavsnitt på det här temat i veckan. Kan säkert klargöra lite.
Är det helt uteslutet att det kan vara fördelaktigt med direktpension i KF?
Det jag ser som fördel med DP är att jag skulle kunna teckna en premiebefrielseförsäkring vilket känns som en trygghet. I övrigt vet jag ite om jag tkr det är så fördelaktigt jämfört med att investera företagets pengar i en KF vilket känns lättare. Är konsultföretag så inga höga risker skulle ajg säga.
Självklart menade jag kvitta mot intäkter. Men det du menar bygger då på att det är en depå som ger kapitalvinst, inte en KF.
Är helt med på att sätta av mot p-fond 5 år innan pension.
Om man vill gå i pension innan 66 år (67 för mig tror jag) är de inte så fördelaktigt att kan utnyttja den lägre beskattnignen på lön. Utdelningsutrymmet är oxå begränsat i avsaknad av lön i företaget.
Det får i så fall ställas mot en KF som inte är paketerad som direktpension. Har aldrig kikat på det här då jag inte ser någon större fördel med direktpensioner för egen del. Finns säkert andra som kan det här bättre än mig. Typ Monica.
Vänta inte till 5 år innan pension. Periodiseringsfonder är ett trygghet. Skulle du drabbas av inkomstbortfall kan du använda dem för att täcka upp kostnaderna för löner. När de löper ut kan du periodisera om delar av dem och på så sätt bygga upp ett ännu större kapital här.
Räntan för periodiseringsfonder är låg (tänk statslåneränta på 1,94 %) och inte svår att överträffa. Alltså kan du tjäna på mellanskillnaden. Periodiseringsfonder är en no brainer för mig och något jag skulle rekommendera alla företagare.
Hej Linda,
Om tjänstpensionsförsäkring, direktpension eller något annat är rätt val beror på så många olika saker. I nästa poddavsnitt som släpps i veckan kommer vi att prata mer om det.
Tecknar du den via Nordnet, Avanza eller liknande så har du inga årliga avgifter. Dessutom är avkastningsskatten lägre än skatten på ISK vilket gör att den är billigare kostnadsmässigt än att spara privat. Däremot vet ingen hur skatten kommer att vara när du tar ut den. Att du tidigast kan ta ut den från 55 är som det är. Därför är det bra att kombinera olika pensionslösningar, tex tjänstepension och spara utdelningar så att man får flexibilitet. Generellt sett så är tjänstepension ett av det sämre sätten att spara till pension, men bra om man han svårt att hålla i pengarna privat eller man mentalt vill se att det finns “pensionspengar” (vi är löjligt hårt fostrade i att man ska spara i en pensionsförsäkring från tiden vi var anställda, att det är svårt att se att vi kan få samma trygghet med annat sparande).
För att kunna ta ut lågbeskattad utdelning krävs att aktierna bedöms som kvalificerade, dvs du har betydande inflytande på intäkternas förvärvande. Skatteverket beskriver det bra. Om de inte är kvalificerade kan du ändå ta utdelning elelr ta ut ditt egna kapital till 25% skatt. Fåmansföretag och kvalificerade andelar | Skatteverket
Ang. direktpensionen så kan du använda den precis som du vill. Du kan upplösa den och använda den i bolaget, ta utdelning, använda som lön eller betala ut tjänstepension. Lyssna på podden så förstår du mer.
Ska lyssna på avsnittet.
Vet du någon direkpensionslösning med KF där man kan teckna en premiebefrielseförsäkring? I andra hand en depå.
Man har ju hört mantrat: Ta ut lön till brytpunkten.
Twist: Man kan ju höja fiktivt höja brytpunkten genom att göra inbetalningar på IPS. I praktiken väldigt stora sådana.
“Som egenföretagare får du göra avdrag för pensionssparande med 35 % av lönen, upp till 10 prisbasbelopp, max 525 000 kronor (2023)”
Antar att man iom detta också höjer det utdelningsbaserade beloppet.
Slutsats: Höjd lön (utan statlig skatt) och höjd utdelning (med låg skatt).
Någon som har räknat på detta?
Hej!
Jag aktualiserar den här tråden då jag funderar på pensionssparande. Jag läser och läser och förstår ändå inte riktigt.
Om jag vill utnyttja privat pension (inte tjänstepension) så får jag göra avdrag i den privata deklarationen upp till 35% av inkomsten?
Betyder i så fall detta att jag kan pensionsspara (skjuta upp inkomstskatten) och höja utdelningsutrymmet (eftersom jag höjer lönen motsvarande det jag vill spara)? Företaget betalar ag på summan.
Det borde väl vara önskvärt att göra så här om man tar hög lön och samtidigt har stora vinster?
Ja, förutsatt att du inte tidigare betalt ut tjänstepension. Själv avsätter 35% av min bruttolön till en IPS i år.
Och jag antar att det är för sent att göra detta retroaktivt för fjolåret?
Jag skulle tro det men du kan ju höra med Skatteverket om det går att göra avdrag enligt kompletteringsregeln. En köpa-ikapp-lösning som, under vissa förutsättningar, går att nyttja för tjänstepensioner. Kanske går att använda för en privat avsättning med?
Det här tycker jag verkar vara riktigt smart. Man får betala in upp till 35% av löneutrymmet till IPS om man inte har tjänstepension, om jag fattat det hela rätt. Om man tar ut upp till brytpunkten i lön så betyder det ungefär 200000 kr i maximal pensionavsättning. Det innebär också att man ökar utdelningsutrymmet med ungefär 100000 kr. Normal tjänstepension ligger runt 100000 kr/år.
Min plan, när jag kommer igång med min verksamhet, är att betala ut månadslön upp till brytpunkten. Ingen tjänstepension. I mitten på december, när jag har koll på hur året har gått, så bestämmer jag hur mycket pengar jag ska betala in i tjänstepension. Om allt har gått enligt plan, så finns det utrymme att betala in ~200000 kr till IPS samt att nyttja hela utdelningsutrymmet på ca 400000 kr. Har det gått sämre så blir det nog full pensionsinbetalning men mindre utdelning, och så sparar jag utdelningsutrymme till kommande år när det förhoppningsvis går bättre.