Egenanställning och alternativ - vad är bäst?

Jag har ev på gång ett uppdrag i IT-branschen som pensionär. Är 68 och har inte någon annan inkomst än pension och lite kapitalinkomster.
Undrar lite vad man behöver tänka på och vilka alternativ som är möjliga.
Har haft ett par samtal med dom (kontakt via gammal kollega) och ska träffa dom nästa vecka.

Som jag uppfattar det (har hittills inte pratat så mycket om saken) så har jag två/tre alternativ:

1. Jag har egen firma som fakturerar konsultbolaget som i sin tur har uppdrag för kunden (som råkar vara min gamla arbetsplats).
  2. Jag är “anställd” i ett egenanställningsföretag som fakturerar konsultbolaget osv.
  3. Någon annan lösning?

För tillfället lutar jag åt alternativ 2 då jag slipper all administration och redovisning. Även om jag förlorar 6% i avgift till egenanställningsföretaget.

Har kollat lite på fördelarna med eget företag. Det enda som är intressant för mig är möjligheten att ta ut pengar i en form som undviker “lönebeskattning”, vilket då blir som utdelning. Är det riktigt uppfattat? Är det också så att det krävs ett AB, dvs egen firma medger inte något liknande?

F n har jag pension på ung 45000:- brutto. I det eventuella uppdraget skulle jag få fakturera ung 1100:- per timme. Jag vet inte nu hur mycket timmar det kommer att bli per månad, men troligen i storleksordningen 80 timmar (bl a vill jag inte jobba mer). Så kanske 88000:-.
Jag förutsätter distansarbete och möte hos konsultföretaget eller kunden max 1-2 gånger per två veckor. (Bor 110 minuter med bil från konsultbolag/kund.)

Så gärna synpunkter och tips om vad jag kanske inte tänkt på.

Eget AB om du inte njuter att självskadebeteendet att betala onödigt mycket skatt.

Annars är om du kan stoppa pensioner och på så sätt hålla inkomsterna på rimlig skatten nivå.

Jo jag tycker mig förstå det. Men jag får eksem bara av tanken på adm o redovisning av ett AB.
Men får väl överväga det.

Vad jag förstår kan jag stoppa utbetalningen av den allmänna pensionen (och kanske även premiepensionen?). Men inte tjänstepensionen. En stor del är efterlevnadspension efter min bortgågna fru. Vet inte om min privata pension kan stoppas.

Du får ju typ ingen admin.

Varje månad.
Skicka faktura. Och bokför betald faktura.

Varje kvartal
Betala och bokför moms.

Varje år.
Betala lön så du når brytgräns.
Bokslut och utdelning.
Betala bokföringsprogram.

Kvartal och år kan du säkert leja bort för under 10k per år.

1 gillning

Vet inte hur pass enkelt och hur mycket kostnader man kan ta på “bolaget” när du gör alternativ 2.

T.ex naturaförmån för gym, massage och annat som du lätt kan ta som AB.

Precis som @E.D skriver så blir det inte mycket admin. Det mesta av admin sker automatiskt med bokföringsprogram som Bokio och liknande. Allt handlar om hur mycket du tycker det är ok att kosta per månad (tippar mellan 0 - 400kr om du gör det själv och mellan 1000 - 3500 för de som ‘nätbaserade’).

Antar att de priserna du anger är per år och inte per månad. Annars betalar du på tok för mycket. :wink:

@Robert_G Det kan vara både månad och år. Beror på hur mycket man vill att någon annan gör åt en.

T.ex Bokio kostar ju 299/mån. Då får man uppkoppling mot externt företagskonto, skattekonto, lönehantering, fakturering och annat. Mycket automatiseras.

Dooer kan man använda helt gratis. Men från erfarenhet så saknas det en hel del när det gäller bokföringsdelen med mallar och annat.

En annan variant som är billig är iOrdning för Mac (finns bara för Mac om man kör det). Kostar 499:- / 12 mån. Blir väldigt billigt och man kör allt lokalt så man kan alltid enkelt göra en backup på sin bokföring ifall man skulle “paja” något :slight_smile:

Som jag förstår det så vill @iThomas slippa admin-delen så mycket som möjligt och då får man betala lite.

1 gillning

(inlägg raderat av författaren)

2 gillningar

Jag rekommenderar att starta AB och leja bort all administration, deklaration samt bokföring. Om du fakturerar månadsvis så blir det inte många verifikat.

Det kommer inte bli en stor kostnad per år.

Du kan även ta hjälp med att starta upp bolaget, jag betalade ca 3000kr för det och behövde bara signera några dokument samt kontakta banken. Gick väldigt smidigt.

1 gillning

Det är otroligt förmånligt att ha AB säj några år som pensionär över “riktåldern”.

Lej bort all bokföring om du tvekar. Vi tycker också det är trist och andra gör den enkelt, rätt och effektivt. Kostar en peng men det är några får procent av dina intäkter och förtjänsten för dig med ett AB överstiger vida kostnaden .
Exakt lämpligt upplägg beror av hur mycket och hur länge du arbetar.

• Du betalar i princip ingen arbetsgivaravgift alls vid din ålder pga att den enda som dras är 10,2 % som du senare får tillbaka som allmän pension! om du tagit ut “lagom” mycket lön.
  • Du Stoppar lämpligen alla pensioner du kan under tiden du arbetar.
  • Du sätter av så mycket det går till obeskattad periodiseringsfond. ( 25% av företagets årsvinst) . Där kan man ha pengarna i upp till 6 år.
  • Tag ut lön + pensionen till max statsskattegränsen. Upp till visst belopp skattas lönen mycket lågt pga dubbelt jobbskatteavdrag på lönedelen. Som lägst endast med 8% .

Kolla skatteuttaget här…för mix pension och lön.

• Det du sparat undan i periodiseringsfonderna kan du betala ut efter du slutat arbeta ( och har firman kvar ) i flera år som lön.
  • Du kan betala ut övriga vinstskattade pengar i bolaget som utdelning på vilket det dras 20% personlig skatt upp till ca 240.000 årligen.

Summerat blir nettot till dig på det du fakturerat VÄLDIGT bra. Yngre personer kan inte komma i närheten.

Att avsluta AB kan man gör snabbt om man betalar 10.000SEK till företag som lagt ner tiotusentals.

1 gillning

En hel bra råd jag fått här.

Vad gäller bokföring mm så lutar jag åt att använda en onlinetjänst för det. Verkar som Bokio, Fortnox och Visma är de som nämns mest eller anses bäst på vissa håll. Priserna ligger på 300:-/mån.
Åtminståne Fortnox och Visma har extra tjänst för bokslut och deklaration verkar det som. (Har inte undersökt djupare än.)
Och ha Skatteverket som professionellt bollplank.

Vad gäller periodiseringsfond är jag undrande. Som jag förstår stoppar man undan pengarna obeskattade som man senare tar ut som lön. Hur är det bättre ekonomiskt jämfört med att ta ut utdelning som beskattas med 20%?
Är det pga “gränsen” på 240000:- ? Hur fungerar det?
Eller är poängen att man kan ta ut “lönen” i mindre portioner och därför undviker statlig skatt?
Hur som helst känns det ekonomiskt bättre att ta ut som utdelning och investera den i indexfonder.

Det uppdrag som är aktuellt ska avslutas i höst. 9 månader? (Nu har jag varit med om sådana projekt förr så jag kommer bli förvånad om det blir klart då…)

Jag tror jag kommer sköta uppstarten av AB:et själv. Verkar inte vara Rocket Science s a s. Förutom att få igång bankens del kanske.

Sedan bör man kanske ta hänsyn till att jag är 68. Med god hälsa kan tilläggas.

Ideen är att du tar ut det som lön från företaget senare. Du kan spara dom pengarna i fonden i 6 år. med Netto bara 8 % skatt på uttagen lön om du håller den “lagom” som jag beskrev blir det extremt lite skatt totalt sett… Så klart tar man inte ut lön så man betalar 20% statlig skatt om det går att undvika. (I vissa fall om man har mycket pension etc så blir det statlig skatt hur man än gör.)
Mycket bättre normalt än först 20,6% vinstskatt att betala i företaget och sen därutöver 20 % personlig skatt ovanpå det på utdelningen du gör på nettovinst. 36% avbränning på det totalt.

Förstår inte de 8%. Jag måste väl alltid betala kommunalskatt? I mitt fall ung 34%.

I vilket fall…

Försök till ny beräkning/lite nya siffror efter fundering (antog nettoinkomst till företaget 76000/mån m ung 34% kommunalskatt):

1. Utan periodiseringsfonder (PF):
  • i företaget: ung 21% vinstskatt.
  • Utdelning: + 20%:skatt. (Upp till 240000)
  • Summa ung 41% skatt.
  1. Med PF:
  • I företaget i PF: ingen skatt (?).
  • Max 1368000 (912000 * 0,25 * 6).
  • Ut som lön, upp till statlig skatt: 9108 (58108 [brytgräns statlig skatt]- 49000 [brutto pension]).
  • Skatt 34%. [sparar 6%: 547]
  • Men därutöver dras 10,2% som pensionsavsättning: hur “fort” får jag glädje av det?
  1. Men 9108 (6011) är för lite för mig i min situation, så därutöver:
  • Med PF: ingen skatt.
  • ut som lön ovanför brytgr: ung 50000.
  • Skatt 54% (20% + 34%). [Förlorar 13% jämfört 1 ovan]
  1. Så ovanför 655776 (9108 * 12 * 6):
  • Ej PF, in i företaget 21% vinstskatt.
  • utdelning + 20% skatt. (Upp till 240000)
  • Summa 41% skatt [sparar 13% jämför 3 ovan.

Så om jag räknat rätt (?) så sätter jag av 9108 (i princip) per månad till PF, resten (ung 66900) tar jag som vinst i företaget m 21% skatt. Och sedan som utdelning m + 20% skatt, men bara upp till 240000 (div med 12 ger 20000 per mån) !? Vad blir det ovanför 240000? Måste det tas som lön då? (Skatt 54%.)

Läste på skatteverket:

Men blev fan i mig inte klokare av det…
Om jag nu tänkt rätt (?):

1. in i PF ung 9108/mån, skatt: 34%.
  2. därutöver som utdelning 20000/mån, skatt 41%.
  3. som lön hur jag än gör ung 31000, skatt 54%.

Stämmer det?

Skönt att slippa allt trassel.

Kör räknesnurran från Skatteverket jag länkade till. Majoriteten betalar inte full kommunalskatt !
Där kan du se varenda sekin som går i skatt med olika upplägg
Du får typ dubbelt jobbskatteavdrag som gammal pensionär. = Bingo på riktigt
Inte ens vanliga löntagare betalar kommunalskatt ens. Inte ens som maginalskatt på sista kronan upp till ca 38.000 SEK per månad.

Jobbskatteavdraget fixar “rabatt”… DU får typ dubbla rabatten.
OM du kör eget bolag och sköter all bokföring själv skulle ett gott råd vara att läsa på om alla halvmysko skatteregler.

En hel del att tänka på som man kan göra på olika sätt med olika skatteeffekt för dig… I annat fall tackar vi andra för ditt extra bidrag till Aktiebolaget Sverige. :smiley:

Vi hade hjälp med allt bokföringshantverket . MEN all sånt här som strategi etc märkte jag att den firman inte bidrog med. Inte ens något vidare om man betalade för det. Man var tvungen att beskriva hur man ville ha det …

Ingen rocket science.
Typ kan vara… Efter att man kollat på tillgångarna och planerat några år framåt själv.

• Maximal avsättning till periodiseringsfond vid bokslutet. Fonden rörs sedan inte förrän vi säger till !
  • Maximalt uttag av lågbeskattad utdelning eller ett bestämt belopp i samband med bokslut vi bestämde. ( man kan spara mellanskillnaden till nästa år )
  • Ett “lagom” uttag av lön vi bestämde varje år.
  • Lagom med tillgångar kvar i bolaget att betala ut som lön och kanske en del utdelning efter avslut av konsultandet åren framöver.
  • Spara gärna lite lagom med pengar kvar i periodiseringnfond så det finns lite obeskattade pengar till bokföring och småkrafs och firmans avslutande längre fram när firman inte längre drar in pengar.

Har labbat med skatteverkets skattesnurra.
För min nuvarande inkomst har jag reellt 27% i skatt.
Med löneinkomst upp till brytpunkt (59108/mån) har jag reellt 31% i skatt.
(Har antagit ung 38000 i kapitalinkomst)
Därutöver har jag reellt 57% i skatt.

Beräkningar för AB:t, antaganden:
Intäkter 1048800
Av 1048800 avgår:
262200 → periodiseringsfond
157297 → som lön 1 (31% skatt)
18876 → som pensionsavgift (10,2%)
195250 → utdelning 20% skatt (enligt förenklingsregeln - huvudregeln fick jag eksem av…).
Kvar blir 1:
415177

• 350000 → som lön 2 (57% skatt)
  • 42000 → som pensionsavgift (10,2%)
    Kvar blir 2:
    23177
  • 4867 → vinstskatt (21%)
    Kvar blir 3:
    18310 (kvar i AB)

“I handen” efter skatt från företaget får jag:
108535 (lön 1)
157200 (utdelning)
150500 (lön 2)
Summa:
416235

Därtill 262200/år i periodiseringsfonder.
Av dem tar jag ut som lön (utdelning?) när jag inte längre har intäkter eller när jag måste pga 6års-regeln.

Har jag tänkt rätt?

Utdelning tar du ut på skattad vinst

1 gillning

Rättad uträkning:

Beräkningar för AB:t, antaganden:
Intäkter 1048800

• 262200 → periodiseringsfond
    Kvar blir:
    786600
  • 157297 → som lön 1 (31% skatt)
  • 18876 → som pensionsavgift (10,2%)
    Kvar blir:
    610427
  • 128890 → vinstskatt 21%
    Kvar blir:
    481537
  • 195250 → utdelning 20% skatt (enligt förenklingsregeln - huvudregeln fick jag eksem av…).
  • 240000 → som lön 2 (57% skatt)
  • 24480 → som pensionsavgift (10,2%)
    Kvar blir:
    21807 (kvar i AB)

“I handen” efter skatt från företaget får jag:
108535 (lön 1)
157200 (utdelning)
103200 (lön 2)
Summa:
368935

Därtill 262200/år i periodiseringsfonder.
Av dem tar jag ut som lön (utdelning?) när jag inte längre har intäkter eller när jag måste pga 6års-regeln.

Har jag tänkt rätt?

Jag hänger inte med men gör ett försök.

Varför tar du ut mer lön än lön+pension blir över 51208kr/mån brutto?
Varför tar du ut lön två gånger i din uträkning?