Utdelning eget bolag

Jag förstår ingenting om utdelning vad den baseras på och hur den beskattas, jag bara får en summa av min revisor varje år men nu närmar jag mig pension och måste ha koll på grejorna
Så hur stor utdelning får jag?
Är utdelningen baserad på årets vinst eller på hela bolagets innestående förmögenhet innegående år?
Den beskattas med 20% bolagsskatt? har jag förstått men sen inkomstbeskattas den också så det låter som att 50-55% går bort i skatt, är det nån vits att ta ut den då? Kanske bättre ha kvar den i bolaget o investera den där i en lysafond tex.
Hjälp mig jag fattar inte och blir bara trött o fattar inget när jag försöker läsa om det.

Från din redovisningsekonom antar jag och inte revisor, men den lågbeskattad utdelningen du verkar mena (20% kapitalskatt) beräknas antingen efter schablon- eller huvudregel beroende på vad som ger störst utrymme. Du kan räkna med denna snurra själv https://k10.nu/

Men sen kan du ha sparat utrymme, så gå tillbaka till din privata deklaration och k10 bilagan och se om det finns sparat utrymme.

Det tråkiga är att det finns redovisningsekonomer som själva inte fattar k10:an och 3:12 regelverket så det kan ha blivit fel, men då kan man rätta de fem senaste årens deklarationer om de t.ex. använt schablon- där huvudregeln hade varit bättre o.s.v.

Och nej, det beskattas inte som inkomst, utan det är bolagsskatt på vinsten och sen blir det 20% skatt på inkomst av kapital för dig som privatperson på den beskattade vinst du kan köra utdelning på. Och utdelning enligt 3:12 är alltid ”billigaste” sättet att få ut pengar ur firman, så maxa det.

2 gillningar

Ja det är en djungel, förstår att du blir snurrig. Alla dessa frågorna bör din revisor kunna hjälpa dig att reda ut. Han har alla dina uppgifter, siffror. Bestäm tid honom/henne och be honom förklara.

2 gillningar

Vår tidigare revisor fattade inte…Det innebar att nästa som vi bytte till backade de sista åren och vi fick mycket pengar tillbaka.

Sånt här gör mig så arg. Skattesystemet är så komplicerat med många avdrag och alternativ och undantag till undantagen, men bara om undantaget inte är undantaget :face_with_spiral_eyes:.

Och man ska betala löjliga summor till revisorer och skatteplanerare som själva inte fattar. Har inget bolag men som privatperson är det inte lätt att förstå och göra rätt för sig om man har något utöver vanlig lön, tex jobbar utomlands, depo i annat land ellar köpt nån tjänst som man ska dra av för. Off topic :innocent:. Sorry. Men jag vill sänka skatten, skippa avdragen och införa medborgarlön till alla under viss inkomst. Gud vad mycket administration, tid och skattepengar skulle sparad.

3 gillningar

Kort svar till TS @Susanne_Lacke

Kolla i din senaste deklaration på blankett K10. Där ser du hur mycket du som aktieägare FÅR ta emot som LÅGBESKATTAD utdelning från ditt AB. (=sparat utdelningsunderlag)

I bolagets Balansräkning ser du ”FRITT EGET KAPITAL”. Här ser du hur mycket företaget KAN=mäktar med, att dela ut. (Med undantag av det ursprungliga aktiekapitalet)

Så det måste BÅDE finnas något att dela ut OCH du som aktieägare BEHÖVER ha sparat/nytt utdelningsunderlag enligt 3:12 reglerna så utdelningen blir lågbeskattad.

Man kan då säga att beskattningen blir 36,48%. (Först bolagsskatt 20,6% på vinsten och sen 20% privat skatt på det som delas ut)

Sen förändras det här år efter år allt eftersom nytt eget kapital ökar tack vare fjolårets vinster och utdelningar som sker som minskar det egna kapitalet.

Man KAN faktiskt ta utdelning valfritt under året OM man har en extra bolagsstämma. Så man måste egentligen inte invänta ordinarie årsstämma.

Längre svar:

Skilj på två saker:

1. ett AB kan dela ut av det ”extra Eget kapital” det har UTÖVER insatsaktiekapitalet. Det extra egna kapitalet skapas genom företagers vinst efter skatt, år från år. Företaget kan i princip dela ut hur mycket de vill (med vissa undantag angående företagets fortlevnad och insatskapitalet mm). Utdelningen är en viss kr/aktie som bestäms av årstämman.

2. 3:12 reglerna definierar hur mycket respektive AKTIEÄGARE kan ta emot ”lågbeskattat”. På blankett K10 i ens privata deklaration räknas det år för år fram vilket ”utdelningsunderlag” man då kan ta ut lågbeskattad utdelning för. Ev utdelning utöver det räknas skattemässigt som lön. Så man delar i regel bara ut det som blir lågbeskattat.

Så det är två saker att ta hänsyn till.

a) FINNS det något Eget kapital som bolaget kan dela ut?

b) har aktieägaren någon ”utdelningsunderlag” (sparad eller ny) som medger lågbeskattad utdelning?

Sen blir det ofta så i PRAKTIKEN för många små AB att man slarvigt säger att man ”delar ut fjolårets vinst efter bokslutet”. Det som händer är då egentligen:

1. Bolaget gör efter bolagsåret bokslut och gör vinst. Den bolagsbeskattas med 20,6%.

2. aktiegäaren får vid varje årsskifte ”nytt utdelningsunderlag” via huvudregeln (50% av bolagets löner året innan och vissa krav kopplat till det) ELLER via schablonregeln (204325kr för utdelning som sker 2024)

3. Bolaget har årsstämma direkt efter och årsstämman beslutar att fjolårets vinst förs över till eget kapital och beslutar om nivå på utdelning. (Oftast så att aktieägarna kan ta det som lågbeskattad utdelning.)

4. utdelningen betalas ut till aktieägarna.

Så i praktiken när du slutar dra in nya pengar i ditt AB så är det egna kapitalet hur mycket du kan plocka ut TOTALT och utdelningsunderlaget i K10:an styr hur SNABBT/många år du behöver för att dela ut det beloppet lågbeskattat. (Varje år får du ett nytt schablonbelopp)

Tog mig också ganska många år att fatta hur det funkar så inte helt lätt :upside_down_face: (Då är jag dessutom utbildad ekonom i botten)

Jag KAN ha fattat något fel eller benämnt något fel ovan så rätta mig gärna :smiley:

10 gillningar

Jag håller med.
Viktigt att var påläst själv om man driver litet AB. Speciellt om man närmar sig riktåldern för pension då nya möjligheter att optimera öppnar sig
.Vi betalade bra timarvode till vår bokföringsfirma när vi frågade om råd om något. Insåg dock snabbt att stor del av optimeringen avseende , löneuttag, utdelning, periodiseringsfond , uttag av lön före resp efter riktålder (för pension) med låg arbetsgivaravgift etc behövde vi själva vara pålästa om och påpeka ev olämpliga förslag vi fick och ge tydliga instruktioner kring hur vi istället ville optimera. Först då kunde man få bra dialog och en bra lösning.

1 gillning

Bra inlägg, det är precis så jag förstått det också (och tillämpar i mitt företag).

Gällande 3:12-reglerna så är det väl någon undersökning på gång för att “förenkla” systemet, dock har jag en känsla av att denna förenkling i praktiken innebär en försämring.

1 gillning

Kul att TS på sitt inlägg om att inte förstå får en massa semi-felaktiga och/eller romanlånga inlägg som är svåra att hänga med i.

3:12-reglerna är relativt komplexa, så det är svårt att förklara dem på ett kort sätt. Vore det inte bättre om du formulerade ett bättre svar själv istället för att vara dryg?

Så knöligt är det inte:

1. Du får ta antigen 2,75 inkomstbasbelopp eller halva bruttolönen som utdelning efter bolagsskatt (det som är störst)
  2. Du kan inte ta ut mer än du har i vinst efter bolagsskatt.
  3. På utdelningen betalar du 20% kapitalskatt privat.
2 gillningar

Det är en okej förenkling, men dels missar du att förklara att huvudregeln har lite andra villkor som ska uppfyllas och “det som är störst” stämmer tekniskt sett inte då man själv kan välja att tillämpa schablon även om det är ofördelaktig (dvs, det är inget som sker per automatik), om jag inte minns helt fel. Sen kan man ta ut mer i utdelning, men det beskattas då som lön.

Du struntar också i att förklara sparat utdelningsutrymme, och var det kan kollas upp. Många har inte koll på exakta skatten man betalar med utdelning heller “20.6%+20% är ju 40.6%”, så det kan vara värt att förklara. Tror inte de flesta vet vad ett inkomstbasbelopp är heller.

Men visst, det är mer pedagogiskt att börja med en förenkling och sen förklara mer efteråt.

1 gillning

Exakt 40,6%?

Dvs att skatten man betalar inte är 40,6% utan 36,48%.

Du glömde 1b: Har du inte tagit ut tillräcklig lön för att kunna beräkna på löneunderlag så kan du enligt huvudregeln beräkna utdelningsutrymmet på omkostnadsbelopp × 9,23 procent.

Vill man så kan man knöla till allt hur mycket som helst, men i detta fallet behöver man inte veta mer än det jag skrev. Det mesta övriga sköter sig självt så länge man använder skatteverkets digitala K10 blankett i online deklarationen då den fyller i allt annat själv.
Är inte konstigt att folk är rädda för att starta eget när många hävdar allt är så svårt och omständligt när det egentligen går att förenkla så man förstår grunden och sen låter en (förhoppningsvis inte helt kass) redovisnings assistent tänka på de små detaljerna.

Summan är för nya bolag i stort sätt försumbar så kändes inte som något värt att lägga till när man ger en förenklad förklaring.

Snurran var häftig men det fanns en gräns runt en halv miljon uttagen lön innan man kunde ta ut utdelning men sen skriver han så här

Nu blir det finmiddag! Du uppfyller huvudregeln och lönerna i bolaget ger dig ett gränsbelopp250 000 kr och då har vi inte ens inkluderat tidigare års sparat utrymme som räknas upp årligen, eller vilket inköpspris du hade på aktierna. Om du skulle plocka ut allt i utdelning innebär det 200 000 kr

Var får han gränsbeloppet på 250 000 ifrån När jag provade med 400 000 i lön fick man ingen utdelning
Och när han skriver Om du plockar ut i utdelning blir det 200 000 menas det då bolagsskattade pengar?

Ursäkta mig men jag är så långt ifrån ekonom som det går att komma Aldrig intresserat mig jag har tagit vad jag fått men nu brinner det i knutarna mycket pga att Rika Tillsammans gör det så roligt spännande o förståeligt Ni har hjälpt mig putta in 700 000 av företagets pengar på lysa tex som på ett år gått upp till 800 o ändrat pensionsfonder som gick back till bra tillväxt o jag har en liten lekhink som det går väldigt bra för just nu Tack för allt Utan er hade jag suttit i revisorn o bankens knä och bara nickat i samförstånd till deras råd som inte hjälpt mig någonting

2 gillningar

Bra svar, kanske det enda man behöver läsa i denna tråd.

Kan lägga till att man behöver ha koll på likviditeten, man kanske har eget kapital men inte likviditet.

1 gillning

Då svarade du nog fel på något fråga.
Du behöver skilja på utdelning enligt förenklingsregeln och huvudregeln.
Med förenklingsregeln kan du alltid betala ut ett visst belopp (195250 under 2023 och 204325 för 2024) oavsett hur mkt lön som har betalats ut.
Vill du ta ut mer än det till låg beskattning behöver du ha betalat ut löner.
Du kan läsa mer hos Björn Lundén. BL Info Online