Goddagens,
Jag har ett AB som enbart förvaltar värdepapper, alltså aldrig tagit ut någon lön bara årlig utdelning.
Har ett “riktigt” arbete vid sidan om.
Har lyckats skrapa ihop ca 12 000 000:- varav 11 000 000:- ligger på börsen och genererar “stabil” avkastning, och 1 000 000:- ligger som buffert samt utrymme för årlig utdelning enligt förenklingsregeln.
Planen från början var att sätta bolaget i träda och fortsätta med diskretionär förvaltning för att om 5år kunna avveckla bolaget och “bara” betala 25% skatt.
Det är ju en bra plan om man tänkt låta allt rulla på som vanligt i 5-6år till och tror att lagar och regler för fåmansbolag inte ändras till det sämre inom den perioden.
Men en sak som satt lite käppar i hjulen för detta är att man helt enkelt känner sig klar med att arbeta.
Jag vill medans man har hälsan helt enkelt göra något med mitt liv som man verkligen trivs med och det innefattar INTE arbete. (är ca 45år ung)
Och för klara FI i en FIRE så behöver jag kapitalet som ligger i AB, visst jag har lite annat sparande och en en bostad som skulle generera lite vid försäljning, men vill inte räkna med dessa sakerna då jag inte planerat att sälja och merparten av mitt kapital endå innefattas i de pengar som ligger i AB.
Så nu tänkte jag lite att man kanske helt enkelt ska ta skattesmällen nu direkt och lägga över allt i privat ISK istället?
Jag har inte helt kommit i mål med att räkna på det, det ska man ju såklart göra, men tänkte att här finns många big-brains så kanske kan få lite input om min tankegång?
Om du känner dig färdigjobbad; varför inte sluta jobba och lyfta både lön och schablonutdelning från ditt AB? Det lönar sig i jämförelse med att plocka ut allt när du fortfarande jobbar, eftersom du kan lyfta ”lön” precis upp till brytpunkten och slipper statlig skatt.
Ett annat alternativ (som du dock får kolla med en revisor) är att skapa ytterligare ett bolag där du deponerar 5 årslöner/utdelningar och sedan sätter det första bolaget i träda.
Vid riktigt höga medel i bolaget kan det ibland vara en tanke att ta skattesmällen och lägga över det privat, eftersom det finns ett tak för hur mycket av utdelning som beskattas som tjänsteinkomst. Men precis vart smärtgränsen går för när detta beror väl på förutsättningarna i övrigt för ägaren.
Givet att du redan tagit ut maximal lågbeskattad utdelning (tömt K10:an), skattas utdelning upp till 6 138 tkr i tjänst (så runt 53% i skatt på denna del), resten i kapital (till 30%). I runda slängar skulle du få en skatt på 5 Mkr om du förde över allt privat.
Skulle du välja att låta bolaget ligga i träda blir skatten strax under 3 Mkr, så “straffskatten” på att ta ut idag är ca 2 Mkr.
Men det finns å andra sidan också en relativt stor risk att det blir höjning av skattesatserna för utdelningar från fåmansbolag också inom de närmaste åren. Det var ju på gång redan för några år sedan, (men stoppades pga. andra regler som bakats in i samma förslag…)
En tanke - du skriver att bolaget enbart förvaltar värdepapper, och du aldrig tagit någon lön och har arbete vid sidan av. Är du 100% på av att andelarna verkligen är kvalificerade idag (att du eller närstående varit verksamma i betydande omfattning)?
Tack för svar,
Som jag har förstått det så kan jag fortsätta ta årlig utdelning enligt förenklingsregeln trots att bolaget är satt i träda?
Det med årslöner skulle ju kunna vara intressant men vad skulle skatten vara på dom pengarna då?
Låter ju som att en del av vinningen skulle ätas upp av omkostnader för att starta upp och hålla igång ett AB till i några år.
Som du säger det är väl en fråga jag kan ta med till min revisor som lär ha koll på det.
Jag har sparat utdelningsutrymme för 2år i K10 som det är nu, det skulle kunna täcka 1-1,5års kostnader som jag lever ungefär
Om andelarna är kvalificerade eller ej verkar inte vara så lätt att reda ut som man kan tro, men jag har gjort allt i min makt för att de verkligen skall vara det.
All förvaltning sker diskretionärt.
Är ej verksam på något sätt, handlar ingenting på bolaget etc.
Men jag förstår varför du frågar, för att om i slutändan av dessa 5åren det visar sig att det anses att det inte legat i träda så har man ju kämpat vidare i 5år till utan någon nytta.
Alla jag pratat med det om säger att reglerna är lite luddiga och öppna för tolkning på lite olika sätt.
Fördelen med att föra över till ISK är ju att jag kan förvalta investeringarna själv och på så sätt få ner avgifterna, visst så har jag varit med och bestämt hur de ligger placerade nu men man har ju inte samma koll som på sitt ISK, nu ser man mer bara hur totala % går upp o ner.
Den känslan jag har är väl att 12 Mkr är lite i gränslandet för om det är värt det eller inte, hade det varit 20-25 Mkr så hade det för mig varit ett enklare beslut.
Jag förstår precis vad du menar. Jag skulle också säga att 12 Mkr ligger på en jobbig “mellan”-nivå nära gränsen för när det kan vara värt att ta straffskatten. Medan vid det dubbla eller mer är det ett reellt alternativ att överväga, om man inte vet med sig att man vill starta andra kapitalintensiva projekt.
Tolkar man det så, då har man inte riktigt förstått vad jag menar, är fullt medveten om att det är ett problem som inte är ett ”problem”
Bakgrunden till detta kapital är en historia för sig, som inte har någon betydelse för denna tråden men för sakens skull kan jag säga att det är mycket hårt arbete under lång tid för att nå dit jag är idag. Inget har kommit enkelt eller gratis.
Jag har inget emot att betala den skatt som man enligt lagen ska göra. Men samtidigt väldigt för att skatteplanera, det bör alla göra… tycker inte det är häftigt att betala skatt. jag borde kanske som du säger tänkt på detta lite tidigare då mina alternativ inte är så många för en RE inom 2år
Jag hade kikat på att tömma K10:an, belåna huset så mycket det bara går, därefter se vad som saknas för att täcka dina utgifter under träda-perioden. Att ta ut rubbet nu till full beskattning kommer att bli väldigt dyrt.
Ta hjälp av en rådgivare/skattejurist för att tolka 5:25-reglerna. De är som bekant väldigt strikta. Det har nämnts tidigare på forumet att det ska vara OK att använda en fondrobot under träda-perioden.
Kan ej använda 5:25 om man samtidigt är aktivt ägare i ett annat bolag med liknande verksamhet.
Så, skulle tro att ditt förslag inte skulle gå genom hos Skatteverket då bolagen uppenbart är relaterade.
Mitt förslag är 5:25. Prata ihop dig med en skattejurist så du inte går på en nit vad gäller 5:25.
Vidare kan det vara bra att efter fem år av träda, ta en mindre utdelning på 5:25, för att liksom testa att det går genom hos skatteverket, och sedan först år 6 ta ut resten.
Lycka till och gratulerar till den finna FIRE kassan.
Förresten. En annan sak. Möjligen kan ditt bolag redan anses vara i träda?
Om det inte finns någon aktivitet i bolaget så kan det ju anses vara i träda. Förvaltningen av kapitalet i företaget behöver inte vara diskretionär, du kan exempelvis balansera om din portfölj själv i bolaget och ändå inte nödvändigtvis anses vara aktiv. Men det blir en avvägningsfråga.
Det finns ett antal rättsfall som kan ge vägledning om var gränsen verkar gå.
Snacka med en jurist. De har koll på allt det där.
Edit: Om du är PB kund hos din bank, med den där feta kassan, så kan de säkert skaka fram ett gratis möte med en skattejurist.
Det finns banker (tror Danske Bank) som erbjuder mycket förmånliga lån för företagare som har kapital i bolag och då med bolaget som säkerhet. Tanken har varit för folk som inte kan få ut sina pengar pga begränsningsregler men ändå vill kunna använda sina pengar.
Köp 51% av en personalintensiv verksamhet (bilmek, hotell, hårfrisör… och börja acka K10 )
Hej Jordan
Jag pratade med en herre i träda, herr Ohlson kan vi kalla honom
Han hade satt sitt ABs kapital i diskretionär förvaltning hos Carnegie tror jag och “lånat” ut en del av kapitalet direkt från dem med kapitalet som pant så att han har råd att vara i träda i fem år.
Så det blir ju ganska piffigt för dig o du “tjänar” ett par miljoner.
Grattis!
OBS att det är du själv som “är i träda”.
Hej!
Trots att jag har haft PB på min bank under några år nu, så har jag haft lite affärer i bolaget i år som förmodligen skatteverket har synpunkter på med hänsyn till reglerna om träda.
Så jag räknar med att från nästa år försöka tillgodoräkna mig detta.
Har ju haft en del diskussioner med min kontakt på banken om detta, dock inte med en skattejurist utan med personen som är bra på att bjuda på kaffe, lunch och visa grafer på en storbildskärm
Ska se om jag kan få till ett möte “rätt person”.
Tjena!
Det låter ju lite bakvänt att låna pengar att leva för när man har kapital, men när jag lite lätt räknar på detta så är det ingen dum idé alls!!
Att jag inte tänkt på detta innan??
Skall genast undersökas hur möjligheterna för detta ser ut med min bank.