Dags att städa upp i privatekonomin - vilka är era bästa råd och tankar?

Hej RikaTillsammans!

Har hängt runt och strösvarat här och var i några månader nu, och i forumets antagna anda har tankarna på den egna ekonomin vuxit sig större och större, till den grad att jag nu vill nysta ut härvan och få mer kontroll. Ska tilläggas att informationen som följer utgiftsmässigt grundat sig i ett förflutet liv där variabler nu har förändrats som tillåter både ork och lust att bädda bättre för framtiden. Så, här kommer det!

Jag har enskild firma som konsult sedan 8 år där intäkterna ökat stadigt, och nu är uppe i 1,65 MSEK vinst (2022). Har under guldåren varit i ett förhållande där vi prioriterat livserfarenheter över sparande, men efter uppbrott och några månaders tillrättakommande finns det gott om utrymme för att lägga undan och investera. Fakta följer numrerade, kommer inte på något bättre sätt att presentera då jag egentligen inte har en specifik frågeställning utan söker allmänna råd och tankar.

1. I dagsläget tar jag ut 60k netto i månaden i lön, vilket är mer än vad jag har råd med. Har räknat på vad det absolut lägsta jag kan landa på utan att göra totalt avkall på öivskvaliteten, och får då 45k netto.

2. Har enskild firma, främst av bekvämlighet då jag inte orkat göra om till AB, men även för att jag gillar att kunna ta ut pengar ur företaget när jag vill.

3. Har inget pensionssparande. Tar istället ut pengar och trycker in på börsen när det finns utrymme för det, och har hittills ca 220k i LCAP, 80k i spekulativa microcap, 65k sparkonto med ränta.

4. Är 32 år med förhoppningen om att kunna leva mer och mer på avkastning när jag närmar mig 45.

5. Har två barn på 8 och 4, och bidrar mellan 9-13k i månaden till det ena barnets mor (en summa som kommer gå ner till 7k inom snar framtid).

6. Bor i stor hyresrätt med en hyra på 14,6k i månaden, och i den frågan kommer jag inte vika mig då jag inte vill bo mindre eller på annan plats.

7. Har bil som utslaget på ett år kostar 2k i månaden (ingår i summan till ena barnets mor).

8. Andra fasta utgifter ligger på ca 4k i månaden.

Vill få ordning på den här skiten nu istället för att famla i blindo och låta utgifterna ticka på, så alla tankar och funderingar välkomnas. Skatten gick på 610k förra året (maximerad avsättning till periodiseringsfond), och även den hade gärna fått bli lite mindre.

Tack på förhand!

Hmmm, " ordning på den här skiten"? :thinking:

Du verkar ju ha dussintals tusen till övers efter fasta avgifter även om du skulle ta ut mindre. Så vad är det som ska städas upp? :smiley:

2 gillningar

Det är ju svårt att råda när vi inte vet mer om vad du anser är oprutbara utgifter, men jag hade:

1. Omvandlat EF till AB. Att hålla isär företagets ekonomi från din egen är värt oerhört mycket.
  2. Strukturera sparandet och gör det regelbundet. Du skriver inte hur länge du har haft så goda intäkter, men det verkar som att du inte sparat särskilt länge.
5 gillningar

Varför mellan 9-13k till ena barnets mor? Underhåll till barnet om barnet bor hos mamman är ju inte såna summor.

Har haft intäkterna länge men allt har gått plus minus noll, fram tills för ett tag sedan. Att omvandla från EF till AB, är det enbart för att hålla pengarna separerade eller finns det andra fördelar?

Frivilligt bidragande till en dräglig ekonomi då hon tidigare varit hemmafru/haft det svårt med sysselsättning. Men det börjar bli stabilare nu så därav lägre utgift åt det hållet.

7 gillningar

En lite specifik fråga är väl kring just tjänstepension. Har ingen lust att låsa pengarna tills jag är 55 (vilket är fallet om jag förstått rätt?), men finns det några skattemässiga fördelar med att betala in till TP?

Finns det skattemässiga fördelar med att omvandla till AB?

Schysst. :+1::100:

1 gillning

Du måste göra betydligt fler och större uppoffringar om du ska ha en chans att lyckas.

1 gillning

Vad, rent specifikt? Få ner utgifterna ännu mer?

On another note, finns det några fördelar med att börsspara i bolaget ist för privat?

Utgifterna ska ner!

• I dagsläget tar jag ut 60k netto i månaden i lön, vilket är mer än vad jag har råd med. Tänk om.

• Har enskild firma, främst av bekvämlighet då jag inte orkat göra om till AB. Tänk om.

• Har inget pensionssparande. Tänk om.

• Bor i stor hyresrätt med en hyra på 14,6k i månaden. Tänk om.

• Bidrar mellan 9-13k i månaden till det ena barnets mor, kommer gå ner till 7k.
    Subventionera inte ett glatt leverne till gamla ex. Lägg hellre de pengarna på ungarnas sparkonton.

8 gillningar

Lönen ska definitivt ner med målsättning 45k.

AB vill jag veta fördelarna med innan beslut fattas, och om de är övervägande bra kommer så bli fallet.

Vad är bonusen med att pensionsspara istället för att bara spara på börsen?

Om man kikar på mindre bostadsrätter landar månadskostnaden på runt 15k med alla avgifter (bor i en av de större städerna), medan hyresrätter i området blir marginellt billigare när man faktorerar in två ungar som ska ha varsitt rum när de blir tonåringar. Det har varit många turer kring den här lägenheten innan separationen (vi bodde särbo innan separation), men jag får inte argumenten att gå ihop när de vägs mot behoven på en 10-15 års horisont.

Om du med glatt leverne menar hyra, mat och transport till och från jobb så får jag fundera på den.

Det finns många på forumet som kan detta och som kan vägleda dig.

Det finns många på forumet som kan detta och som kan vägleda dig. Den största fördelen vore ju om du tvingas investera månadsvis och dessutom inte kan nalla av pengarna.

Det känner du till bäst själv, tycker bara att det är lite väl mycket att betala ensam.

Jag menar att det inte finns någon anledning att subventionera ett ex, däremot sina barn.

Det är många här på forumet som gör anmärkningsvärda uppoffringar för att nå sina mål och jag ser inte just nu att du har samma viljestyrka men det kan du kanske ändra på, allt behöver ju inte ske över en natt.

Hade vi haft ett välfungerande välfärdssamhälle hade den utgiften varit överflödig men resten av historien kan vi.

Tackar för synpunkterna och inväntar experterna.

1 gillning

Optimera är kanske ett bättre ordval (;

Det här är ju två googlingar bort.
Men som huvudregel, alltid AB.
Att blanda samman privatekonomi och bolaget är BARA dåligt.

De därnja googlingarna har gjorts men lingot har lik förbaskat inte klickat. Explain it to me like I’m a Labrador or a small child.

1 gillning

Du har ju hyfsade intäkter så då känns det ju oerhört lämpligt att jobba med kostnadssidan, både i bolaget och privat.

Nämnde jag förresten att det är jäkligt vettigt att hålla isär de två? :wink:

Har nästintill noll i utgifter i företaget, nån dator här och där och diverse program. Varför vill jag hålla dem isär?

Ett AB istället för enskild firma:

• Skiljer privatekonomin från bolaget. Om bolaget går på en juridisk smäll är du inte lika automatiskt i personlig konkurs med ett AB. Du kan göra det om du gör fel, men i grunden är det bolaget som ryker, inte du.
  • Den som gör kreditupplysning på dig ser i första hand den lön du tagit ut, inte alla pengar i AB:t.
  • Ger dig möjlighet att välja hur mycket du skattar ut som lön nu och hur mycket du vill spara i bolaget till framtiden. (Ja, det kan bli skatteeffekter av det med, du måste läsa på)
  • Ger dig möjlighet att ta ut aktieutdelning till lägre skatt än vanlig arbetsgivaravgift+löneskatt. Bolagsskatt på 20,6% följt av 20% kapitalskatt (3:12 / fåmansbolag) istället för arbetsgivaravgift på 31,41% följt av vilken kommunalskatt du nu har. (inom gränser + återigen, läs på). Speciellt över brytgränsen för statlig skatt är detta trevligt.
  • Ger dig möjlighet att göra roligare upplägg med kapitalförsäkringar, direktpension och annat där du planerar för framtiden utan att skatta ut allt som lön nu.
  • Bolaget får ett värde i sig, gör du rätt saker i det kan det gå att sälja i framtiden.
8 gillningar