Dags att städa upp i privatekonomin - vilka är era bästa råd och tankar?

Du skrev ju nyss att du gått ”plus minus noll fram tills för ett tag sen”.

Att hålla isär din privata smått infekterade ekonomi från ditt bolagsbyggande bör ju inte ens behöva en motivering, kan jag tycka. Men se ovan bra svar på området.

1 gillning

Om vi räknar bort det faktum att du slipper gå i personlig konkurs om det skiter sig så är det stora privatekonomiska argumentet för AB att du kan ta utdelning till låg skatt.

2 gillningar

Jag var nog otydlig. Det finns inget kvar av lönen jag tar ut när månaden är slut, i bolaget är lön den enda nödvändiga utgiftsposten.

Hej

Ja vill bara säga att man kan inte ta ut lön ur en enskild firma!
“däremot kan du göra egna uttag när du behöver pengar privat. Egna uttag ska bokföras som kapitaluttag”

/KGA

2 gillningar

Hur tänker du att du tar ”lön” ur en enskild firma?

2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Har du en enskild firma - överväg byta till ett AB!

Ja exakt, tar ut lite när jag känner för det så semantisk lön är det ju inte.

Men om man har AB, kan jag göra liknande när jag vill med utdelningar, eller kan man bara ta en utdelning X gånger om året?

Du som är en labbe gillar att leka, käka på sockor och gå på promenad i skogen och sen sova nära husse/matte. Du är duktig på det och får därför bra betalt för att göra det du gillar allra mest.

Med en enskild firma kommer du tyvärr inte att få lika mycket pengar att handla tuggben och annat göttigt för då en stor del av pengarna försvinner i skatt eftersom vi i Sverige betalar högre procentuell skatt desto högre inkomst vi har.

Om du istället skulle ha ett aktiebolag så skulle du betala mycket mindre i skatt av flera skäl:

• du kan dra av kostnader för träningskort i bästa hundgården, dagliga små tuggben, koppel och annat. Du kan tom köpa en julklapp till husse, matte och dig själv om ni är anställda i bolaget. Detta är bara småpengar för dig som redan tjänar bra, men ändå.
  • du kan fördela hur mycket du vill ta ut i lön respektive lågbeskattad utdelning. Om du tar ut utdelning så “betalar” bolaget först 20,6% i bolagsskatt och du betalar 20% i kapitalskatt, dvs betydligt lägre än det du får betala i en enskild firma. Genom att du tar ut säg 250 tusen kr/år i utdelning så behöver du inte heller ta ut så mkt i lön = lägre inkomstskatt eftersom den var progressiv.
  • du kan investera företagets överskottskapital i bolaget i tex en företagsägd kapitalförsäkring och sen ta ut det redan färdigskattade överskottet som tex utdelning.
  • även i ett AB kan du ta ut pengar när du vill. Du behöver bara betala ut det som lön eller utdelning.
  • du kan ta ut lön ur bolaget långt efter att du har slutat att vara aktiv i det så att du varje år får en grundlön från bolaget - med jobbskatteavdraget blir det låg skatt.
  • vill du leva på din avkastning från 45 så kan du bygga kapital i bolaget och sen ta ut utdelning resten av livet (under vissa förutsättningar). Det gör jag - dvs jag får ut 12 tusen netto/månad och kommer att få det så länge jag lever.

Annars skulle jag säga att du verkar leva väldigt generöst och att det finns möjlighet att leva för betydligt mindre men med god livskvalitet om du bara skulle vilja. Kan du leva på mindre kan du börja leva på avkastningen från ditt kapital (och ev. bolag) betydligt tidigare än vid 45.

Jag skulle gissa att du skulle kunna spara in åtminstone 100 tusen i skatt/år om du driver verksamheten i ett AB i stället.

23 gillningar

Största tack! Nu ska denna labbe springa raka vägen till sin revisor.

7 gillningar

Hej!

Mycket har redan täckts ovan och jag tror nu du är med på varför du ska ha ett AB :slight_smile:

En reflektion från mig är att du verkar köra din ekonomi ganska ”ad hoc”, där EF istället för AB är ett sådant exempel. Du nämner också att du tar ut pengar ”när du känner för det” och inte vill pensionsspara för att du låser pengarna till 55.

Hur man lever är förstås upp till var och en men när det kommer till just ekonomi brukar en viss struktur och ett tydligt ramverk hjälpa ganska mycket. Särskilt som egen företagare. Det är mitt främsta medskick. Exempel:

• Som redan diskuterats, skapa ett AB.
  • Bestäm dig för en lön du tar ut månadsvis, ha som huvudregel att hålla dig till den.
  • Själv gör jag så att jag anpassar min löpande ekonomi efter min valda lön och sedan använder utdelningen för resor etc. Detta är givetvis bara mental bokföring men ett sätt att skapa lite struktur.
  • Börja spara till din tjänstepension via ditt nya AB. Att en del av dina pengar är låsta till 55 är en god idé, det skyddar ditt framtida jag mot impulserna hos ditt nutida jag.
  • Logga in på minpension.se och gör en prognos, så kan du resonera kring hur mycket du ska avsätta till din TjP varje månad. Kan rekommendera Avanza för TjP.
  • Komplettera ovanstående med ett eget sparande som sker månadsvis. Sätt denna summa så lågt att den blir en naturlig utgift i början av månaden, dvs ”pay yourself first”. När du märker att detta upplägg håller kan du om du vill öka beloppet.
  • Använd RT:s ränta-på-ränta-kalkylator för att se hur mycket du behöver spara för att leva på utdelningar från 45 och sedan utdelningar + pension från 55 eller senare.
  • Du kommer behöva spara en del för att nå det målet och då kommer vi in på utgifterna, men där kan bara du själv känna vad som är rätt och rimligt.

Kör hårt!

4 gillningar

Tack för svar :slight_smile: har redan ansökt om AB, skamdriven som man är.

Gällande TjP, har för mig att jag läst något i en annan tråd om att man som arbetsgivare kan göra avdrag upp till ett visst belopp för avsättning till anställdas TjP. Stämmer det? I mina ögon skulle det vara det enda vettiga argumentet för vrf man vill spara i TjP. Jag kanske är död innan 55, och den lilla sidnoten gör det svårt att de fördelarna med att låsa pengar till hög ålder om de inte per definition blir billigare (lägre skatt)/ger högre utdelning jämfört med vanligt fondsparande i bolaget.

1 gillning

Härligt! Inget att skämmas för att du inte gjorde det innan :slight_smile:

Kan inte svara på detaljerna men det finns trådar här i forumet om alternativa sätt att pensionsspara i bolaget / direktpension. Min poäng är väl egentligen att du vill skapa ett framtidssäkrat pensionssparande som inte driver löneskatt idag och skapar en tryggare hamn för de pengarna än ditt privata bankkonto. Om du känner att disciplinen är god är en företagsägd KF och direktpension något att kolla på :+1:

Jag kan ta mig själv som exempel: Har troligen mer pengar än jag behöver för detta liv men väljer ändå att spara en viss del i en TjP som en kudde mot mina egna beslut eller andra svårförutsedda händelser.

1 gillning

Det gäller ju oss alla. Men med det tänket, varför spara alls?

1 gillning

Du är inte så mycket för att forska själv va? Det är en ganska enkel gooling. :wink:

Men ja, det är avdragsgillt. Istället får bolaget betala en särskild skatt som motsvarar arbetsgivaravgiften (men den är lägre, 24,26% mot 31,42%) och pengarna går in utan att drabbas av löneskatt när de går in i tjänstepensionen. När väl tjänstepensionen betals ut skattas den som lön/pension då istället.

Ergo:

1000 spänn i lön kostar ju bolaget 1314 kr med arbetsgivaravgiften och du behåller 500-700 spänn i plånboken beroende på vilken skatt du betalar på lönen.

Med tjänstepensionsavsättningar kommer 1000 spänn på tjänstepensionskontot att kosta bolaget 1243 spänn. Vad skatten blir när du tar ut pengarna om några decennier vet nog ingen idag. Hur stor avkastningen blir är väl upp till hur du investerar pengarna i denna lösning. (och ja, försäkringsbolaget lär ta lite avgifter med).

1 gillning

tycker det är rätt tydligt i denna tråd där TS frågat upprepade gånger vad poängen med ett AB är.

1 gillning

Mycket utförligt och uppskattat svar :slight_smile: i frågan om googling har jag väldigt svårt att ta till mig informationen man får från dessa då de slänger med begrepp jag inte har full koll på, så nyttan i den här tråden är för mig ovärderlig (labrador or small child)!

Vi äro alle dyktige på forskellige ting, och ack så wunderbart det kan bli när vi poolar ihop våra synapsresurser. Bara det faktum att du slängde in försäkringsbolag i förklaringen rör ihop det i huvudet på mig, men den får ligga kvar som en lös tråd tills svaret känns nödvändigt och relevant för andra frågor.

2 gillningar

Ungarna har hunnit flytta ut innan 55. Simple as.

:wink:

Försäkringsbolag hanterar pensionsförsäkringar, så enkelt är det.

2 gillningar

Och de försäkrar mig mot min egen kortsynthet och impulsivitet, för vilket de får en avgift? Är det verkligen så simpelt o.O

Jag kan förstå att ordet ”pensions-försäkring” kan förvirra, men för vårt resonemang här kan du glömma försäkringsdelen och fokusera på principerna som lyfts tidigare. Dvs att sparande i sina olika former har olika fördelar, så som att exempelvis skjuta skatt på framtiden eller skydda dig mot dina kortsiktiga impulser.