Hej!
Jag ska strax börja arbeta på distans som konsult på företaget jag jobbar på just nu som heltidsanställd. Anledningen är att jag ska flytta tillbaka till Sverige, där min arbetsgivare saknar driftställe.
För att få lön framöver, har jag blivit tipsad om att starta eget aktiebolag och fakturera månadsvis genom företaget. Låter detta som rätt väg att gå, eller borde jag starta enskild firma istället?
Då jag har rätt hög lön, skulle jag nog vilja ha möjligheten att framöver inte ta ut hela “vinsten” varje år som lön, utan istället investera det på någon global indexfond via företaget, men jag undrar när gränsen går för att detta är värt det skattemässigt, och även om det kanske är mer värt att betala mer tjänstepension snarare än att investera som tidigare nämnt.
Jag har också lite svårt att hitta exakta siffror på hur mycket jag borde faktuera för att få ut ungefär samma lön som den jag har just nu. De räkne-kalkylatorer jag hittar litar jag inte riktigt på då de verkar räkna för lågt. Vad jag hört så är det dyrt att anställa folk i Sverige, och att vissa företag räknar med att en anställd kostar ungefär 2.5 gånger lönen, vilket är på tok mycket mer än de jag hittar. Skatteverket har en länk till verksamt.se för att räkna på detta, och deras kalkylator visar en kostnad på 1.4 gånger lönen, vilket jag inte tror kan stämma…?
AB känns givet med tanke på den troligtvis höga omsättningen.
För att veta vad du ska fakturera för att få motsvarande det du har nu måste man veta vad du har idag vad det gäller förmåner men ca 1,5 din nuvarande bruttolön är rimligt. Speciellt eftersom du kommer kunna ta ut utdelning till lägre skatt än lön. Sen ca 20-25k per år för bokföring och försäkringar.
Tack för svaret!
Finns det någon ungefärlig gräns på omsättning innan det är värt att köra på AB, eller varför kom du fram till det?
De 20-25k per år, de är väl arbetsgivaravgifter och sociala avgifter som man betalar månadsvis, eller är detta någon man behöver buffra upp för att ta en helårssumma en gång per år?
Riktpris för konsultande utvecklare i Sverige är 1000:- ex. moms i timmen (+/- 10%) vid uppdrag på minst 6 månader. Ha detta i beaktande när du ska diskutera ersättning med arbetsgivaren.
Aktiebolag alla dagar i veckan, hitta en pålitlig redovisningskonsult via kontakter och säg att du vill bli hållen i handen första halvåret.
Jag driver eget som utvecklare och kör på som konsult.
För att ge dig en insikt i kostnader så kostar jag mitt företag ungefär 70.000/månad.
I de 70/månad ser uppdelningen ut såhär:
Lön före skatt 46200 (skattetaket för 2022)
Tjänstepension: 15% (6930/månad)
Sen är det arbetsgivaravgifter på 14700 ungefär.
Så av mina 70/månad får jag ut efter skatt 33700 på ett ungefär.
Sen tillkommer försäkringar + mobil abb + bokföringsprogram för totalt ca 1000kr/månad
Budgeterar också ungefär 400kr/månad för att köpa mobil varannat år och ungefär 800-1000kr/månad för dator ungefär var 3e år
Tusen tack för att du delar med dig av lite exakta siffror, blir lättare att förstå då.
Är det av någon specifik anledning som du valt sätta av ut exakt 15% tjänstepension istället för exempelvis 5% och sedan ta en utdelningen på överblivet kapital i slutet av året?
Jag undrar också lite vart man får välja sånt… gör du dina bokslut, lönespecifikationer med mera själv?
15% kändes som en bra siffra när jag startade, blev så av en slump bara. Har nog tänkt sänka den till 10% dock. Jag tar ingen utdelning, försöker bygga upp kapital i bolaget istället. Lever med filosofin att om jag inte behöver pengarna privat så får dom ligga kvar i bolaget. Man kan alltid ta utdelning i efterhand pga att utdelningsutrymmet sparas.
Jag gör all bokföring och allt själv, förutom boksluten. Jag anlitar en firma som gör boksluten åt mig för 4500
Bokföringen tar kanske 30 minuter i månaden och göra lönebesked och utbetalningar tar väl 10 minuter kanske.
I början tog bokföringen betydligt längre dock när jag inte visste vad någonting va.
Men nu när det är 1 faktura i månaden som skickas / betalas in och en handfull saker som jag betalar per månad, telefon, försäkringar, pension, lön, bokföringsprogram, så känns det knappt lönt att låta någon annan göra det. Det är inte så mycket jobb när man är ensam
Känns bra att höra att fler gör det själv, då är jag inte helt ute och cyklar
Men för mer exakta och konkreta steg för allt det som bokföring, lönebesked och bokslut osv… får man all sådan information av skatteverket när man väl startat igång ett företag, eller förväntas man själv bara reda ut allting, och sen får man se på deklarationen ett år efter om man gjorde rätt eller fel typ?
Visst kan man också dra av momsen på prylar man köper inom företaget? Jag kommer att jobba hemmifrån som spelprogrammerare, och då kan jag ju motivera starkt att få dra av moms på datorrelaterade produkter som ett köp till företaget antar jag?
Bokföring bokslut är ditt ansvar att lösa, enklast är att kontakta en revisionsbyrå typ Ernst and Young, Deloitte.
Lönspec, skatt osv kan de lära dig hur det funkar antingen finns hjälp i bokföringsprogrammet eller funkar excel mall bra.
Som programmerade är det rimligt du behöver en bra dator så den går att dra av momsen på.
Som referens på priset för Årsredovisning/bokslut så fakturerade jag 3 325 kr för ett mindre bokslut + ÅR jag gjorde i April/Maj. Där fanns personal och försäljning. Fick dock göra en del justeringar, annars hade det blivit ett lägre pris.
Många mindre revisorer/redovisningskonsulter jobbar per timme. Så mycket mer än det bör du inte betala om det bara handlar om dig.
Dock ska du samla in underlagen, exempelvis för inbetald pension under året, bankunderlag per den sista dagen på året, ha korrekta leverantörs- och kundreskontran mot kundfordringar och leverantörsskulder. Då går det på någon timme och jobbet blir billigt.
Det låter som en rimlig kostnad. Det är definitivt en tjänst jag kommer att köpa de första åren för att få till det rätt… Det verkar lite kul dock, och isåfall vill man ju göra det själv framöver
Min rekommendation är att ta en välrenommerad, mindre, lokal redovisningskonsult eller revisor. Det finns många duktiga som dessutom är ärliga med sina timmar och har en låg timkostnad.
Det är väldigt kul, jag har själv gjort en egen mall till Årsredovisningen bara för att det är roligt. Men till kund “fuskade” jag och körde Hogias program.
Även administration kring företag är kul och man lär sig nya saker och förbättrar processer hela tiden
Ska googla runt på sådana när det är dags! Tack för tipset
Vilken bank har du öppnat företagskontot hos? Funderar på SEB men de verkar ha en startkostnad på 2500, vilket då är utöver de 2000 som behövs för att få starta företaget hos verksam.
Du föreslår alltså a) en revisionsbyrå och b) Ernst & Young eller Deloitte för ett litet pluttbolag som inte når upp till krav på revisor? Gör om, gör rätt.
Välkommen till företagsvärlden, det är vi som gör att bankerna kan erbjuda en massa gratis till privatpersoner
It costs money to make money brukar det heta. Gå inte i fällan att bli dumsnål och försök optimera bort hundralappar genom att byta telefonabonemmang eller försöka hitta en billigare bank när din tid är bokstavligen värd 1000 kronor i timmen.
Ja?
Hade själv Deloitte när jag började. Nu var det mest för en skolkamrat jobbade där så jag tog den för det. Men det var inget konstigt. Sen har han bytt jobb och men har mig och några andra på sidan om sitt nya vanliga jobb.