24 år - eget AB (lön, utdelning, tjänstepension)

Hej!

Har länge varit inne på RikaTillsammans och läst, men det här blir faktiskt mitt första inlägg. Skulle vara väldigt intressant att höra hur ni i communityt hade resonerat kring min situation.

Jag är 24 år och driver eget aktiebolag. Tidigare har jag tagit relativt låg lön (runt 15 000 kr/mån), men nu börjar det flyta på bra i bolaget vilket gör att jag har mer utrymme. De senaste månaderna har jag tagit ut 40 000 kr/mån i lön.

Nu funderar jag på hur jag bör tänka framåt.

Är det rimligt att:

• ligga kvar runt 40–45k

• höja upp till brytpunkten för statlig skatt

• eller börja sätta av mer till tjänstepension?

Jag försöker hitta en bra balans mellan skatteeffektivitet, flexibilitet (inte låsa in för mycket kapital för tidigt) och att bygga långsiktig förmögenhet. Eventuellt bostad inom några år, men inget akut.

Bonusfråga:
Hade ni i min situation hellre tagit ut lite mer lön och investerat privat via ISK, eller hållit nere lönen och låtit mer vinst stanna i bolaget för framtida utdelning alternativt investering via bolagets KF?

Hur hade ni resonerat i min ålder och i den här fasen?

1 gillning

Först hade jag iaf skaffat benhård koll på vilka skatter som behöver betalas när så att man inte gör ett snedsteg och skatteplaneringen fallerar. Vilka risker finns att bolaget går i konkurs pga yttre förutsättningar? Åtaganden som ansvarsförsäkring inte täcker? Om du ska börja ansamla kapital i bolaget så kan det vara klokt att starta ett holdingbolag där du placerar kapitalet och ha verksamheten i dotterbolaget. Då är kapitalet skyddat från dotterbolagets åtaganden.
Annars är min tanke att plocka ut “lagom” mycket i lön och investera resten i bolagets KF för senare utdelning eller träda.
Tjänar man något på att ha tjänstepension överhuvudtaget, jämfört med att spara och dela ut pengarna? Samma fråga med almänna pensionen.

Jag driver ett konsultbolag där jag till största delen sitter ute hos kund på längre uppdrag. Det är stabila och relativt långa avtal och i nuläget ser jag ingen tydlig uppsägningsrisk. Konkursrisken bedömer jag därför som låg, även om man såklart aldrig kan ta något för givet.

Holdingbolag är definitivt något jag har funderat på, framför allt ur ett riskspridningsperspektiv om jag börjar bygga upp större kapital i bolaget. I dagsläget ligger det inga större belopp kvar, men på sikt kan det vara klokt att strukturera upp det.

Träda känns däremot inte särskilt aktuellt. Jag är fortfarande tidigt i karriären och ser bolaget som något jag vill fortsätta utveckla och bygga vidare på, snarare än planera för avveckling.

Det jag främst försöker hitta rätt i nu är balansen mellan:

• Lön (upp mot brytpunkt eller ta ut lägre lön och göra utdelning istället?)

• Bygga kapital i bolaget och investera via KF

• Eventuell tjänstepension

Tjänstepension är jag lite kluven kring eftersom jag inte har någon idag. Jag förstår argumentet att “behandla sig själv som anställd” och sätta av motsvarande ITP-nivåer, men samtidigt kan jag uppskatta flexibiliteten i att själv styra kapitalet – via bolagets KF eller privat ISK.

Spara i bolaget för senare träda tänker jag snarare som ett alternativ till tjänstepension som kan vara aktuellt om många år. Min (begränsade) förståelse av tjänstepensionen är att det börjar löna sig i förhållande till vanlig lön när man kommer över brytpunkten för statlig skatt. Givet att man inte får betala statlig skatt som pensionär. Men att spara pengarna i bolaget och plocka ut dem som utdelning bör vara ännu fördelaktigare?

Jag jobbar för ett företag där vi kör långa, fleråriga projekt för ett fåtal kunder. Vi har tagit det så långt att vi skapar upp ett nytt AB för varje kund och skriver kontraktet där. Om det skulle skita sig och vi hamnar i en rättsprocess med en kund som har stora juridiska muskler, så finns möjligheten att konkurssätta det berörda dotterbolaget för att “gå fri”.

Grym start på livet!

Du skriver inte hur mycket du drar in per månad så det är svårt att ge några exakta tips. Du vill alltid ha kassa i bolaget så det har bra likvid om något händer. Beroende på vilken sorts bransch du är verksam i så är den likviden olika stor.

När det gäller skatt:

1. Ta ut lön till gränsen för statlig skatt. Då maxar du allmän pension och får betala endast kommunal skatt (och sociala avgifter).
  2. Du får lägga över max ca 35 % i tjänstepension av ditt löneuttag. Detta kan du lägga på tex Avanza. Har du allt där så kommer du över tid komma över 3 mkr i samlat sparande och du får då lägre bolåneränta om du blir private banking kund.
  3. Efter bolagsskatt (20,6 %) kan du ta ut utdelning om ca 220 K med 20 % skatt. 176 K efter skatt. (Kontrollera exakta beloppen)
  4. Allt därutöver kan du spara i KF i bolaget på Avanza (detta räknas ibland in i PB-gräns vilket ger dig bolåneförmåner som tidigare nämnts).

Då har du maxat det du kan ta ut som ägare utan att åka på extrema skatter (ca 55 %). Men för att slippa så mycket bolagsskatt som möjligt är det bra att försöka maxa löneuttag och tjänstepension. Dock måste företaget alltid ha bra likviditet.

Kan tipsa dig om Per H Börjessons och Günther Mårders bok ”Så blir du miljonär som företagare” där de beskriver uttag på bäst sätt samt vilken tjänstepension som är tillräcklig (annars får man betala hög skatt vid uttag). Den boken tjänar du igen snabbt.

https://www.adlibris.com/sv/bok/sa-har-blir-du-miljonar-som-foretagare-9789198721461

Återigen otroligt bra jobbat och lycka till! Blir inspirerad av din resa.

1 gillning

Efter att faktiskt ha räknat lite håller jag med om detta. Insättningarna till den allmänna pensionen blir större än de pengar man får ut genom att ha lägre lön och göra utdelningar. Avkastningen på pensionen kan jag dock inte gå i god för :slight_smile:

Stort tack!

Bolaget är främst verksamt inom tech där huvuddelen av intäkterna kommer ifrån. Jag har slagit ihop verksamheten med mitt tidigare bolag för att minska administration och revisionskostnader, vilket gör att det även finns vissa sidointäkter i bolaget. Sedan i höstas har omsättningen ökat drastiskt till någonstans mellan 100–200k per månad. Konsultdelen ligger just nu runt 50k/mån ex moms då jag inte har full beläggning, men det diskuteras 1–2 extra dagar i veckan framöver.

Privat har jag inget större behov av högre lön (låg hyra och låga fasta kostnader), vilket gör att det lockar att ligga under brytpunkten och istället komplettera med utdelning en gång per år. Det känns mer flexibelt och skatteeffektivt än att maxa lön enbart för pensionsrätt.

Samtidigt vill jag inte missa effekterna på allmän pension och SGI, så där försöker jag hitta rätt balans.

Förstår helt ditt resonemang. Glöm bara inte att ränta på ränta effekten gör att desto mer tjänstepension du lägger undan nu betyder att du når den tjänstepension du behöver till betydligt lägre kostnad. Om du vill ha tex 5 mkr i tjänstepension så kommer ränta på ränta göra en stor del av jobbet om du gör avsättningar nu jämfört med att du börjar senare.

Jag tolkar ditt svar som att du har 1,2-2,4 mkr i totala intäkter per år? Om vi räknar på 1,8 mkr så är det effektivt att ta ut:

• ca 55 K ggr 1,3 (sociala avg) ggr 12 = 858 K i lön (kostnad för bolaget - ej vad du får ut i lön)

• 55 K ggr 12 ggr 25 % = 165 K i tjänstepension

• 777 K i vinst ggr 0.794 = 616 K efter skatt

• 225 K utdelning

• 616-225 = 392 K kvar i bolaget som läggs i KF på Avanza, indexfonder.

Själv har du då fått ut:

• ca 42-43 K netto per månad. Hög sparkvot (50-70 %) som du lägger på Avanza i indexfonder eller liknande.

• full allmän pension och PPM (ta såfa-fonden) där ränta på ränta börjar

• full tjänstepension om 165 K på Avanza som du lägger i indexfonder.

• 176 K i utdelning som du lägger på Avanza indexfonder och ränta på ränta tar fart

Du ska göra på det sätt som känns bäst för dig. Men om du vill använda bolaget så skatteffektivt som möjligt för att få ut så mkt kapital som möjligt så är det bra att göra som ovan. Du kommer bli rik som ett troll. Både i bolaget och privat. Att du inte behöver så mkt lön gör inget. Öka bara din sparkvot då.

Du har i ung ålder skaffat dig en väldigt bra start. Desto mer du sparar nu, desto enklare blir det senare. Men glöm inte att leva också. Att vara 24 år ska vara kul.

Lycka till!

1 gillning

För att förtydliga gällande tjänstepension. 165 K i avsättning i:

• 5 år som läggs i indexfonder ger 978 K. Om du sen (29 år) inte gör fler insättningar så har du 7,4-7,5 mkr efter 30 år till (59 år)

• 10 år (34 år) = 2,3 mkr. Sen utan fler insättningar blir det 17,8-17,9 mkr på 30 år till (64 år).

Du kan alltså ha sparat klart till din tjänstepension efter 5 år beroende på hur mycket du vill ha i pension till vilken skatt. Man behöver inte ha för stor tjänstepension. Då får du 55 % skatt över en viss nivå vid uttag. Då blir det bättre att istället betala bolagsskatt och sen ta ut det som utdelning.

Jag vill gärna att du själv gör uträkningarna för ovanstående är gjorda i all enkelhet. Men det är någonstans där man landar.

1 gillning

35% till tjp tror jag!

2 gillningar

Intressant. Jag betalar in max tjp just nu och är 28 år. Vilket totalbelopp när man går i pension gör att man har för mycket? Betalat in så mycket i 4 år så kanske är dags att tänka om snart…

Räkna med tjp på 5% upp till 55 i lön och överskottet skulle jag sätta i AF och KF.
Använda utdelning och in i ett isk.

Det viktiga i ett företag är först bygga upp likvida medel som täcker 6 månader kostnad.
Kassaflödet med vinstmarginaler över 40% ger bra utrymme.
Låt pengarna växa, lev billigt.

Du är 25 har massa år kvar :+1:

Edit: jag skulle prata med oberoende pensionsrådgivare som tar betalt per timme och har koll på beskattning och pension för egenföretagare. Billig peng för TS att hitta en bra lösning utifrån sina förutsättningar.

Men baserat på vad jag själv vet, som jag skrev tidigare:

Jag skulle maxa lönen, upp till det som är högst av max allmän pensionsavsättning och brytpunkt för statlig skatt.

Pensionsförsäkring skulle jag inte sätta av en krona till utan istället ta ut det som går genom lön och utdelning och låta resten ligga kvar i bolaget på KF eller liknande och ta ut det i framtiden.

Det finns inte så mycket nytta med att låsa in pengarna i en pensionsförsäkring som man kan ta ut tidigast vid 55 som det ser ut idag men kanske vid 60-75 i framtiden.

Men som andra har skrivit, det kan i så fall vara en idé att skyffla över medlen till ett holdingbolag utan aktivitet om verksamhetsbolaget skulle bli stämt eller liknande.

Ovan förutsätter också att man inte är gift utan äktenskapsförord, om man vill skydda sin pension mot skilsmässa så att den inte ingår i bodelning behöver det ligga i en pensionsförsäkring.

Förmodligen finns det fler saker än ovan att tänka på.

Tänker spontant att den här ordningen är fel. Under förutsättning att man klarar att inte bränna alla pengar man tar ut, utan kan spara privat till sin psnsion, så bör det vara förmånligare att max:a utdelning innan man sätter av tjänstepension. Beskattningen på tjänstepension blir 24% särskild löneskatt + den skattesats du kommer ha som pensionär, och det finns inga som helst garantier att den blir lägre än 30%, om du maxar tjänstepension under lång tid är det snarare stor risk att du hamnar på statlig inkomstskatt som pensionär. Utdelning är 20% bolagsskatt + 20% kapitalskatt upp till 3:12-schablon. (Som för 2026 framåt f ö är en bit över 300K)

Faktum är att jag är tveksam till traditionell tjänstepension som företagare alls. Utöver problematik med ev framtida hög skatt, ev betydligt högre än vid ett träda-upplägg, är pengarna låsta och otillgängliga under stora delar av livet. Förutsatt att man har holdingbolag eller driver verksamhet med låg risk för konkurs har jag svårt att se fördelarna med tjänstepension snarare än att bara investera pengarna i bolaget. Direktpension kan vara ett alternativ också. Men det är en diskussion man kan ta med oberoende pensionsrådgivare, eller lyssna på pod:avsniten med Monica på Pensionsguiden.

1 gillning

Orkar inte göra en snurra nu på arbetstid men tänker:

Vanlig Bolagsskatt betalar man väl bara “första gången” man gör vinst på en peng, sen schablon på sin KF årligen. Över tid lär den där första bolaggskatten bli liten i sammanhanget?

Avkastningsskatten på en tjänstepension är lägre än den löpande schablonen på en LF eller ISK.

Självklart i sammanhanget verkar dock vara att man inte vill ansamla för mycket pension så man får betala statlig inkomstskatt. Och detta är väl lite en gamble när man är ung. Man kanske blir anställd tiotaggare om ett par decennium och ångrar att man fyllde på sin tjänstepension så tidigt.

Jag skulle dock resonera att flexibiliteten och friheten att plocka ut som utdelning vinner.

Det är därför det är viktigt att tänka hur man vill strukturera sin tjänstepension för att nå till max nivån för 30 % uttag men inte mer (om man inte vill).

Jag delar andras syn att flexibiliteten är viktig så den får man ha med i bedömningen. Men då bör även säkerhet tas med. Om bolaget hamnar på obestånd eller blir stämd så är det som är i KF inte skyddat (kan dock lösas via separat holdingbolag). Tjänstepensionen är dock din och tillhör ej bolaget.

Vill man ha det effektivast ut skattesynpunkt så är nog min sammanställning korrekt men lägg även in frågor såsom kapital för att klara likviditet, flexibilitet, när man behöver pengarna (man kanske vill ta ut pengarna till högre skatt under barnåren och istället för lägre vid pension), samt säkerheten att tjänstepensionen är skyddad från de tråkigheter som bolaget kan hamna i.

Skriv upp din strategi som du sen kan uppdatera en gång om året beroende på hur intäkterna är eller om ditt liv/värderingar har förändrats och kräver mer pengar.

Med ett direktpensionsavtal är den det såvitt jag förstår. (Har inte det själv, ska sägas).

En klar risk att inte spara till sin pension som egen aktör.
Avdragsgillt upp till 35% av lönen eller 10 pbb om jag inte missminner mig.

Oavsett sparform gäller det att få pengarna att växa med ränta på ränta effekt,
Allt handlar om att skatteoptimera, är man 25 har man måånga år kvar,
Vinsterna tar man från början.