Jag är anställd med bisyssla. Månadslön från tillsvidareanställning knappt 70K i månaden.
Gör extraarbete i eget AB, fakturerar 500K-700K per år, utgifter knappt 100k. Är snart inne på tredje året.
Fyller inom kort 50 och lär stanna på jobbet några år till. Har hyfsad pension sparad. Konsultuppdrag finns nog för minst 200k i flera år framåt kanske upp till 700k.
Jag vill inte arbeta heltid i mitt AB och jag gillar min anställning. Lever på runt 30 netto så mycket sparas, onödigt mycket kanske.
Hittills har jag bara tagit ut utdelning ur AB, dvs aldrig tagit ut lön.
Hur skulle ni göra med överskottet i AB? Jag har hittills inte periodiserat utan skattat fram hela vinsten och sedan tagit ut 180k.
Jag hade fortsatt med utdelning men periodiserat och investerat kapitalet i någon fond.
Sen när jag går i pension hade jag börjat ta ut lön tills lön+pension når brytgränsen.
Nej, inte av redan skattade pengar.
Men periodiseringen blir ju mer och mer eftersom man återför den och sen kan periodisera om 25% igen. Så denna summa kan hinna växa en hel del.
Jag ska säga att jag inte är expert på detta men däremot funderar jag fram och tillbaka på liknade frågor.
Om du tycker något av det nedan är intressant så kolla det med din/en revisor så du säkert hamnar rätt
I nuläget hade jag bolagsskattat för vinsten och tagit utdelning som du gör. Utnyttja 3:12 så länge de finns. Man vet aldrig.
När det gäller att ta ut lön så hade jag funderar i dessa banorna …
I nuläget är det ju inte lönt för dig att ta lön från bolaget pga statlig inkomstskatt på hela den lönen eftersom du är över brytpunkten pga jobbet.
När du slutar på jobbet så kan du ju börja ta ut lön ur bolaget tänker jag. 200-700 kkr är rätt stort spann men någonstans i mitten blir det ju en bra lön på 35 kkr eller så. Blir inte så mycket skatt på den, runt 25% plus att du ”får tillbaka” 18.5% i avsättningar på inkomstpension och PPM. Så låg skatt om man räknar in det.
Om du tänkt hålla på med bolaget längre så kan du även försöka skjuta en del av löneuttaget till senare då skatten på inkomst av tjänst (lön) blir riktigt riktigt låg som pensionär.
I nuläget kickar detta in från det år man blir 66 år (pensionsålder + 1) då blir skatten på löner otroligt låg. Bild nedan från Pensionsmyndighetens rapport - länk nedan - som kan vara värt att läsa.
Sannolikt kommer denna gränsen att följa med upp efterhand som pensionsåldern (riktåldern) höjs. I ditt fall kanske riktålder 68 år med låg löneskatt från och med året man fyller 69 kan vara rimligt att anta
Alltså skulle du kunna börja sätta av 25% av vinsten i periodiseringsfond (för att undvika bolagsskatt) säg från du är 63 och framåt. Du får ha pengarna i periodiseringsfonden i Max 6 år så då kan du börja ta ut lön med riktig låg skatt som pensionär från säg 69.
Såklart om du tar ut lön under tiden så blir vinsten lägre och därmed lägre avsättning till periodiseringsfonden. Om du inte tar ut lön för att maxa periodiseringsfonden så får du ta ut resten som utdelning. Eller en mix av dessa.
Sen är såklart frågan om du tycker det är lönt att maximera med (laglig) planering som ovan eller du vill bara njuta av livet.
En annan brasklapp är såklart också att staten kan ändra på samtliga skatter i princip när den vill
Jag skulle nog redovisat mer hur jag tänkt och räknat.
Med en lön typ runt 35 k i lön så menar jag fortfarande att det är bättre skattemässigt än att ta utdelning om man tar hänsyn till pensionen.
Om man tar ut 35 K i lön (46 K i företagskostnad med soc. avg.) får jag totala skatten 29% när man tar hänsyn till pensionen.
Om man låter motsvarande 46 K skattas i bolaget och sedan utdelningsbeskattas så hamnar man på 36.5% skattetryck.
Så jag får det till att man får totalt 3.5 kkr mer ut av de 46 kkr som går ur bolaget när man krediterar pensionen. Såklart om man inte litar på pensionen så ska man ju såklart inte räkna med den och i så fall köra utdelningsspåret.
Beräkningar nedan … säg till om/var jag i så fall har räknat fel? Hur tänker du med ditt företag?
Jag tror ditt tankefel är att vi* snackar ju uttag av redan beskattade pengar så nettouttag utdelning blir knappa 37k.
*skummar om tråden så kanske det bara är jag som utgår från att vi snackar om de skattade pengarna medan de periodiserade är det mera givet man tar som lön.
7% enheter mer eller mindre i skattetryck tycker jag är alldeles stor felräkning
Men det är väl bra om trådskaparen får input från olika synvinklar och utfall så får den som vill ha input avgöra vad den vill göra. Det handlar ju inte vad du eller jag ska göra. Eller hur?
@JFB, @E.D@Tjocke Jag är väldigt tacksam för er diskussion, den belyser aspekter som jag helt missat.
Utifrån er input så tänker jag:
fortsätta med företaget och se till att ha en bruttovinst på minst 500k
periodisera så att jag kan ta full utdelning (~183k)
skapa en kf för företaget och spara det skattade överskottet i en indexfond a) låter det vettigt och b) jag gillar global index, skulle ni välja det eller ta nån annan fond?
sikta på att ta lön från bolaget den dagen jag inte har kvar min anställning, lär dröja mer än sex år.
nåt annat konkret ni tycker att jag ska göra eller förbereda redan nu?
Jag hade valt att maximera periodiseringsfonderna direkt, dvs alltid rulla fram maximalt av överskottet. Motivet - man vet aldrig när man bli av med jobbet/säger upp sig/blir långtidssjukskriven och kan behöva ta ut lön från egna bolaget.
Maxa utdelningen enlig. 3:12
Öppna en KF för skattad vinst och p-fonder och investera enligt eget huvud (globalt index eller annat skoj). Detta kan bli en bra pengamaskin som kan försörja dig i många år.
Du är så ung, så mitt vanliga tips att använda p-fonderna för att kunna ta ut lågbeskattad lön från 66 år känns lite väl långt borta (och åldern det gäller är sannolikt några år högre då).
Tack @Monica uppskattar dina råd Brukar du sätta hela den skattade vinsten (efter utdelning) i KF:n?
Gällande pension så har jag hittills tjänat in ca 5 miljoner enligt minpension.se så jag tror att det kommer att räcka. Det är skälet till att jag inte löneväxlar. Mina föräldrar är snart 80 och båda arbetar fortfarande och jag tror att jag kommer att gå samma väg.
Ja, lön upp till brytpunkten i ens företag så länge man interedan ligger över brytpunkten via ens anställning. Vilket trådskaparen gör.
Ja, jag tyckte det framgick av mitt resonemang ovan att vad man behöver göra i den situationen som beskrivs också beror på om man kan/vill fortsätta konsultandet samt hur länge.
Då så, då låter det som att du har “koll på besticken” och bra förutsättningar!
Personligen så siktar jag alltid på att ha majoriteten av företagets kapital investerat. Av kapitalet är kanske 80% på börsen och resten på investeringar utanför börsen. Hade gärna velat ha lite mer investerat utanför börsen för att undvika beroendet av börsen, men just nu har jag inga bra objekt att investera i så nu har jag lite mer på sparkontot. För min del så kommer pengarna att ligga i sin KF kanske 10-15 år så jag ser inga problem med att ha 100% aktier/aktiefonder där, men det får man ju bedöma efter egen tidshorisont och risknivå.