Bolag 1: Konsultbolag som omsätter ca 2,5 miljoner
Bolag 2 Konsultbolag som omsätter ca 200 000 kr
Jag kan styra till vilket bolag jag tar in pengarna.
Ur bolag 1 tar jag ut lön upp till kravet för lönebaserad utdelning vilket är ca 40 000 detta år. Ur bolag 2 tar jag ut schablonbeskattad utdelning utan lönekrav (ca 195 000 kr år 2023) och ur bolag 1 tar jag ut lågbeskattad utdelning baserat på lönen.
“Problemet” är att det såklart blir pengar över och jag sätter över maximalt i periodiseringsfonder. Mina kostnader är ca 12 000 kr i månaden så i teorin skulle jag kunna leva på enbart den schablonbaserade utdelningen ur bolag 2 (156 000 kr efter skatt om året eller 13 000 kr i månaden).
En tanke jag hade var att man skulle kunna skapa ett nytt bolag varje år och sedan lägga dem i “linda” för att då kunna tömma bolaget på fem år med lågbeskattad utdelning och jag skulle då i teorin kunna t ex ha 4 st bolag och tömma dem över en 20-års period. Dock räknas inte bolaget som vilande om man har ett annat bolag inom liknande verksamhet så det konceptet fungerar inte.
Jag känner självklart till att man får ner vinsten genom att ha kostnader i bolaget men jag är inte typen som vill köpa massa onödiga prylar, ha dyra leasingbilar på bolag eller liknande.
Vad finns det för smarta alternativ? Det jag egentligen är ute efter är en modell där man kan dra in mycket pengar i några år men inte behöva beskatta samma år utan i princip “dra ut på det” över en lång tid och kunna pensionera sig tidigt.
Jag vet inte direkt om jag ser några problem här om målet är att pensionera sig så tidigt som möjligt. Investera överskottet i bolagen och när du nått ett tillräckligt stort kapital, börja lev på utdelningen eller lägg ned bolaget och plocka ut vinsten.
Se även avsnitt 318 för mer långsiktiga lösningar:
Om jag t ex ska ha en kapitalförsäkring för bolaget och investera pengar måste jag först betala vinstskatt och det är pengarna efter det jag kan investera? Enkelt räknexempel:
Omsättning ex moms: 1 000 000
Vinstskatt: 206 000
Kan investeras “hur man vill”: 794 000 kr
Tänker jag rätt? Vinstskatten kan jag aldrig undvika? jag kan aldrig köpa aktier eller liknande utan att först betalat bolaggskatten på pengarna?
Om vi leker med tanken att man då investerar dessa 794 000 kronorna och de ökar till en miljon, kan hela detta beloppet då vid ett annat räkenskapsår användas till “kostnader” i bolaget?
Förstår inte poängen med att skapa nya bolag varje år?
Du får enbart tillgodoräkna dig utdelningsutrymme enligt förenklingsregeln i ett bolag per år, således spelar det ingen roll hur många bola du har du kommer inte ackumulera utdelningsutrymme eftersom du maxar utdelning varje år.
Att spara pengar i bolaget till 20% bolagsskatt och investera för att ta ut senare är inget dåligt alternativ.
Precis. Du kan inte undvika bolagsskatten eftersom en investering i en KF inte är en kostnad. Å andra sidan skattas du ju inte för den vinst som uppstår i KF’en därefter. Eftersom du skriver “utan att ta ut lön” i din frågeställning spelar det kanske inte så stor roll. När du lyfter utdelning sker ju det från kapital som redan är beskattat.
Ligger de i KF är det schablonbeskattning typ ISK som gäller. De kan användas till kostnader, lön eller utdelning men helst vill man ju inte använda beskattade pengar till löpande kostnader…
Säg att jag då omsatt 100 000 kr i ett bolag och inte har några kostnader och blir erbjuden att bli delägare i ett bolag och köpa aktier för 100 000 kr. Det kan jag inte göra för de omsatta pengarna då utan jag måste först betala bolagsskatten?
Titta gärna på poddavsnittet där jag gästade RikaTillsammans så får du en hel del bra tips. När det gäller beskattning så är det periodiseringsfonder som gäller. Resten får du skatta ut.
Men en fråga som uppstår är hur man egentligen får periodisera om intäkter som ett sett att kunna reglera skatt. Säg att en författare skriver en bok under fem års tid, när boken är klar gör författaren en vinst på 5 miljoner (det året boken släpps), all beskattning hamnar ju då på ett år när det egentligen är fem års arbetsinsats?
Mitt exempel vad väl kanske dumt. Men säg att författaren år 5 säljer för såpass mycket att denne kan ta ut 2 miljoner i lön. Det blir då en massa skatt det året, och sedan ingen lön de 4 tidigare åren. Det blir ju väldigt snedvridet då arbetsinsatsen kan vara flera år innan intäkten, hur löser man sådant?
Inte helt i ovanligt i nystarade företag eller mjukvaruföretag med stora utvecklingskostnader innan produkten kan börja generera intäkter går att bokföra detta som en tillgång som sedan skrivs av och därmed jämnar ut kostnader med intäkterna.
Dina 794 000 är redan vinstskatt de och om du investerar pengarna i en KF med årlig schablonavgift så är även dessa pengar redan vinstskattade.
Om du sedan använder dessa för att betala ut lön eller andra kostnader är helt okej. Även om det då är med skattade pengar och du har fått betala vinstskatt redan.
Du kan även använda pengarna till utdelningar (utan att behöva betala ytterligare vinstskatt. Så säg att du slutar jobbar och har ett par miljoner sparat då har du flera trevliga år framöver med utdelningar.
Finns ett ytterligare alternativ och det är att investera via Depå istället för KF. Då räknas eventuella vinster från investeringen som intäkter och kan då kvitta mot utgifter. På detta sätt kan man komma undan schablonavgift på KF och därmed få ut lite mer varje år (med ränta-på-ränta kan det bli en hel del beroende på tidsperiod). Detta alternativ passar inte alla utan bruka vara de som gör exit från bolag men vill fortsätta få lön (och de förmåner det innebär VS träda/vilande bolag).
@Monica rätta mig gärna om jag är helt fel ute. Känns som du har koll på sånt här
Jag håller med om dina förslag. Det finns många bra sätt att föra över kapitalet från bolaget till ägaren. Det är precis detta jag hanterar i kursen ”Pensionsspara smart som företagare”.
Jag hade planerat att låta inkomsterna växa i moderbolaget, när man blir 67 försätter man ta lagom lön. Men att man behöver skatta pengarna innan man kan investera de, det blir double beskattning i slutändan? Och i ISK försvinner minst 1-1,6 procent! Finns det annat sätt? Jag har lyssnat på podden med Monica, har varit hos skatterådgivare, inte hört detta