Slutet på mitt första räkenskapsår är i antågande och det verkar ha gått rätt bra. Har haft som mål att ha minst 3månadslöner (plus övriga omkostnader, räknar på 80000kr/mån) i bolaget. Funderar på att köpa indexfonder för överskjutande belopp för att ändå behålla pengarna i företaget (vill gärna ha sex månaders lön och omkostnader).
Jag har tagit ut en lön på 45000kr/mån och jag har förstått det som att jag kan egentligen har kvar lite till brytpunkten. Skulle kunna ta ut lite utdelning osv men ser egentligen inte poängen med detta, har tillräckligt från lönen?
Har möte med min redovisningskonsult i veckan. Men tar gärna emot lite återkoppling och tankar från er som kanske kan mer om detta än mig? Är det en tokig idé att investera pengarna via företaget istället för att ta ut dem och investera dem?
(Antar att du har normalt verksamhetsår (jan-dec).
Du kan ta utdelning vid årstämman efter det första bokslutet.
Ta lön upp till brytpunkten för statlig skatt genom att räkna baklänges i december. Gränsen för 2022 är 554900kr, men 45000*12 blir ju ganska nära…
De flesta här tycker att det är smartast pga att du får pensionsrätter för 18,5% av lönen till en ok skatt.
Bra tänkt med buffert i firman.
Tänk också på att skatten på vinsten också skall betalas till slut, så alla pengar som är i kassan efter lön kan man inte se som färdigskattade nu. Jag menar att om du gör en vinst på 100000, så skall 20600 kronor in till staten så småningom. Men lejonparten av kassan, minus buffert, kan du investera. Tex i en KF eller ta som utdelning i vår.
De flesta tar ut så mycket det går i utdelning och investerar bara via företaget om det finns mer pengar än utdelningsutrymme. Sedan investerar du dem privat, säkert i ISK.
Du får också tänka på hur du gör med tjänstepension.
Först körde jag max tjp (35% av lön, som är en avdragsgill kostnad) i flera år, men sedan slutade jag och investerar nu via ABt istället som skall bli min motsvarighet.
Sedan gör man helst max avsättning till periodiseringsfonder (25% av vinsten). Detta kan vara en del av “bufferten” och dessa slantar skall skattas senast om 7 år, vilket gör att du kan ta lön för dem om kanske 5 år utan att få skatteavbränningen nu. De facto kostnaden är kanske 0,5% per år. Så dessa pengar får gärna växa under dessa år.
Håller med @Dan3! (tack @Dan3 för kloka kommentarer i dessa företagstrådar).
Tumregeln som jag tror vi har enats om här i forumet (se t.ex. diskussioner här och här) är:
Först och främst lön upp till statlig inkomstskatt
Avsättning till tjänstepension minst som motsvarande kollektivavtal (vissa som t.ex. @Ola_Morin tycker att man ska köra direktpension men det är en variation).
Ja, kan hålla med om det. Men det kräver ju att man har en strategi för att ha “cash sen” också. Vilket jag sett många exempel på att folk inte har. Därav att jag tänker som företagare bör man ju som “sämst” ha samma lösning som om man vore anställd.
Nästa år höjs ju skiktgränsen för statlig skatt(SG) rejält, och den pensionsgrundande gränsen (PG) blir lägre.
Då har vi alltså ett omvänt förhållande mot idag då PG är högre än SG, och konsensus var att det var SG som var rekommenderad.
Jag kommer att välja den lägre av dessa, men hur resonerar ni?
Jag hade missat att det var först vid årsstämman man kan ta ut utdelning. Något i mig får mig att så långt som möjligt undvika att ta ut pengarna ur företaget för att jag är en sådan som gärna har mina investeringar flera led från mina klåfingrig. Ska läsa i de länkarna som @janbolmeson skickade här nedan för att reda i vad det finns för fördelar med att ta ut som utdelning och investera i ISK jämfört med att investera i KF i företaget.
Jag glömde nämna att jag sparar i tjänstepension, men inte alls så mycket utan håller mig till lyxiga och bibliska 7%.
Ska absolut kika på detta med periodiseringsfond. Låter jättebra!
Tack Jan och tack för att ni gav mig modet att starta eget överhuvudtaget!
Ska läsa igenom diskussionerna. Ska villigt erkänna att jag gjorde mig skyldig till att posta innan jag letat efter tidigare diskussioner, my bad!
Det jag specifikt är ute efter att lära mig är varför det är bättre att ta utdelning via K10 än att investera överlikviditet. Som jag nämnde i inlägget ovan så vill jag gärna behålla pengarna flera led bort från mig. Jag känner mig själv och grunden i att alls få en ekonomisk stabilitet har byggt på att ha pengarna “långt bort” på tex LYSA och då känns LYSA via företaget “ännu längre bort”. Men det svaret hittar jag säkert i trådarna du länkade! Så jag ska ta mig dit och läsa
Det du har i Bolagets KF (BKF) kommer du antagligen ta ut som utdelning i framtiden, eftersom det är skattade pengar. Så BKF är bara en byrålåda att ha saker i innan de tas fram. Det är bara om du har mycket mer pengar i BKF än ditt utdelningsutrymme som det kan bli ett problem.
Får du stora vinster i din BKF så får du till slut problemet att få ut pengarna till vettig skatt. Hade du istället tagit smällen tidigare och haft de pengarna privat i ISK eller KF, så är kapital + vinst redan skattat. Skatten blir ju inte mindre för att man väntar med uttaget liksom
Vad är det för nackdel med att alltid maximera periodiseringsfonderna? Åtminstone jag brukar se det mer som en bra reserv att plocka fram om man nu skulle få ett rejält intäktsbortfall pga lågkonjunktur osv och därmed gå med förlust efter löneutbetalningar osv. Ska dock erkänna att jag inte direkt gjort någon större analys kring det hela.
Förutsätter här att det inte finns möjlighet att dela ut hela vinsten som aktieutdelning osv.
Finns det något excelark eller liknande där man kan mata in timfakturering och tjänstepensionsprocent, och se hur mycket man får ut, hur mycket skatt man betalar och hur mycket kapital som ligger kvar i bolaget? Jag tänkter då med antagandet att man tar ut lön upp till brytgräns, sedan maxad K10 (eller om man kan mata in lönuttag som en parameter). Vore kul för att kunna labba lite, men jag kan inte beskattningsreglerna bra nog för att göra det själv.
Göra ett själv? Det är verkligen inte raketforskning och excel borde va ett krav för att driva företag (om man inte har någon annan som har excelkörkort i bolaget)
Absolut. Finns det inte redan så gör jag nog det! I mitt fall är det inte excelkunskaperna som tryter, utan kunskapen om företagsekonomin. Den kan jag läsa till mig, om det behövs.
Förlåt om jag lät neggo men vad jag menade va att det är enklast om du gör ett exempel på vad du tror är korrekt och sen lägger ut för feedback. Så blir det liksom lite närmare som du vill ha det än om någon annan skulle göra det…