Ännu en fråga om sparande/tjänstepension i AB

Hej!
Här kommer ännu en fråga, eller snarare en förhoppning om att få ett utlåtande från expertpanelen, gällande hur jag bör tänka kring sparandet i mitt AB. Lite info:

• Ålder: lägre spannet av 30
  • Sysselsättning: anställd i eget AB sedan två år tillbaka, inga andra anställda i bolaget
  • Bransch: sjukvård
  • Målsättning: fortsätta vara anställd och jobba för mig själv. Sannolikt tills det är dags att runda av arbetslivet (65 säger vi väl då, men en FIRE innan dess finns någonstans i bakhuvudet)

Bolaget har tagit ett lån som i slutet av detta år är avbetalt, och jag undrar därför hur ni tycker att jag bör lägga upp ekonomin hädanefter.
Jag har sedan start tagit ut lön till statlig brytpunkt, resterande pengar har sparats på företagskontot för att vara lättillgängliga (med hänsyn till lånet).

Jag har sparat ca 20-25% av min nettolön på börsen, majoriteten av denna summa på Lysa. Sparhorisonten här är lång, +20 år. Jag har väl sett det lite som en tjänstepension då jag annars inte har något sådant sparande i bolaget.

Nu till min frågeställning: låt säga att det i slutet av kommande år finns ca 150-200k på företagskontot efter alla kostnader (ink. lön till statlig brytpunkt).
Hur förvaltar jag bäst denna summa pengar? Eller rättare sagt - då det sannolikt finns väldigt många olika svar på denna fråga, hur hade du som läser detta gjort?

Min spontana tanke är:

• Fortsätta med lön till brytpunkt
  • Utdelning av årets slut på resterande summa
  • Investera denna summa på liknande vis som hittills gjorts (tex Lysa)

Jag har dock börjat fundera över om det finns lämpligare sätt att göra detta på för att inte behöva investera skattade pengar, eftersom att utdelningen ju beskattas med 20%. Därför har jag börjat snöa mig in på att istället månadsvis investera en viss summa i bolagets namn, t.e.x via kapitalförsäkringar (då tjänstepenssionssparande i allmänhet inte verkar särskilt rekommenderat här på forumet).

Jag har dock inte helt fått grepp om hur dessa försäkringar fungerar rent praktiskt. Forumet har absolut varit behjälpligt gällande detta ämne och de poddavsnitt som skummats igenom har förmedlat ett och annat, men det är fortfarande lite oklart.

Så, kort och gott, hur hade ni gjort i min sits? Alla tips och rekommendationer mottages varmt, men håll det gärna på en amatörmässig nivå så att en någorlunda nybliven egenföretagare hänger med i svängarna :wink:

Även om tjänstepension kanske inte alltid är det allra mest optimala vid eget AB tycker jag du ska överväga detta eller variant på det. Det som talar för det är att det du betalar in för tjänstepension är helt knutet till din egen pension, du riskerar inte att vilja plocka dessa medel till annat. Eftersom du är ung har du inte en “fullbetald” tjänstepension från annat håll, vilket gör att det kan vara bra att fylla den tårtbiten.

Överväg även inbetalning till IPS i stället för tjänstepension, som utdelningsreglerna funkat hittills kan du då ta högre utdelning, givet att du använder lönebelopp över brytpunkt för IPS.

Du får ingen hävstång av att behålla oskattat kapital i bolaget. Se här för ett räkneexempel. Behåller man kapitalet i bolaget så skjuter man egentligen bara beskattningen på framtiden. Förr eller senare behöver det beskattas och då är 20 procents beskattning relativt lågt.

Nackdelen med att behålla kapitalet i bolaget är att du begränsas av utdelningsutrymmet när du behöver det. Särskilt nu med de föreslagna förändringarna i 3:12-reglerna där man vill slopa uppräkningen av sparat utdelningsutrymme. Med andra ord kan du hamna i en sits där din företagsportfölj växer snabbare än ditt utdelningsutrymme och det därav skapas en inlåsningseffekt.

Jag skulle i första hand kört vidare på det upplägget som du först radade upp.

Tack för ditt svar!
Precis, jag tänker lite i samma banor gällande att jag egentligen inte har något emot att låsa pengarna. Det rör ju sig inte om astronomiska summor direkt. Det jag läst om IPS hittills (som spontant inte verkar särskilt lockande), är dock dubbelbeskattningen. Eller jag har kanske fått något om bakfoten där?

Japp. Dubbelbeskattningen gäller endast de som tidigare haft tjänstepension i sin anställning. Så här ser kalkylen ut för oss som maxar IPS-avsättningen.

Klockrent. Då är jag med på banan och det är också lite så jag tänkt. Jag har hela tiden planerat att inte låta för mycket pengar ligga på företagskontot när lånet är avbetalt (förutom en planerad buffert kanske, men det är en diskussion för sig).

Ok, så du hade tagit ut utdelningen och investerat denna privat på samma vis som jag gjort hittills? Alltså inte separera mitt långsiktiga sparande (som redan är igång) med ett nytt, deciderat pensionssparande utan helt enkelt fortsätta fylla på i det redan påbörjade?

Intressant. Tack! Det ska definitivt övervägas som ett potentiellt alternativ.

Ja, man behöver inte har båttom när det kommer till avsättningar till IPS, tjänstepension eller direktpension. Så jag skulle rekommendera att man börjar med det här (förutsatt att man redan har byggt upp en buffert):

1. Lön upp till brytpunkten för statlig inkomstskatt

2. Utdelning enligt huvudregeln

3. Spara eventuellt överskott i en företagsägd KF

Därefter kan man börja fundera över vilket pensionssparande man vill ha. Problemet med att hoppa in i en tjänstepension utan närmare eftertanke är som sagt att man bränner möjligheten till IPS i all framtid för den anställningen. Så överväg noggrant och välj en av sparformerna när du är bekväm i att ta ett beslut. Jag har som sagt landat i en kombination av IPS och KF men vad som är rätt för mig behöver inte vara rätt för andra så det finns inga universella svar här.

Det låter logiskt. Gällande punkt nummer 3 och eventuellt överskott dock. Jag förstår det som att du menar på ett hypotetiskt överskott efter att utdelning enligt huvudregeln gjorts? Alltså om jag skulle ta ut en maximal utdelning till gränsbeloppet och fortfarande ha en summa kvar så sparas denna summa enligt punkt 3 i ditt exempel - men att utdelningen i fråga fortsatt sparas på samma vis som jag hittills gjort, alltså privat?

Japp, precis så.

1 gillning