Hej!
Här kommer ännu en fråga, eller snarare en förhoppning om att få ett utlåtande från expertpanelen, gällande hur jag bör tänka kring sparandet i mitt AB. Lite info:
Ålder: lägre spannet av 30
Sysselsättning: anställd i eget AB sedan två år tillbaka, inga andra anställda i bolaget
Bransch: sjukvård
Målsättning: fortsätta vara anställd och jobba för mig själv. Sannolikt tills det är dags att runda av arbetslivet (65 säger vi väl då, men en FIRE innan dess finns någonstans i bakhuvudet)
Bolaget har tagit ett lån som i slutet av detta år är avbetalt, och jag undrar därför hur ni tycker att jag bör lägga upp ekonomin hädanefter.
Jag har sedan start tagit ut lön till statlig brytpunkt, resterande pengar har sparats på företagskontot för att vara lättillgängliga (med hänsyn till lånet).
Jag har sparat ca 20-25% av min nettolön på börsen, majoriteten av denna summa på Lysa. Sparhorisonten här är lång, +20 år. Jag har väl sett det lite som en tjänstepension då jag annars inte har något sådant sparande i bolaget.
Nu till min frågeställning: låt säga att det i slutet av kommande år finns ca 150-200k på företagskontot efter alla kostnader (ink. lön till statlig brytpunkt).
Hur förvaltar jag bäst denna summa pengar? Eller rättare sagt - då det sannolikt finns väldigt många olika svar på denna fråga, hur hade du som läser detta gjort?
Min spontana tanke är:
Fortsätta med lön till brytpunkt
Utdelning av årets slut på resterande summa
Investera denna summa på liknande vis som hittills gjorts (tex Lysa)
Jag har dock börjat fundera över om det finns lämpligare sätt att göra detta på för att inte behöva investera skattade pengar, eftersom att utdelningen ju beskattas med 20%. Därför har jag börjat snöa mig in på att istället månadsvis investera en viss summa i bolagets namn, t.e.x via kapitalförsäkringar (då tjänstepenssionssparande i allmänhet inte verkar särskilt rekommenderat här på forumet).
Jag har dock inte helt fått grepp om hur dessa försäkringar fungerar rent praktiskt. Forumet har absolut varit behjälpligt gällande detta ämne och de poddavsnitt som skummats igenom har förmedlat ett och annat, men det är fortfarande lite oklart.
Så, kort och gott, hur hade ni gjort i min sits? Alla tips och rekommendationer mottages varmt, men håll det gärna på en amatörmässig nivå så att en någorlunda nybliven egenföretagare hänger med i svängarna
Även om tjänstepension kanske inte alltid är det allra mest optimala vid eget AB tycker jag du ska överväga detta eller variant på det. Det som talar för det är att det du betalar in för tjänstepension är helt knutet till din egen pension, du riskerar inte att vilja plocka dessa medel till annat. Eftersom du är ung har du inte en “fullbetald” tjänstepension från annat håll, vilket gör att det kan vara bra att fylla den tårtbiten.
Överväg även inbetalning till IPS i stället för tjänstepension, som utdelningsreglerna funkat hittills kan du då ta högre utdelning, givet att du använder lönebelopp över brytpunkt för IPS.
Du får ingen hävstång av att behålla oskattat kapital i bolaget. Se här för ett räkneexempel. Behåller man kapitalet i bolaget så skjuter man egentligen bara beskattningen på framtiden. Förr eller senare behöver det beskattas och då är 20 procents beskattning relativt lågt.
Nackdelen med att behålla kapitalet i bolaget är att du begränsas av utdelningsutrymmet när du behöver det. Särskilt nu med de föreslagna förändringarna i 3:12-reglerna där man vill slopa uppräkningen av sparat utdelningsutrymme. Med andra ord kan du hamna i en sits där din företagsportfölj växer snabbare än ditt utdelningsutrymme och det därav skapas en inlåsningseffekt.
Jag skulle i första hand kört vidare på det upplägget som du först radade upp.
Tack för ditt svar!
Precis, jag tänker lite i samma banor gällande att jag egentligen inte har något emot att låsa pengarna. Det rör ju sig inte om astronomiska summor direkt. Det jag läst om IPS hittills (som spontant inte verkar särskilt lockande), är dock dubbelbeskattningen. Eller jag har kanske fått något om bakfoten där?
Japp. Dubbelbeskattningen gäller endast de som tidigare haft tjänstepension i sin anställning. Så här ser kalkylen ut för oss som maxar IPS-avsättningen.
Klockrent. Då är jag med på banan och det är också lite så jag tänkt. Jag har hela tiden planerat att inte låta för mycket pengar ligga på företagskontot när lånet är avbetalt (förutom en planerad buffert kanske, men det är en diskussion för sig).
Ok, så du hade tagit ut utdelningen och investerat denna privat på samma vis som jag gjort hittills? Alltså inte separera mitt långsiktiga sparande (som redan är igång) med ett nytt, deciderat pensionssparande utan helt enkelt fortsätta fylla på i det redan påbörjade?
Ja, man behöver inte har båttom när det kommer till avsättningar till IPS, tjänstepension eller direktpension. Så jag skulle rekommendera att man börjar med det här (förutsatt att man redan har byggt upp en buffert):
Lön upp till brytpunkten för statlig inkomstskatt
Utdelning enligt huvudregeln
Spara eventuellt överskott i en företagsägd KF
Därefter kan man börja fundera över vilket pensionssparande man vill ha. Problemet med att hoppa in i en tjänstepension utan närmare eftertanke är som sagt att man bränner möjligheten till IPS i all framtid för den anställningen. Så överväg noggrant och välj en av sparformerna när du är bekväm i att ta ett beslut. Jag har som sagt landat i en kombination av IPS och KF men vad som är rätt för mig behöver inte vara rätt för andra så det finns inga universella svar här.
Det låter logiskt. Gällande punkt nummer 3 och eventuellt överskott dock. Jag förstår det som att du menar på ett hypotetiskt överskott efter att utdelning enligt huvudregeln gjorts? Alltså om jag skulle ta ut en maximal utdelning till gränsbeloppet och fortfarande ha en summa kvar så sparas denna summa enligt punkt 3 i ditt exempel - men att utdelningen i fråga fortsatt sparas på samma vis som jag hittills gjort, alltså privat?
Hej igen alla hjälpsamma medlemmar.
Nu till nästa del av min fråga som handlar om buffert. Jag blir inte riktigt klok på vad som är “normalt” att göra här. Företagets lån beräknas vara avbetalt någon gång i början på 2026, efter denna slutbetalning kommer saldot på företagskontot att vara relativt lågt - givetvis efter att lön och övriga kostnader också är betalda för denna månad. Inga konstigheter tänker jag, då pengarna som tidigare sparats på företagskontot ju varit avsatta för just detta lån. Efter avbetalningen börjar väl “resan” på riktigt för mig som företagare och jag har börjat spekulera lite kring optimala upplägg hädanefter.
Jag kommer fortfarande att ta ut lön till statlig brytpunkt månadsvis (och givetvis följa årliga höjningar), spara ca 20-25% av min nettolön på börsen, och resterande summa som finns kvar i bolaget har jag planerat att ta ut som utdelning. Utdelningen kommer även den att sparas privat på börsen, åtminstone 80% av den iallafall. Men - sen då? Hur mycket utdelning är optimalt att ta ut? Ponera att jag enligt tidigare exempel har 150-200k/år över i bolaget efter alla kostnader. Bör man avsätta något av denna summa till en företagsbuffert, förslagsvis över på ett företagsräntekonto?
Om inte, hur gör man annars? Tillhör det vanligheten att man nollar kontot varje år och “börjar om på nytt” nästa år?
Ber om ursäkt om det hela låter flummigt, men jag verkar inte kunna hitta ett konkret svar på min fråga någonstans.
Du behöver ju ha kvar medel i bolaget för att klara likviditeten om du har ojämna intäkter.
Men förutom det är
tumregeln lön upp till brytpunkten sedan maximal lågbeskattad utdelning.
Har du mer vinst ”över” efter det så kan du maximera tjänstepension, eller använda periodiseringsfond för att spara obeskattad vinst till lön, senare utdelning eller användas i verksamheten.
Om du inte behöver lön privat så är det bäst att aldrig betala lön med skattad vinst (balanserat resultat), har du ojämna intäkter är periodiseringsfond en bra ”lönebuffert”.
Intäkterna är i regel väldigt jämna hela året. Jag är med på tumregeln, och det är lite därför jag funderar över vad som anses vara optimalt att göra i min sits. Av vad jag förstått så verkar lön till brytpunkt → maximal lågbeskattad utdelning alltid vara rekommenderat. Men om utdelningsmöjligheten är 150-200k per år, är det då fortsatt lika starkt rekommenderat att ta ut allt som utdelning? Då kommer detta ju, i mitt fall, resultera i att företagskontot nollas varje år. Jag vet inte om detta är positivt eller negativt, det är just det mina spekulationer handlar om!
Lön privat är nödvändigt då mitt AB är min huvudinkomstkälla.
Precis som i din privatekonomi behöver du en buffert för att klara sena inbetalningar, investeringar eller oförutsedda större utgifter.
Dessa kan bokföringsmässigt ligga som t.ex. eget kapital, periodiseringsfonder eller löpande resultat (årets vinst innan skatt).
Tömmer du allt eget kapital i utdelning behöver du något av de andra för att ha någon buffert.
Vanligt är att spara lite utdelning första året (låta det egna kapitalet inte bli noll), sedan kan man bygga upp periodiseringsfonder nog för en buffert.
Eget ej utdelat kapital går ju inte förlorat och utdelningsutrymmet sparas så det gör inte så mycket om man inte delar ut allt det första året.
Ovan är ju bokföring, likviditet är ju en annan sak, har du pengar över just nu som i framtiden ska betalas ut för t.ex. moms kan du ju fritt använda de pengarna nu förutsatt att du har inkomster som gör att du kan betala i framtiden. Samma egentligen med eget kapital du kan använda de kronor och örena under året förutsatt att du fyller på detta. Aktiekapitalet är lite annorlunda men även det kan tillfälligt nyttjas.
Det var nog precis detta svar jag var på jakt efter. Spara delar av kapital i periodiseringsfonder alltså, och inte plocka ut allt som utdelning. Stort tack! Företagsräntekonto då? Vad är din åsikt kring det?
Hehe glad jag kunde hjälpa till! Periodiseringsfonden kan man återföra när som helst så det är toppen att använda!
Jag har använt 3 månaders räntekonto senaste åren och trots att räntan har sjunkit betydligt nu är det värt det om man har lite större belopp liggande. T.ex. blev det nästan 8 000 i ränteinkomster förra året så det är ju inte så illa
Snyggt, lite som den privata bufferten med andra ord. Den ligger bara där, men växer i takt med räntan och den trevliga ränta-på-ränta effekten. Skall has i åtanke. Tack igen och god fortsättning!