2 400 000 kr i årsintäkt som konsult kommande år, Hur fördela pengar?

Hej,

Skrev en uppsats först men det blev lite utelämnande. Så istället kommer här en kort fråga till er som är företagare och vana vid att inte bara tänka pengar utifrån lön som anställd.

2.4 miljoner kr beräknad inkomst som konsult kommande tolv månader 2023-2024. Hur skulle ni planera hanteringen av pengarna?

Dvs.
Lön?
Pension?
Utdelning?
Spara i bolag eller ta ut allt? Eller blandning, och i så fall hur mycket?
Flytta upp något till moderbolag och använda som sparkonto?

Finns det annat man kan göra?

Stänger mitt första 1.5 år och hoppar in i första utdelningen i år så har inte särskilt mycket erfarenhet av att tänka företagar-livsstil. Jag vet bara att jag är väldigt sparsam och inte unnar mig särskilt mycket utöver morgonkaffet. Men tappat suget att tänka på pengar senaste året (efter att ha varit engagerad i systematik sedan 2013) och är lite orolig för att jag slappar till, och därmed dummar, mig. Eftersom jag tillhör en generation som tänker “hållbarhet” hela tiden finns det inte ens massa strunt jag vill köpa på bolaget som en fet tv, telefon eller bil. Fast möjligtvis en segelbåt eller fjällstuga om det går? :wink:

Ja ni hör. Snart 33 och numera singel. För egen del har jag ca 11.500kr i hyra på en plats jag trivs på och helst inte flyttar ifrån. Möjligtvis köpa lägenhet på samma ställe. ( numera ca 800 000 i privat sparande (tack covid) där 200k är öronmärkt för pension.)

Så, lite personligt mot slutet, men frågan rör alltså ER. Hur skulle NI göra för EGEN del? (så att jag kan sno era smarta idéer :wink: ) Men vill någon ge direkt goda råd är det såklart kul det med!

Tacksam till er som tar er tid att svara!

1 gillning

Lön upp till brytpunkt och (Edit: utdelning till gränsbelopp - inte schablon) resten slussas över till ett holdingbolag som i sin tur har en KF med dig som förmånstagare. Där placerar du pengarna.

Konsultande innebär en del risk så du vill inte ha för mycket stålar i det affärsdrivande bolaget.

11 gillningar

Hur är detta en risk menar du?

OnT:
Har varit egen i några år, varje år gjort vinst men aldrig tagit utdelning. Sparar allt i bolaget till en dålig dag / år när jag känner att jag vill va ledig med full lön.

Har nog med pengar privat så jag klarar mig gott och väl med lön till taket.

Utdelning kan man alltid ta i efterhand, betydligt omständigare att göra det åt andra hållet.

TV kan du inte köpa på bolaget, men en fjällstuga är inga problem. Se till att den är under kontroll av ett annat företag bara så du slipper förmånsbeskattningen!

2 gillningar

Många konsulter gör i sitt arbete bedömingar och lämnar rekommendationer - det kan gälla skadeutredningar med åtgärdsförslag, byggnadstekniska utredningar med rekommendationer av materialval och tekniska lösningar et cetera. Inom IT kan det vara liknande åtaganden med rekommendationer på säkerhetslösningar, val av ramverk i tidigt skede osv.

Vill det sig illa så tabbar man sig och en betongbro spjälkar sönder eftersom man rekommenderat att använda bräckt vatten i betongen, taket på ett tillbyggt köpcentrum rasar och någon dör för att man råkat rita in en placeholder i ritningen och glömde den där utan att räkna på den - eller så föreslår man att outsourca en massa tråkiga körkortsregister till något insignifikant skitland man inte kan peka ut på en karta utan att tänka på att däri finns hemliga identiteter på alla svenska operatörer inblandade i särskilda informationsinsamlingsuppdrag för rikets säkerhet. Und so weiter - när kundens försäkringsbolag anlitat finaste advokatbyrån på gatan - ja, då är det skönt att ha stålarna någon annanstans.

9 gillningar

Tjänstepension i nivå med vad jag hade som anställd. Balanserar sedan lön så jag kan maxa det som blir kvar i utdelning, känns bättre mentalt att pengarna är mina privata, betalar jag lite för mycket skatt så må det så vara. Glöm inte att det är coolt att betala skatt! Lämnar cirka 200K om året i p-fond som man får ha sex stycken av för att kunna fortsätta ta ut lön en regnig dag.

Tack! Hur skulle du göra med pension? 2022 maxade jag 35% i tjänstepension för att jag tänkte “tid i marknaden”. Bättre nu än sedan.

Utdelning kan man alltid ta i efterhand, betydligt omständigare att göra det åt andra hållet.

Det här tankesättet gillar jag skarpt, förmodligen för att det går i linje med min sparsamma sida. Men menar du att du konsumerar för pengar utöver det du får från brytpunkten?

Okej wow. Fjällstugebiten var väl mest ett drömmande skämt som just blev verklighet. Om jag ska lära mig mer om det du nämner, vad ska jag söka efter för typ av information? Nyckelord?

1 gillning

Kan du ge mig ett räkneexempel för hur du “balanserar lön så jag kan maxa det som blir kvar i utdelning.” för egen del? Det är just det här jag är dålig på då min hjärna säger stopp vid brytpunkten pga skattekostnaden och då jag ändå inte har ett behov av högre lön pga minimalistisk hippie.

Om du har lust att berätta lite översiktligt så vore det intressant att förstå kontexten, dvs din livssituation, också!

Nej det gör jag inte :slight_smile: jag sparar ungefär 15k/månad av lönen förutom det som blir kvar i bolaget. (Medräknat amortering på min uthyrda BR) Tar inte utdelning för jag vet inte vad jag skulle göra med pengarna ändå, just nu iallafall. Kan resa och leva som jag vill utan mer pengar.

Ska börja ta en blygsam utdelning på 100k per år från och med i år för att kvitta ränteavdraget på bolånet. Har en rätt dålig buffert privat just nu. 20k kommer gå till amortering på lån, 40k till sparkonto och 40k till nåt jag inte hittat på än, antagligen åker det in på börsen.

Alla stugor i svenska fjällen som drivs av exempelvis Skistar, om man köper en stuga där som företag så är jag rätt säker på att man “ger” hela stugan till SkiStar att hyra ut hur dom vill. Vill man själv bo där får man sen hyra den av Skistar. På det viset slipper man förmånsbeskattning. Dessutom är det bostadsrätter så man slipper lagfart och pantbrev.

1 gillning

Kör huvudregeln, så 50% utdelning av uttagen lön året innan + omkostnadsbelopp (aktiekapital x %). Så säg 800.000kr i årslön, ger strax över 400.000kr i lågbeskattad utdelning (ger 320.000kr i fickan) enligt 3:12 reglerna (som det vänstra blocket är väldigt sugna på att försämra). Så det handlar helt enkelt om att se till att ta ut tillräcklig lön senast 31/12 för att kunna ta ut den utdelning jag har utrymme för i bolaget året efter. Sen lämnar jag p-fonderna i bolaget då, drygt en miljon för den där regniga dagen när jag är utan uppdrag en period.

Livssituation är mitt i livet med allt som där till hör, volvo, villa, vovve o.s.v. Mitt kontrollbehov gör att jag hellre har pengar tillgängliga privat, lätt-tillgängliga än vara utlämnad till vad som händer med 3:12 reglerna framöver. Nu behöver jag bara hantera om (när) någon får för sig att införa förmögenhetsskatt igen. :wink:

1 gillning

När jag körde konsult inom anlägg, så tog jag ut minimalt i lön och ”allt” i en nordnet global indexfond.
Mvh Roberth i Norge

Jag brydde mig aldrig om det där med pension. Återinvesterade allt i verksamheten.

1 gillning

Grattis till god årsintäkt. Mitt råd:

• Lön upp till brytpunkten för statlig statt
  • Lyft utdelning enligt huvudregeln, inte förenklingsregeln
  • Skippa tjänstepensionen och spara i bolaget istället
  • Maxa periodiseringsfonderna

Läs den här tråden om hur man bäst sparar i bolaget. Själv kör jag allt börsnoterat i en kapitalförsäkring:

1 gillning

Lön upp till brytgräns, tjänstepension upp till gräns, sedan resten investerat i konto i företagets namn. Typ. Inte svårare än så.

Däremot är jag lite nyfiken på beräknad intäkt. Endera har du lyckats få en ruggigt bra timpeng och väldigt låg provision till säljare/mäklare, eller så räknar du med väldigt hög utilization. Eller både ock.

Relativt få uppdrag som kund betalar 1500:-/h för med den längden!

Påverkar dock relativt lite i slutändan, sett till hur du förvaltar. En lön på 51.000 kr per månad, ca 15.000 i tjänstepension och ett rejält överskott som du lägger på lämpligt investeringskonto. Sedan delar du ut ca 300.000 kr nästa år, varav du får behålla 240k. Huruvida företaget har kvar 1MSEK eller 0,6 är ganska irrelevant för taktikvalet!

Inte helt fel.

Huvudregeln på K10 inte schablon. Men anlita en redovisningsbyrå som förstår sånt.

1 gillning

Kör liknande.

Tjänstepension för företagare var bra när skatten var högre än sociala avgifterna. Nu ser jag inte poängen. Maxa inbetalningen och du får marginalskatt när du tar ut den.

Spara upp en ordentlig kassa i bolaget. Sen kan man om man klarar det bli anställd i fem år och använda 5:25-reglerna eller flytta utomlands via Cypern om det är mer pengar.

Nä, inte helt solklart. Dock får du en riskspridning genom att fördela. Om övriga regler av någon anledning förändras har du en alternativ placering.

Om TS ligger med så pass mycket pengar över i bolaget så är ~200k per år ingen större grej.

Vill du utveckla dessa två punkter? :thinking:

Om jag vore du så skulle jag ta ut 51158 i bruttolön, avsätta 35 % till tjänstepension varje månad, avsätta maximalt till periodiseringsfond vid räkenskapsårets slut och därefter antingen ta utdelning eller sätta in i en kapitalförsäkring. Jag gör detta själv, men 35% kanske är lite mycket till TJP om din prognos redan är god för pensionen och din ålder är under 35. Det står inte vad din pensionsprognos är idag. Så det blir det usla förskräckliga “det beror på” från mig. Jag frågade nyligen något liknande “konsult som äger eget bolag, optimera…” IT-konsult äger eget bolag, optimera lön+TJP - Nr 2 av janbolmeson
I mitt fall är min pensionsprognos ganska dålig så jag väljer att avsätta 35 % till TJP. Har lite liknande situation, jag är konsult som äger mitt eget AB. kanske ska försöka förstå om det finns något att vinna på löneväxling som jag ännu inte fattar vad det är.

Tack för tipset! Jag läste faktiskt den i våras och blev helt trött då det var så mycket nytt, gick därefter på rådgivning till småspararguiden för lite rådgivning och drog slutsatsen att upp till ca 45 är det vettigt med tjänstepension men därefter blir det kanske lite sämre i och med beskattningsformen. Det var dock inte baserat på att jag tänkte mata in 35% av brytpunkten. Och sannolikt är jag väl inte konsult hela livet så låter vettigt att hoppa i en annan sparform.

Hur öronmärker du dina pengar som pensionspengar?