2 400 000 kr i årsintäkt som konsult kommande år, Hur fördela pengar?

Då är jag med, tack för svaret!

Tack för exemplet. Det är en bra måttstock att förstå i relation till vilken konsumtion andra väljer att ta ut lön :slight_smile:

Tack för svaret. Din slutledningsförmåga är anledningen till att jag fick skriva om det första inlägget :wink: Svaret är både och. Skyr konsultförmedlare och underkonsultande som pesten då jag vill äga relationen med kunden.

Om jag förstår google rätt menar han “klarar att stå ut med att vara anställd” med åtminstone den ena punkten :wink:

Men hur sparar du i bolaget?

Nu ser jag den här kommentaren också. Och även jag har hört perspektivet riskspridning i förhållande till beskattningspolitik. Så i ditt tidigare inlägg menade du alltså fortsätta maxa upp till 35% och därefter lägga resten i bolaget. Hur länge har du gjort det och får jag fråga om ungefärlig ålder? 30-40-50-60? (För att resonera kring Tid kvar i arbetslivet där du kan tänkas fortsätta hova in tjp)

Tack för länken! Min pensionsprognos är rätt god även om jag Studerade till 25 och har jobbat något år utomlands där jag inte räknar att jag kommer få in pension ifrån när det väl är min tur. Men är trots allt trygghetsknarkande.

Som jag förstått det är inte grundtanken med 35% möjligheten att alla ska göra det regelbundet utan den finns till just för att egenföretagare som kanske inte kunnat avsätta så mycket till pension genom livet ska ha en chans att hinna ikapp när man får insikt i att det inte finns så mycket pengar kvar att leva på. Som konsult med konsultarvode hamnar man i någon form av lyxläge som kan tredubbla avsättningen många får som anställd i bästa fall.

I bolaget sparar jag KF, 100% aktier. Men det beror på intresse, fonder funkar lika bra. I KF bokför du bara insättningar och uttag, enklast. Naturligtvis på nätbank.

Sparsamskatt.se tror jag har bra förklaringar på hur man kan göra med ”exit”

1 gillning

Jag öronmärker inte överskottet med vad som ska gå till vad. Jag sparar med en horisont på 20+ år och tänker att det kommer finnas ett relativt stort kapital att plocka av när man väl vill börja trappa ned. Däremot skulle man ju kunna öronmärka dem genom att antingen öppna en KF till eller en direktpension.

Säg inte det. Själv tog jag mitt första uppdrag år 2009 och har inte blickat tillbaks sedan dess. Nu driver jag dessutom ett bolag till så sannolikheten för att jag tar en anställning börjar närma sig noll men man ska aldrig säga aldrig.

Är alla intäkter från samma typ av verksamhet (tanke annars, kör två bolag)?
Har du inte holdingbolag skulle jag överväga det (minska risken för pengarna som du lägger på hög och som kommer att avkasta i bolaget).

Jag tar själv ut lön upp till brytpunkten för statlig skatt
Maxar utdelning enligt huvudregeln i 3:12
Sparar resterande i KF (finns vissa som anser att “buy and hold” i depå är bättre val, gräver du på forumet så hittar du info).

Jag har inte använt mig av periodiseringsfonder men det kan nog vara en bra approach om man har varierande omsättning och / eller närmar sig pensionsålder.

Tanken med att ha en stor KF är att man kan använda avkastningen i framtiden för att betala ut lön eller ta ut utdelning.

1 gillning

Jag kan förstå hur man blir van vid självbestämmandet och ja – risken är nog överhängande även för mig om jag fortsätter lyckas skapa möjligheter. :wink:

Tack för svaret och perspektivet! Och även kommentaren om tanken med KF. Har aldrig funderat närmare på det annat än ur ett “spara, investera och bli rik” perspektiv. Intäkterna är från samma typ av verksamhet i dagsläget även om det finns ett holdingbolag med annorlunda verksamhetsbeskrivning.

Jag skulle vilja tacka hela tråden för alla bra svar som hjälpt mig mycket i mina tankar. Även om det finns variationer kring vissa val har det funnits en ganska tydlig samsyn kring vad ni tycker är viktigt. Jag har särkilt uppskattat nyanserna i detaljer och sidokommentarer som referens till 5:25 regler samt att vissa inte brytt sig om att öronmärka pensionspengar då det är ett helt annat förhållningssätt till pengar än det jag haft hittills.

En öppen fråga till den som fortfarande följer tråden och är manad att svara är att jag undrar hur ni förvaltar lönen upp till brytpunkten? Är allt konsumtionspengar (boende, mat, personligt, resor, restaurang, eller går en del in i privat sparande på samma sätt som om det varit lön som anställd? Eller täcker ni det perspektivet genom att spara i bolaget?

Jag sparar privat med som om det vore vilken lön som helst. Bolagets pengar kan man ju inte använda hur som helst även om man kontrollerar dess tillgångar. Det går ju även att leva upp lönen och låta hela eller delar av utdelningen gå till sparandet istället.

1 gillning

Jag sparar 10% av uttagen nettolön till pensionen i ett ISK. Utöver det sparar jag drygt 33% av nettolönen till F.I.R.E. Jag sparar även uttagen utdelning till F.I.R.E. När jag började köra eget så började jag bygga upp en lönefond (körde då enskild firma) så att jag skulle kunna ta ut “lön” även om jag stod utan uppdrag. Hade jag haft AB tidigare så hade jag nog använt möjligheten till periodiseringsfonder för att bygga upp det för att kunna ta ut “riktig lön” för att skydda SGI, pension etc etc.

Tack hörni! Jag hade tänkt ta utdelningen till privat sparande då jag lade det åt sidan förra året när jag inte visste hur totala utfallet skulle bli. Men eventuella väljer jag att använda årets utdelning till en investering i bostad om marknadsläget ser ut som jag gissat runt april!

Det finns en politisk risk i att spara utdelning i bolaget med hänsyn till att reglerna kan ändras till det sämre. De kan också ändras till det bättre förstås men hellre en tia i handen än en tjuga i foten.

3 gillningar

Så länge man har utdelningsutrymmet sparat och kan hantera likviditeten så ser jag det som en mindre risk för den som bevakar området. Jag tror att sannolikheten att man ändrar på förutsättningarna för ett innevarande år är väldigt låg. Att det ändras från ett år till ett annat är ju ganska troligt att det sker i framtiden.

Jag lever dock inte som jag lär utan tar den utdelning jag kan varje år. :slight_smile:

1 gillning

Hej!

Jag har ungefär samma inkomst som du. Jag var inne på Holdingbolag men så vitt jag förstått det gäller det endast om företaget riskerar att stämmas. Jag gör följande:

1. Tar ut till statlig inkomstskatt
  2. Lägger av hälften till skatt/moms på ett separat konto och 40k till en KF
  3. Lägger 10k i en privatpension
  4. Låter revisorn räkna ut hur mkt skatt/moms jag måste betala
  5. Tar ut så mkt utdelning jag kan till 20% skatt

Hittills har jag inte behövt röra kapitalet som är placerat…

1 gillning

Men då får du betala statlig skatt?

Hur tänker du?