Hej! Jag har nyligen fått ett arv på över 2 msek och har närmare 500k sparat i fondrobot (100% aktiefonder) genom månadssparande i ett par år och 140k på ett sparkonto som buffert.
Jag fyller 40 om några år, har familj och 49% belåningsgrad på vår lägenhet med ett lån på 3,9 msek. Min och min frus mål är att kunna vara ekonomiskt fria om 10-15 år och själva kunna välja hur mycket vi vill jobba. Båda gillar att jobba så finns inget självändamål i att sluta jobba helt. Vi har inget större behov av exklusiva materiella ting utan vill snarare leva gott genom att kunna ha råd att styra mer över vår tid, kunna resa utomlands och inte behöva oroa oss för pengar.
Vi tänker att vi skulle vilja investera i en 1:a eller 2:a i Stockholm för att hyra ut i 10 år och sen låta barnen bo där under studierna som en del av allokeringen.
Baserat på allt ovan, hur hade ni allokerat sparandet av arvet? Finns det artiklar/avsnitt forumet kan rekommendera att läser/lyssnar på? Hade också varit skönt att prata med någon. Finns det ekonomiska rådgivare/förvaltare där ute som går att lita på? Tipsa gärna om ni själva har bra erfarenhet av rådgivare som fått er ekonomi att växa över tid.
Även inkluderar att kunna sluta jobba tänker jag spontant att ni har en glädjekalkyl. Hur mycket kapital behöver ni om 10-15 år för att uppnå målet då?
2,5 MSEK plus avkastning (även med visst nysparande under 10 år) låter lite?
Hej! Tack för svar. Nej, inte sluta jobba. Finns inget självändamål med det, utan vi gillar våra yrken men utan att för den skull behöva klättra och springa i ekorrhjulet tills vi är 60+. Om vi vill kunna ta ledigt 1-2 månader extra något år utöver våra 30 semesterdagar så ska vi kunna göra det utan att det blir djupa hål i plånboken. Typ så.
Exakt kanske barnen väljer att gå praktisk linje i gymnasiet eller dylikt och börja jobba direkt efter gymnasieutbildningen.
Är nog svårt att planera 10 år frammåt vad gäller sina barn och att välja en lägenhet åt dom.
Och om de pluggar vad säger att de kanske inte vill plugga utomlands?
Förövrigt så är det ju “smaksak” vad man skulle göra med detta arv.
Många här tycker säkert jag är korkad men jag hade slängt in allt på lånet trots missad framtida avkastning på börsen men jag gillar känslan av låga lån och det får mig motiverad att jobba ännu hårdare och slänga in resten av överflödet på börsen
Tänk på att många bostadsrättsföreningar kräver att köparen/köparna lovar att bosätta sig i fastigheten för att bevilja medlemsskap och därmed möjliggöra ägande.
Tänk även på att det eventuellt kan krävas att era barn - när de är vuxna och om de vill bo utan er föräldrar - själva står som (del)ägare till lägenheten för att undvika att det räknas som uthyrning i andra hand.
Blir det inte så, så är det så. Tänker att passiv inkomst på uthyrning och värdeutvecklingen på extrabostaden kan vara ett sätt att diversifiera sparandet.
Ja, det är nog smaksak. Jag själv gillar känslan att kunna se pengarna växa och vara likvid. Ska jag någonsin amortera ner lånet kraftigt i ett svep vill jag först uppnått en summa som vida överstiger lånet.
Men behöver ni verkligen mer investerat i bostäder? Ni har en lägenhet med marknadsvärde på ca. 8mkr idag om jag läser rätt, men bara 500k i fondrobot. Diversifieringen borde ju då bli att slänga i era nya 2mkr i fondroboten, inte köpa mer bostäder i samma stad(?).
Det är lite kinkigt att hyra ut en lägenhet i andra hand för en längre period.
Det är ok upp till 6mån, däröver tillkommer krav på giltigt skäl t.ex. studier på annan ort.
Om man omkringgår reglerna finns risk att brf:en återtar lägenheten utan att betala någon ersättning till dig. Då blir du blåst på din insats…
Att räkna med att kunna köpa och hyra ut en bostadsrätt i 10år är bara dumt.
Finns betydligt bättre sätt att få pengarna att växa…
Intressant vinkel. Tack! Har tänkt att kapitalet av bostaden vi bor i är bundet dit, så det ser bra ut i balansräkningen men inget jag direkt kan räkna med att nyttja om jag inte behöver låna mer pengar. Medan en extra bostad kan jag få loss pengar på om X år genom framtida försäljning. Men det kanske är att som du är inne på bara krångligare och bättre låta pengarna jobba i fondroboten. Vill dock inte trycka in allt på en gång utan istället uttöka månadssparandet (även om forskningen säger att det är bättre att trycka in en större summa direkt).
Det stämmer, men jag ser annonser ibland där föreningen tillåter uthyrning i andra hand. Tack för input! Om jag skrotar den idén. Vilka andra alternativ ser du? Är det rimligast att bara fortsätta månadsspara i fondroboten som vi gör idag, men så klart höja insatsen?
Jag sitter lite i “samma sits” som du. En närstående som gått bort och jag har ärvt en större slatt med pengar från en villa på landet.
Jag utgår ifrån hur jag själv kommer att göra.
I första skedet var jag inne på att behålla villan och hyra ut den. Då den ligger hyfsat bra några mil utanför en större stad så var önskemålet från början att hyra ut 8-10år och sedan fundera på hur man ska göra framledes.
Sedan gjorde jag en kalkyl över allt som jag ändå behöver betala själv typ löpande underhåll, vitvaror som går sönder o.s.v.
Samt allt arbete det medför att ha en hyresgäst i ett hus som ligger 10mil bort.
Behöver jag sedan pengar snabbt av någon anledning så kanske jag inte kan sparka ut hyresgästen, räntorna är uselt höga, det är stort renoveringsbehov o.s.v.
Nej, jag sålde huset och fick loss drygt 3 miljoner att investera.
1,5 miljoner planerar jag att köpa akter för och då främst öka på de innehav jag har och som ligger i min utdelnings-bombmatta.
Detta beräknas ge en extra månadsinkomst på ca 15 000kr (utöver vad som redan kommer därifrån).
1,4 miljoner kommer sättas i fonder och resterande 100 000 på sparkontot.
När jag var 30år var min plan pension vid 40år så jag sparade maniskt mycket varje månad.
Vid 40år hade jag för roligt på jobbet, och inte tillräckligt mycket pengar för pension, så målet flyttades till 45år.
Vid 45år tyckte jag fortfarande att det var för kul att jobba så målet ökades till 50år.
Nu har jag nått det magiska 50år, har tillräckligt med kapital för att sluta jobba men inser att ingen annan i min umgängeskrets är i närheten av pension så vad ska jag göra själv hela dagarna??
Får nog skjuta fram målet till 60år…
Häftig resa och bra jobbat med sparandet! Tror inte jag heller kommer sluta jobba helt, tycker jobbet är en viktig del av livet och bidraget till samhället. Människan har alltid jobbat genom historien på ett eller annat sätt, så jag tror inte riktigt på idén om att en dag sluta jobba. Men vill uppnå det du gjort dvs att spara ihop ett större kapital och på så sätt kunna styra lite mer i hur mycket, varifrån och när jag vill jobba i framtiden.