Ibland pratas det om att fira milstolpar och dela med sig av erfarenheter på detta forum. Därför tänkte jag dela med mig av mitt första riktiga delmål, om det finns intresse att läsa vet jag inte men delar ändå med mig. Jag vill inte att denna tråd ska vara någon form av humble brag. Dels är det ett anonymt forum och sedan vill jag bara få ut min resa i skrift och få dela tankar och utbyta erfarenheter med er i detta forum.
Jag har alltid sen jag varit liten tänkt ekonomiskt. Jag har alltid haft ett mål om att bli miljonär innan 30 år. Visst 1 miljon var betydligt mer för 15 år sedan när dessa tankar dök upp första gången men som en grabb från en arbetarklassfamilj är 1 miljon fortsatt väldigt mycket pengar för mig.
Den stora “bromsklossen” i livet och varför det har tagit en sådan tid att uppnå första miljonen har varit att jag gillar att lägga stora pengar på saker som får mig att må bra. Mitt sånt intresse i livet är resor. Sedan studenten och de senaste dryga 12 åren har jag gjort ett flertal större resor bland annat:
Australien i 4 månader
Sydostasien i 3 månader
Tuffluff i Europa 1 månad
Sydostasien andra gången i 3 månader
Indien och Sri Lanka 2 månad:
Diverse kortare resor (Italien, Spanien, Balkan, Amsterdam, Tyskland, Portugal)
Under stora delar av denna period av resor hade jag vikariat eller timanställningar där jag flexibelt kunde bara dra när jag var ressugen. Jag tröttnade sedan lite på att alltid börja om från “ruta 1” och bestämde mig att studera - 3 år senare hade jag en examen och har sedan dess varit heltidsanställd men fortsatt rest kortare resor.
Det är denna anställning och 3 år av kontinuerligt arbetande som gjort att jag kunnat ha extremt hög sparkvot för att nå mitt mål. Jag trodde länge att det inte var möjligt innan jag blev 30 år, men goda tider på börsen har verkligen satt igång snöbollen med ränta på ränta om än ganska små belopp.
Jag fyller 30 år inom en ganska snar framtid och passade därför på att räkna ihop mina tillgångar vilket jag fick till cirka 970 000 kr. Så ifall inget drastiskt händer på börsen närmaste månader har jag nått mitt mål med nöd och näppe. Men samtidigt inte tummat på upplevelserna i perioden 18 år - 30 år.
Mitt sätt att fira 30 år och 1 miljon blir att åka till Sydamerika 2025. Detta kommer troligen göra att jag hamnar under 1 miljon igen, men troligen kommer jag vara lite mer tillsfred med livet jag levt den dagen jag ligger på dödsbädden.
Kul att ni ville läsa ända hit. Dela gärna med er av era mål eller delmål ni uppnått. Ha en fin sommar där ute!
Bra att du fortsätter att “leva” och inte snålar i onödan.
Jag nådde mitt mål på 1 milj redan 24 år sedan. Därefter har målen flyttats fram, men inte direkt i siffror. Så jag har aldrig haft mål på 2 milj eller 3 milj etc.
Målen hängde mer ihop med hur jag vill leva. Vill bo i hus (villa) jag har råd med, ha en bil, kunna åka på de resor jag vill åka på. Samt spara och investera för framtiden för att inte vara orolig över att bli av med allt om jag blir arbetslös eller blir långtidssjuk etc.
Så nu är det mer att jag vill säkerställa att om jag vill sluta arbeta nån dag så ska jag kunna leva på besparingar tills jag får tjänstepension och/eller pension utbetalt.
Jag anser att jag är där nu, har tillräckligt för att gå FIRE. Det blir i så fall inget lyxliv utan mer som jag har det idag.
Just nu har jag ganska bra lön. Över medianlön i Sverige alla åldrar. Men stora orsaken jag kunnat spara så aggressivt senaste 3 åren är jag har låga fasta kostnader. Har en hyresrätt med bra hyra som jag delar med min sambo.
Tack! Att testa är nog det viktigaste. Har några vänner som önskar de rest eller önskar de startat ett företag men är fortfarande bara kvar och stampar.
Jag drog bara iväg och har även 2 företag jag startat men som jag senare har avvecklat då jag la ner mycket tid men gick i princip plus minus noll. Men tar med mig lärdomarna.
En sak jag trodde när jag var ung var att man skulle fundera ut vad man ville göra med livet. Det jag lärde mig var att jag behöver testa massa olika saker för att lära mig vad jag tycker om och vad jag inte uppskattar. T.ex. trodde jag att jag ville bli utvecklare. Testade det och hatade det.
Jag är nog mest imponerat att du fått din portfölj att växa med närmare 500.000 på under ett år, det är imponerande då det inte kan komma från lön, bra jobbat!!!
Nej, i gamla inlägget stod att han hade 500 k på BÖRSEN, i detta står att han har närmare miljonen TOTALT. Kan alltså finnas annat sparande, tex bankkonton.
Bra jobbat av TS hursomhelst! Ja delad hyresrätt är nog så billigt man kan bo ofta, det är ju så mycket kringkostnader som man slipper då.
Stort grattis i förskott, den första millen är bäst. Bränn nu inte för mycket i SA bara. Jag undrar hur du investerat dina pengar. Indexfond (bäst), krypto, TESLA, investmentbolag, guld eller konst? Vad har du haft för cagr (årlig snittavkastning)? Började du från 0?
Mycket bra med humble brags, det behövs mer på RT. Vi behöver visa konkurrerande forum att vi är rikare än dem.
Fortsätt ha som ett av dina mål att resa tycker jag.
Jag har några icke ekonomiska mål bland mina ekonomiska för att hålla mig i balans. I långa loppet gynnar det ekonomin att inte springa in i väggen eller tappa livsgnistan, vara en dålig far o man osv.
Kör på, bra jobbat
Kul att det engagerar! Precis som nämnt här så gällde inlägget jag gjorde i Maj 2023 endast pengar på börsen. Som jag skrev i det inlägget redan då så var jag sugen på att åka till Sydamerika men framförallt köpa ett fritidshus. (Jag har alltid haft en väldigt stor del av min totala ekonomi på sparkonto.)
Så det kan nog stämma att jag hade 500 000 för 14 månader sedan. Idag har jag cirka 750 000 kr på börsen och resterande i andra tillgångar.
När jag kollar utvecklingen på mina värdepapper under “1 år” på avanza har jag haft +24% värdeökning. Så Ränta på ränta har gjort att dessa 500 000 kr har blivit 620 000 kr sedan har mitt nyspar på börsen legat på cirka 10 000 kr/månad så det blir 140 000 kr sedan i Maj.
Svårt att svara på. Upplever att det är lite i limbo för min generation. De som fick hjälp av sina föräldrar eller sparade som tusan och köpte något när de var 20 - 26 år har nog gjort en väldigt bra affär. De andra som först utbildad sig, sett världen osv och klev in på marknaden nu (de senaste 3 åren) har drabbats av extremt mycket högre levnadskostnader vilket jag tror hindrar dem från att sätta in pengar på t.ex. börsen. Sedan värderingen är ju allt svårt - men svårt att se att man gör någon stor plusaffär ifall man köpte innan räntehöjningarna och vill sälja nu.
Personligen har jag tyckt det varit skönt att jag kunnat lägga pengar på resor, börsen och sparkonto istället för låsa in dem i bostad.
Tack! Budgeterat för 120 000 kr i Sydamerika. Får se hur långt man kommer med detta med ursvaga svenska kronan
På börsen har jag majoriteten i indexfonder. Sedan har jag även investmentbolag och utdelningsbolag. Har cirka 5% av det jag har på börsen i Guld, Silver, Bitcoin och Etherum.
Resterande pengar ligger på ett sparkonto med insättningsgaranti och där jag får lite ränta.
0 kr beror lite på hur man räknar - jag hade 40 - 50 000 kr när jag tog studenten. Alla dessa pengar spenderade jag på resan till Australien som jag åkte till tätt inpå studenten. När jag kom hem därifrån hade jag 0 kr. Men detta var ju 12 år sedan.
Finns ju ett stort värde i att inte ha pengarna låsta i en bostad. Du kanske har kompisar som också har 1miljl, fast i en bostadsrätt. Grejen är att man “aldrig” realiserar pengar från bostad, man byter bara upp sig. Du har istället dina pengamaskin.